۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۶۵
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

تکاپوی ناکام وزیر خارجه آمریکا در سفر به سرزمین های اشغالی

تحرکات دیپلماسی آمریکا از طریق وزیر خارجه همانند گذشته قرین موفقیت نبوده و دورنمای جنگ غزه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. همچنین تلاش برای احیای روند عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل که به نظر می رسد پروژه اصلی و اولویت نخست واشنگتن برای مرحله پساجنگ در منطقه می باشد؛ با موانع و مشکلات متعددی مواجه است که مهمترین آن سقوط حیثیتی اسرائیل در جنگ غزه از نگاه اعراب به عنوان شریک صلح می باشد.
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در چهارمین سفر خود پس از آغاز عملیات توفان الاقصی  به سرزمین ‌های اشغالی و غرب آسیا، وارد تل آویو شد و با مقامات رژیم صهیونیستی گفت وگو کرد.

آنتونی بلینکن که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود تاکید کرد که تمرکز فعلی ایالات متحده همکاری برای تمدید وقفه در جنگ است تا هم گروگان ‌های بیشتری از غزه خارج شوند و هم کمک‌ های بیشتری وارد غزه شود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مواضع جانبدارانه کاخ سفید در حمایت از اسرائیل تاکید کرد: ما از همان ابتدا گفتیم که اسرائیل حق دارد هر چه را لازم است انجام دهد تا کشتاری که حماس در ۷ اکتبر انجام داده است، بار دیگر تکرار نشود. حماس نباید کنترل غزه را در دست داشته باشد و نباید بگذاریم که چنین کشتاری را بار دیگر مرتکب شود.

در این راستا بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائیل گفت که در دیدار با بلینکن تاکید کرده که اسرائیل تا رسیدن به سه هدف که به گفته او آزادی همه گروگان‌ها، از بین بردن حماس و اطمینان از این دیگر هیچ تهدیدی مانند این از غزه نخواهد آمد، به جنگ ادامه خواهیم داد. یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم نیز در حضور بلینکن تاکید کرد که جنگ در غزه چندین ماه به طول خواهد انجامید.

همچنین وزیر خارجه آمریکا با سفر به رام الله با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و تاکید کرد که آمریکا به گام های ملموس برای  تحقق تشکیل کشور فلسطینی که در صلح، آزادی و امنیت در کنار اسرائیل زندگی می کند، متعهد است .بسیاری از ناظران در وعده های آمریکا نسبت به طرح دو دولت تردید داشته و به موانع اجرایی آن به ویژه مخالفت شدید راستگرایان اسرائیلی با این طرح اشاره می کنند.

آمریکا ضمن آن که در تکاپوی تمدید آتش بس در جنگ غزه می باشد در عین حال از حمایت راهبردی خود از تل آویو دست برنداشته و سفر بلینکن تاکید دوباره بر این موضع همیشگی واشنگتن بوده است. لذا سفر و مواضع بلینکن ضمن آن که حاکی از نوعی دوگانگی می باشد؛ یک سفر ناکام ارزیابی می شود؛ به ویژه آن که پاسخ مقامات تل آویو به پیشنهاد بلینکن مبنی بر ادامه آتش بس منفی بوده است.

تمایل آمریکا به تداوم آتش بس ناشی از هزینه های سنگینی است که هم اسرائیل و هم حامیان غربی این رژیم در اثر ادامه جنگ متحمل خواهند شد. این در حالی است که کشورهای غربی برای نخستین بار شاهد تظاهرات چند صد هزار نفری در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر بود. ادامه این وضعیت و بار روانی آن برای غرب قابل تحمل نیست و به همین منظور با گذشت مدتی از جنگ، ایالات متحده به رغم حمایت از تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه، جهت اعاده اعتبار خود؛ خواستار توقف حملات و امدادرسانی انسانی به غزه شد.

بلینکن در سفر قبلی خود به اراضی اشغالی نیز در صدد ایجاد وقفه انسانی در جنگ بود که موفق نشد؛ اما این بار فشارهای واشنگتن کارگر افتاد و نهایتا اسرائیل آتش بس موقت 4 روزه را با میانجی گری مصر و قطر پذیرفت.

اما پاسخ مقامات تل آویو به بلینکن برای تمدید آتش بس کنون منفی بوده است؛ لذا به نظر می رسد تل آویو به رغم مخالفت متحدان خود و اعتراض شدید افکار عمومی جهان، مایل به ادامه جنگ در غزه است تا به زعم خود کار حماس را یکسره کند.

این در حالی است که ارتش صهیونیستی در شرایط اوج جنگ که از انگیزه کافی و حمایت و چراغ سبز آمریکا را برای نبرد سخت برخوردار بود، موفق به تحقق اهدافی چون نابودی حماس و آزادی گروگان ها نشد. طبعا در شرایط کنونی که از تب و تاب جنگ کاسته شده و اعتراضات ضد جنگ افزایش یافته، کار اسرائیل برای ادامه نبرد در غزه دشوارتر خواهد شد.

در هر حال، تحرکات دیپلماسی آمریکا از طریق وزیر خارجه همانند گذشته قرین موفقیت نبوده و دورنمای جنگ غزه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. همچنین تلاش برای احیای روند عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل که به نظر می رسد پروژه اصلی و اولویت نخست واشنگتن برای مرحله پساجنگ در منطقه می باشد؛ با موانع و مشکلات متعددی مواجه است که مهمترین آن سقوط حیثیتی اسرائیل در جنگ غزه از نگاه اعراب به عنوان شریک صلح می باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها