۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۹۹
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

طرح جدید آمریکا برای تجزیه جنوب سوریه

استان سویداء با توجه به نزدیکی به جولان و مرزهای رژیم صهیونیستی از حساسیت خاصی برخوردار است. در واقع طرح تجزیه به عنوان سپری برای حفاظت از رژیم صهیونیستی دنبال می شود.
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

   طرح های آمریکا با کمک متحدانش به ویژه رژیم صهیونیستی برای تجزیه سوریه پدیده تازه ای نیست؛ تنوع قومیتی و طائفه ای و بروز اعتراضات و نارضایتی ها در سوریه موجب شده هر از گاهی اتاق های فکر غربی ـ صهیونیستی به منظور تضعیف دولت مرکزی و تسلط بر این کشور به ارائه طرح های تجزیه روی بیاورند. اما این گونه طرح ها با توجه به هوشیاری دولت و مردم سوریه هر بار ناکام مانده است.

به تازگی اخبار تازه ای از طرح تجزیه در جنوب سوریه منتشر شده که نظر محافل مختلف را به خود جلب کرده است. حدود یک ماه پیش، در اثر تشدید مشکلات اقتصادی در سوریه دور جدید اعتراضات در جنوب سوریه و به طور خاص در استان‌ های السویداء و درعا آغاز شد. استان السویداء و اقلیت دروزی در این استان در سال های بحران و جنگ در کنار دمشق و علیه گروه‌های تروریستی بودند، اما امروز به نظر می ‌رسد که مشکلات اقتصادی، مداخله طرف‌های خارجی و فعالیت مشکوک برخی طرف‌های داخلی زمینه آغاز اعتراضات ضد دولتی را ایجاد کرده است.

برگزاری تظاهرات، اقدامی کم ‌سابقه از زمان آغاز جنگ‌ در سوریه محسوب می‌ شود و این بار معترضان به‌ ویژه پس از آن به خیابان‌ ها آمدند که دولت یارانه سوخت را لغو کرد.

اعتراضات سویداء و درعا به بهانه مشکلات اقتصادی آغاز شد، اما در واقع به رهبری و مشارکت برخی از گروه های جدایی طلب دروزی مرتبط با بازیگران خارجی شکل گرفت و در جریان آن پرچم سوریه سوزانده شد.

استان سویداء در جنوبی ‌ترین نقطه سوریه قرار دارد و جمعیت این استان در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۳۷۰ هزار نفر تخمین زده شده‌ است.  استان سویداء در سوریه تنها استانی است که دروزی‌ها در آن دارای اکثریت هستند. اقلیتی از مسیحیان و مسلمانان سنی در این استان ساکنند.حدود سه درصد جمعیت سوریه را دروزی‌ها تشکیل می دهند.

در سایه تشدید اعتراضات ضد دولتی در استان سویداء سوریه، «ولید الفارس» یکی از مشاوران رئیس‌ جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه به افشای رایزنی‌هایی در آمریکا در باره استان سویدا پرداخت و گفت رویکرد جدید واشنگتن حاکی از اعلام منطقه سویداء به عنوان یک منطقه آزاد تحت حاکمیت خودمختار است. شایان ذکر است این منطقه راهبردی بین پایگاه آمریکایی در التنف و بلندی‌های جولان قرار دارد.

ولید فارس که یک آمریکایی لبنانی تبار است به عنوان تحلیلگر امور امنیت ملی در شبکه آمریکایی فاکس نیوز مدعی شده که رهبران السویداء در گفت ‌وگو با آمریکایی‌ها به صورت علنی مخالفت خود را با «حضور نیروهای ایرانی» در منطقه مطرح کرده و خواهان تشکیل یک دولت محلی تشکیل هستند تا مسؤولیت اداره این منطقه، تامین خدمات و امنیت آن را برعهده گیرد.

به گفته فارس احتمال زیادی وجود دارد که دولت آمریکا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز السویداء موافقت کند و در حال حاضر رایزنی در واشنگتن در این خصوص ادامه دارد. هر چند معلوم نیست ادعای فارس تا چه حد مطابق با واقعیت است، اما در هر حال انتشار چنین مواردی مستلزم هوشیاری سوریه و محور مقاومت می باشد.

گفته می شود علاوه بر آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و قطر نیز در پشت پرده تحریک مردم در سویداء و تحریک آن‌ ها علیه دولت سوریه برای بازگرداندن هرج و مرج در این کشور، قرار دارند.

آمریکایی ها از سال2011 به بعد در استفاده از گروه های تکفیری ـ تروریستی و صرف صدها میلیارد دلار برای تجزیه سوریه و سرنگون کردن نظام این کشور شکست خورده اند؛ لذا به طرح B  یعنی تشکیل مناطق خودمختار اداری و سیاسی مستقل در سه منطقه سوریه یعنی السویداء و درعا در جنوب ، شمال شرق سوریه به رهبری کردها و شمال غرب سوریه به رهبری ترکیه متوسل شده اند. اما نکته قابل توجه این است که سوریه تا اکنون در برابر طرح های آمریکایی- اسرائیلی برای هر گونه تجزیه ایستادگی کرده است.

در این میان استان سویداء با توجه به نزدیکی به جولان و مرزهای رژیم صهیونیستی از حساسیت خاصی برخوردار است؛ لذا نقش اسرائیل در طرح جدید تجزیه برجستگی خاصی دارد. به همین دلیل برخی ناظران پیش بینی می کنند که احتمالا شاهد برپایی پایگاه های آمریکا در جنوب سوریه، سویداء و درعا و دور کردن کلی دمشق و ارتش آن از جبهه جولان باشیم. در واقع طرح تجزیه به عنوان سپری برای حفاظت از رژیم صهیونیستی دنبال می شود.

هدف آمریکا با همراهی برخی متحدان اروپایی و منطقه‌ای خود آن است که بشار اسد را مجبور کند برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و اعتراضات داخلی که از پیامدهای قهری آن است؛ عقب‌ نشینی و از محور مقاومت فاصله بگیرد و در نهایت با اجرای قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آماده انتقال قدرت سیاسی شود.

اما تجربه نشان داده دولت بشار اسد پایدارتر از آن است که به آسانی تسلیم این توطئه ها شود و به رغم فشارها و شرایط دشوار به ویژه در عرصه اقتصادی، تمامیت و استقلال این کشور را حفظ خواهد نمود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها