۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۱۰
۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

2 نکته در مورد حمله تروریستی در مسکو

«یکی از نکاتی که در بحبوحه اخبار و تحولات مرتبط با حادثه تروریستی اخیر مسکو برجسته سازی شده، نقش احتمالی صهیونیست ها در این حادثه و تلاش برای برهم زدن روابط روسیه با گروه های اسلامی و به طور خاص تضعیف موضع روسیه در حمایت از مقاومت فلسطین در جریان جنگ غزه است.»
۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-روسیه به تازگی شاهد وقوع یک حمله تروریستی مرگبار بوده است. حمله ای که در نتیجه آن بیش از 300 نفر کشته و زخمی شده اند. البته که برخی پیش بینی ها حاکی از این هستند که آمار این حادثه همچنان افزایش خواهد یافت.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به تالار موسیقی کروکوس‌سیتی در نزدیکی شهر مسکو را پذیرفته با این حال، دولت روسیه این مسئله را رد کرده و تأکید نموده که بانیان این حادثه را تحت تعقیب قرار می دهد و مجازات خواهد کرد. در این چهارچوب، سرویس های امنیتی روسیه موفق شده اند شماری از عاملان حادثه تروریستی مسکو را دستیگر کنند.

افرادی که به گفته مقام های امنیتی روسیه سعی داشته اند خود را به مرز اوکراین رسانده و از خاک روسیه خارج شوند. در این چهارچوب، جهت تحلیل و ارزیابی آنچه به تازگی در قالب حمله تروریستی مسکو شاهد بودیم، توجه به 2 نکته ضروری است.

اولاً، به نظر می رسد که حادثه تروریستی مسکو با معادلات جاری در قالب جنگ اوکراین مرتبط باشد. روسیه در مدت اخیر پیشروی های قالب ملاحظه ای را در میدان های جنگ اوکراین انجام داده و همین مسئله، هم اوکراین و  هم قدرت های غربی را به تکاپو انداخته تا به هر طریقی که شده ماشین نظامی روسیه را متوقف و ورق را در میدان های جنگ برگردانند.  

از این رو، بعید نیست که این جریان ها با انحام یک حمله تروریستی خونین در خاک روسیه بر آن باشند تا تحولات و معادلات تازه ای را برای روس ها در بحبوحه جنگ اوکراین رقم بزنند و پیام های مشخصی را به کرملین ارسال کنند. پیام هایی که شاید موضع روسیه در میدان های جنگ اوکراین را تا حدی تعدیل کنند.

دوم اینکه از ابتدای جنگ غزه، روسیه به نحوی جدی به حمایت از ملت و مقاومت فلسطین پرداخته و در نقطه مقابل انتقادات صریحی را از رژیم اشغالگر قدس مطرح کرده است. موضوعی که به هیچ عنوان برای رهبران صهیونیست و البته قدرت های غربی قابل هضم نبوده و آن ها را به تکاپو واداشته تا به هر شکل ممکن روابط روسیه با جریان ها و گروه های اسلامی را دچار چالش و آسیب کنند.

از این منظر، بعید نیست که این جریان ها، جنگ اوکراین و تحولات جاری در قالب آن را به مثابه یک فرصت بنگرند و سعی در تحقق منافع خود در بحبوحه این جنگ داشته باشند. دستورکاری که می تواند نمود عینی خود را از طریق برسازی تضویری منفی از مسلمانان در روسیه و کاهش حمایت های کرملین از گروه های فلسطینی به نمایش بگذارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها