۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۴۲
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

واکاوی 3 پالس معنادار سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی

سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی و استقبال گرم عربستانی ها از این سفر(در بحبوحه اوج گیری طرح‌های ضدایرانی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه) نشان داد که ریاض بیش از آنکه مایل به توسعه تعاملات خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد، به دنبال تعریفِ یک رابطه منطقی و صلح آمیز با ایران است و این مساله را بیش از هر چیز دیگری در راستای منافع ملی و راهبردی خود ارزیابی می کند.
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر؛ "حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه کشورمان به تازگی در سفری عازم عربستان سعودی شد و با مقام های ارشد این کشور از جمله "فیصل بن فرحان"، همتای سعودی خود و همچنین "محمد بن سلمان"، ولیعهد عربستان، دیدار و گفتگو کرد. سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی، با بازتاب های گسترده ای از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه ای و بین المللی همراه شده و بسیاری به واکاوی ابعاد مختلف این سفر و به طور خاص پیام های کلان آن پرداخته و می پردازند. با این همه، اینطور به نظر می رسد که این سفر به طور خاص حامل سه پالس عمده و محوری بوده است.

اول اینکه در روزهای گذشته اخبار مختلفی در مورد تشدید تحرکات دولت آمریکا در خاورمیانه و به طور خاص با محوریت مسائلی نظیر تلاش های دولت مذکور جهت عادی سازی روابط رژیم اشغالگر قدس و عربستان و یا اراده دولت بایدن مبنی بر مستقرکردن نظامیان آمریکایی در کشتی های مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز به بهانه آنچه مقابله کردن با آزار و اذیت های ایران برای شناورهای غیرنظامی ادعا شده، منتشر شده است.

در این راستا، حتی برخی تحلیلگران منطقه ای و بین المللی بر این مسأله تأکید داشتند که خیلی زود باید شاهد اوج گیری مجدد شکاف ها و تنش ها در قالب روابط ایران و عربستان باشیم. با این حال، سفر وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی و استقبال گرم عربستانی ها از این سفر نشان داد که ریاض بیش از آنکه مایل به توسعه تعاملات خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی(به ویژه در قالب طرح های ضدایرانی آن ها باشد) باشد، به دنبال تعریفِ یک رابطه منطقی و صلح آمیز با ایران است.

مسأله ای که می تواند به بهترین نحو منافع این کشور مخصوصا در بُعد منطقه ای را تأمین کند. البته که عربستان سعودی با استقبال از وزیر خارجه ایران و در سطحی کالان‌تر توسعه روابط با تهران، به نوعی این پیام را نیز می‌رساند که قصد ندارد نوعی بازی متناقض را در سیاست خارجی خود دنبال کند و مثلاً با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پذیرش نقش در طرح های منطقه ای دولت بایدن، این دیدگاه را ایجاد کند که با بی فکری اقدام به احیا روابط با ایران کرده است.

دوم اینکه سفرِ وزیر خارجه کشورمان به عربستان سعودی و رایزنی های موفق و مبسوط وی در این کشور در نوع خود تسهیل کننده هر چه بیشترِ روندهای تنش زدایانه در روابط ایران با طیف گسترده‌تری از کشورهای عربی نیز خواهد بود. در واقع، می توان انتظار داشت که روابط ایران و جهان عرب در روزها و ماه های آتی، شاهد نقطه عطف های جدی باشد و حتی عصری جدید را در چهارچوب سیاست خارجی کشورمان ایجاد کند.

عصری که در قالب آن ایران و اعراب، فارغ از تحرکات منفی قدرت های فرامنطقه ای، نه رو در رویِ یکدیگر، بلکه همکاری‌های گسترده ای را با هم دارند و به نحو موثرتری می توانند منافع ملی خود را تأمین کنند.

و در پایان سوم اینکه تشدید رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و عربستان که آخرین نمونه آن در قالب سفر وزیر خارجه کشورمان به ریاض اتفاق افتاد، می تواند آینده ای توأم با صلح و ثباتِ بیشتر را برای منطقه خاورمیانه و به طور خاص غرب آسیا نوید دهد.

منطقه ای که در سال های اخیر درگیر تنش و جنگ های خونین بوده و اکنون با توجه به تنش زدایی ایران و عربستان به عنوان دو قدرت مهم منطقه ای، می تواند امیدوار به روزهای بهتر در آینده باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها