۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۹۶
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

چهار عامل اصلی نگرانی بایدن از ماحصل سفر پوتین به کره شمالی

یکی از عمده دلایل نگرانی دولت بایدن از سفر رسمی ولادیمیر پوتین به کره شمالی، تحت تاثیر تقویت اتحاد میان دو کشور، فراهم شدن شرایط بهتر جهت دور زدن تحریم های آمریکایی از سوی دو کشور است. تحریم هایی که در حال حاضر تحت تاثیر جنگ اوکراین علیه روسیه و کره شمالی تشدید شده است و با گذشت زمان هم ابعاد گسترده تری به خود گرفته است. بایدن به خوبی می داند اتحاد میان پوتین و کیم جونگ اون به معنای تلاش دو کشور جهت پیدا کردن راهکارهایی اساسی برای دور زدن تحریم هایی است که غرب به عنوان یک ابزار کارآمد جهت فشار بر دو کشور در زمینه فعالیت های جنگی و هسته‌ای شان در مورد آنها پیاده کرده است.
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

سفر رئیس جمهور روسیه به کره شمالی در حالی انجام گرفت که سطح روابط این کشور با غرب، تحت تاثیر دیدگاه‌های متضاد و منافع متقابل در خلال جنگ اوکراین به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. برای جو بایدن، سفر ولادیمیر پوتین در بحبوحه جنگ فرسایشی اوکراین و دیدار با کیم جونگ اون، رهبر فعلی کره شمالی و حامی سرسخت سیاست‌های کرملین در قبال کی‌یف از چند منظر نگران کننده به نظر می‌رسد، موضوعی که می‌تواند برای واشنگتن بهانه خوبی جهت تلاش در راستای برهم زدن این اتحاد باشد:
۱. نگرانی بایدن از ائتلاف نظامی جدید کره شمالی و روسیه
توافق نامه مشارکت راهبردی جامع میان کره شمالی و روسیه در جریان سفر پوتین به پیونگ یانگ، از مهم‌ترین دلایل نگرانی دولت بایدن محسوب می‌شود. توافق‌نامه‌ای که کیم جونگ اون آن را نوعی ائتلاف نظامی توصیف کرده و به نظر می‌رسد پیمان شکل گرفته میان دو قدرت اتمی بزرگ جهان این ظرفیت را داشته باشد که از منظر ابعاد مختلفی با پیمان نظامی ناتو که هم اکنون در جریان جنگ اوکراین تلاش زیادی برای وارد کردن فشار به روسیه می‌کند، رقابت کند. برای بایدن این موضوع به خوبی روشن شده است که توافق دو کشور جهت تشدید روند ارائه کمک‌های نظامی به یکدیگر در صورت حمله یک کشور خارجی به یکی از دو عضو می‌تواند تا چه اندازه در بحبوحه تنش‌های شدید میان روسیه و ائتلاف ناتو خطرناک باشد. ضمن اینکه چنین پیمانی به تنهایی از توان بازدارندگی بسیار خوبی در برابر کشور‌های عضو ناتو جهت ترغیب اوکراین برای حمله مستقیم به خاک روسیه برخوردار است. شکی نیست هر گونه اقدام از جانب کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای ناامن کردن خاک روسیه می‌تواند زمینه ساز اجرای پیمان راهبردی مذکور شود.
۲. بی اثر شدن ابزار‌های فشار غرب در برابر شرق
یکی از عمده دلایل نگرانی دولت بایدن از سفر رسمی ولادیمیر پوتین به کره شمالی، تحت تاثیر تقویت اتحاد میان دو کشور، فراهم شدن شرایط بهتر جهت دور زدن تحریم‌های آمریکایی از سوی دو کشور است. تحریم‌هایی که در حال حاضر تحت تاثیر جنگ اوکراین علیه روسیه و کره شمالی تشدید شده است و با گذشت زمان هم ابعاد گسترده تری به خود گرفته است. بایدن به خوبی می‌داند اتحاد میان پوتین و کیم جونگ اون به معنای تلاش دو کشور جهت پیدا کردن راهکار‌هایی اساسی برای دور زدن تحریم‌هایی است که غرب به عنوان یک ابزار کارآمد جهت فشار بر دو کشور در زمینه فعالیت‌های جنگی و هسته‌ای شان در مورد آنها پیاده کرده است. جدا از بحث موضوعات و مسائل امنیتی، تاکید بر ضرورت ارتقای روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های میان دو کشور می‌تواند نشانه‌ای بر تایید این موضوع باشد که هر دو رهبر در تلاش هستند با دیگر متحدان خود زمینه ایجاد اتحادی قوی را فراهم آورند، طوری که اثرات تحریم‌های غربی را به حداقل رسانده و قدرت اعمال فشار واشنگتن را در زمینه‌های مختلف علیه خود، به کمترین حد ممکن برسانند.
۳. افزایش فشار‌های روسیه بر اوکراین جنگ زده
اگرچه مقامات غربی از ابتدای جنگ روسیه علیه اوکراین، کره شمالی را به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات روسیه طی این جنگ مورد انتقاد قرار داده و این کشور را متهم به همدستی با پوتین برای حمله به اوکراین کرده اند، با این وجود اکنون این موضوع برای بایدن محرز شده است که هر گونه اقدام از جانب واشنگتن و دیگر متحدانش در اروپا برای مجهز کردن اوکراین به اداوات نظامی در جنگ با روسیه، از سوی کره شمالی با حمایت‌های تسلیحاتی این کشور از مسکو پاسخ داده خواهد شد. امری که قطعا زمینه ساز تشدید بحران و تداوم جنگ در خاک اوکراینی خواهد شد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توان تمرکز بایدن بر روی فعالیت‌های انتخاباتی اش را گرفته است و ادامه پیدا کردنش تا ماه نوامبر می‌تواند دستاویزی برای رقبای جمهوری خواهش جهت بازپس گیری قدرت از وی تلقی شود.
۴. شکل گیری فصل جدیدی از تنش‌ها در شبه جزیره کره
بدون شک افزایش تعاملات میان روسیه و کره شمالی و شکل‌گیری اتحاد نظامی میان دو کشور می‌تواند آغازگر فصل جدیدی از تنش‌ها در میان دو کشور کره عنوان شود. شکی نیست در شرایط کنونی که حمایت‌های روسیه از کره شمالی، موجب خواهد شد تا بار دیگر این کشور به واسطه توان بازدارندگی هسته‌ای که دارد، سیاست‌های خصمانه خود را علیه رقیب اصلی اش در یعنی کره جنوبی آغاز کرده است و این روند می‌تواند ائتلاف نظامی شکل گرفته میان آمریکا و کره جنوبی را هم در قبال تهدیدات کره شمالی زیر سوال برده و زمینه ساز تحرکات هسته‌ای جدیدی از سوی کیم جونگ اون شود.

  • ارسال نظرات