۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۵
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

اهداف رژیم صهیونیستی از گسترش حملات به کرانه باختری

اشغالگران صهیونیست همزمان با تشدید حملات هوایی و زمینی علیه نوار غزه به یورش‌های خود به مناطق مختلف کرانه باختری یورش برده‌اند و تداوم این حملات وضعیت فلسطینیان به‌ویژه زنان و کودکان را هر روز بحرانی تر می کند. هدف اشغالگران از این اقدام گسترش ترس و وحشت در میان ساکنان کرانه باختری و خاموش کردن هرگونه مقاومتی در این منطقه از جمله جنین است.
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

کرانه باختری پسا عملیات طوفان الاقصی همزمان با درگیری میان رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت فلسطین در غزه، شاهد یورش نظامیان صهیونیست و درگیری فلسطینیان با اشغالگران بوده است. پس از شروع عملیات طوفان الاقصی و شکل گیری یک نبرد همه جانبه میان نیرو‌های مقاومت فلسطین در غزه و نظامیان رژیم صهیونیستی، مناطق مختلف کرانه باختری نیز شاهد وقوع درگیری‌های شدید هسته‌های مقاومت و مردم فلسطین با نظامیان رژیم اشغالر بوده است که طی آن تعداد قابل توجهی از فلسطینیان به شهادت رسیده اند.

پس از تأسیس نامشروع دولت اشغالگر صهیونیست در بخشی از سرزمین‌های تحت قیومیت بریتانیا و تصرف نوار غزه توسط ارتش اردن، پیمان صلح موقت ۱۹۴۹ میان رژیم تازه تأسیس صهیونیستی و مصر، اردن، سوریه و لبنان به امضا رسید که بنابر مفاد آن مرز‌های رژیم صهیونیستی و فلسطین مشخص شده و کرانه باختری تحت کنترل کشور اردن قرار گرفت. این عهدنامه تا آغاز جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ اجرا می‌شد و پس از شکست اعراب از اسرائیل، کرانه باختری در اشغال نظامی ارتش اسرائیل بوده است. کرانه باختری تا امروز دو مرتبه شاهد وقوع انتفاضه مردمی فلسطینیان بوده است که نتیجه آن شهادت تعداد بسیار از فلسطینیان و هلاکت تعداد قابل توجهی از صهیونیست‌ها بوده است.

از زمان شروع درگیری‌های میان نیرو‌های مقاومت فلسطین در غزه و ارتش رژیم صهیونیستی، نظامیان صهیونیست طی یورش‌های متمادی، تاکنون تعدادی بالایی از فلسطینیان را دستگیر کرده اند. اخیرا هیئت امور اسرا اعلام کردند که نظامیان اشغالگر اسرائیلی از آغاز نبرد طوفان الاقصی تاکنون ۲۷۶۰ فلسطینی فقط در کرانه باختری بازداشت شدند. همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای کرانه باختری از آغاز نبرد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته به ۱۸۳ نفر افزایش یافته است. سطح جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم کرانه باختری فکار عمومی جهان را جریه دار کرده تا حدی که صدای مردم دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی را نیز در آورده است. به نظر می رسد این سطح از خشونت سیاستی تروریستی با هدف کوچاندن ملت فلسطین و یا به شهادت رساندن اسرا با اعدام فلسطینیان است.

در این میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با شروع عملیات طوفان الاقصی و درگیری‌ها در کرانه باختری، مواضع منفعلانه‌ای را در قبال جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری داشته است. رئیس تشکیلات خودگردان طی روز‌های اخیر به محکومیت‌های لفظی اقدامات رژیم صهیونیستی بسنده کرده است. آنچه مسلم است اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین در تلاش است مانع فلسطینیان کرانه باختری در جهت درگیری با صهیونیست‌ها به منظور حمایت از مقاومت فلسطین به‌ویژه در نوار غزه شود. میتوان گفت یکی از موانع اصلی وقوع انتفاضه سوم مردم فلسطین در کرانه باختری بر علیه رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین است که در هماهنگی با سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای مهار مردم فلسطین عمل می‌کند، اما قادر به محافظت از مردم فلسطین در برابر یورش و حملات نظامیان رژیم صهیونیستی نیست!

در همین حال نظامیان رژیم صهیونیستی از چند محور به اردوگاه جنین یورش برده و با استفاده از بولدوزر‌های خود خیابان‌ها و یک بنای یادبود را تخریب کردند. نیرو‌های اشغالگر یک خودروی امداد رسان را در نزدیکی بیمارستان ابن سینا در جنین توقیف کردند. همچنین منابع محلی از درگیری مسلحانه مبارزان مقاومت فلسطین با نیرو‌های اشغالگر اسرائیلی در شهرک برقین در غرب جنین خبر دادند. در پی این اقدام درگیری‌های مسلحانه شدیدی میان صهیونیست‌ها و رزمندگان فلسطینی در اطراف اردوگاه جنین شکل گرفت و تک تیراندازان ارتش رژیم اشغالگر در پشت بام‌های برخی ساختمان‌های بلند مشرف به اردوگاه جنین مستقر شدند. همزمان شمار زیادی از نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه «بلاطه» یورش بردند و بولدوزر‌های این رژیم اقدام به تخریب خیابان‌های آن و به ویژه خیابان «السوق» به عنوان خیابان اصلی این اردوگاه کردند. تعدادی از ساکنان اردوگاه بلاطه به العربی الجدید اعلام کردند که این یورش بزرگترین و خشن‌ترین حمله به این اردوگاه بود و در جریان آن نیرو‌های اشغالگر همه ورودی‌های اردوگاه را بسته و محاصره آن را تشدید کردند. طبق گفته این منابع، صد‌ها نظامی رژیم اشغالگر در خیابان‌ها و محله‌های اردوگاه مستقر شده‌اند و شروع به انجام عملیات کرده و در میان تیراندازی شدید به خانه‌ها یورش بردند. از سوی دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه جلزون واقع در شمال رام الله، اردوگاه الدهیشه در بیت لحم، منطقه حلحول در شمال شهر الخلیل و منطقه الیامون در غرب جنین نیز حمله کردند.

همه این حملات و دستگیری های فلسطینیان در مناطق مختلف در صورتی انجام می گیرد که ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به دنبال تصویب قانون اعدام اسرای فلسطین است. بن گویر به تازگی اعلام کرد که کِنست پیش‌نویس قانون اعدام اسرای فلسطینی را بررسی خواهد کرد. وی از همه اعضای این کمیسیون خواست از این پیش‌نویس که ابتدا توسط کمیسیون وزارتی در امور قانونگذاری تصویب شد و بعد هم هیئت عمومی پارلمان در ماه مارس طی بررسی مقدماتی آن را تصویب کرد، حمایت کنند. این قانون بخشی از توافقی است که با هدف تشکیل ائتلاف دولتی میان بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود و بن گویر، رهبر حزب «قدرت یهود» اواخر سال ۲۰۲۲ به امضا رسید.

اشغالگران صهیونیست همزمان با تشدید حملات هوایی و زمینی علیه نوار غزه به یورش‌های خود به مناطق مختلف ازجمله مناطق «صافا» در «بیت امر» واقع در شمال الخلیل در کرانه باختری یورش برده‌اند و تداوم این حملات وضعیت فلسطینیان بویژه زنان و کودکان را هر روز بحرانی تر می کند. هدف اشغالگران از این اقدام گسترش ترس و وحشت در میان ساکنان کرانه باختری و خاموش کردن هرگونه مقاومتی در این منطقه از جمله جنین است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها