۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۸۹
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

آخرین تحولات فلسطین

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

هشت نگرانی رژیم صهیونیستی از گسترده کردن حمله زمینی

رژیم صهیونیستی طی چند وقت اخیر حملات زمینی خود را گسترش داده و این حملات در محورهای شمال غربی و جنوب و شرق غزه نمود بیشتری داشته است. اما همین حملات زمینی نیز با اما و گرهای زیادی روبرو است و نگرانی هایی رژیم صهیونیستی درباره آن دارد که مهمترین این موارد گزاره های ذیل است:

  1. اختلاف نظر در خصوص اهداف ترسیمی برای نبرد: بین مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی اختلافات گسترده ای در بحث اهداف حمله زمینی وجود دارد. به گونه ای که برخی ها معتقد به نابودی حماس و برخی دیگر معتقد به تضعیف حماس هستند و همین مساله موجب عدم ورود گسترده زمینی به غزه شده است.
  2. کثرت تلفات و نابودی تجهیزات: رژیم صهیونیستی همچنان تعداد کشته های خود را در محورهای نبرد پنهان می کند و اعلام خاصی در رابطه با آن انجام نمی دهد. از سوی دیگر به دلیل جنگیدن خاص رزمندگان مقاومت و استفاده از اصول نوین در مسائل جنگی این رژیم تراس فراوانی از تلفات دارد.
  3. عدم حمایت کامل غرب: در بحث حمله زمینی اختلاف زیادی بین کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی وجود دارد. به گونه ای که حتی خود آمریکایی ها معتقدند که حملات زمینی باید فقط در راستای آزادی اسرا صورت گیرد و نفوذ به عمق غزه منجر به خسارت های فراوان خواهد شد. همچنین برخی کشورهای دیگر همچون انگلیس و فرانسه نیز نسبت به حملات گسترده انتقاد دارند؛ زیرا معتقدند حملات گسترده منجر به طولانی شدن جنگ خواهد شد.
  4. تیره شدن روابط اعراب و کشورهای اسلامی با اسرائیل: حملات زمینی اسرائیل در کنار بمباران های کور این رژیم به ویژه در اردوگاه جبالیا منجر به موضع گیری های زیادی در جهان اسلام شده است و همین مساله عامل اصلی واهمه و ترس این رژیم برای ادامه عملیات زمینی شده است.
  5. کشته شدن برخی از اسرا: هم اکنون انتقادهای فراوانی نسبت به عملکرد نتانیاهو در بحث آزادی اسرا صورت می گیرد و خانواده های آنها وی را مورد انتقاد قرار می دهند و معتقدند که تشدید حملات زمینی منجر به کشته شدن آنها می شود که تاکنون نیز در اثر حملات هوایی به غزه 50 نفر از آنها کشته شده اند.
  6. فرسایشی شدن جنگ: شاید صهیونیست ها اکنون پیشروی هایی در عرصه زمینی داشته باشند و به نوعی شروع کننده جنگ باشند، اما پایان دهنده این جنگ نخواهند بود و تاثیرات حمله زمینی بر مسائل اقتصادی و سیاست داخلی این رژیم بسیار است. همچنین فرسایشی شدن جنگ منجر به کاهش قدرت این رژیم در عرصه های نبرد خواهد شد و همین عامل مهمی در شکست آینده این رژیم خواهد بود.
  7. گسترده شدن جنگ: حمله زمینی منجر به افزایش حملات به رژیم صهیونیستی از سایر جبهه ها به ویژه جبهه شمالی و جنوب شده است و این را می توان در اعلام اورود یمن به جنگ مشاهده کرد. همچنین حزب الله نیز اعلام کرد که در صورت حمله زمینی به غزه، خنجری در قلب رژیم صهیونیستی وارد خواهد شد. این گشتردگی جبهه ها و جنگ چند جبهه ای تاثیرات فراوانی بر عملکرد این رژیم در بحث زمینی خواهد داشت.
  8. وقوع جنگ منطقه ای: با شعله ور شدن جنگ در زغزه و انجام حملات زمینی به غزه این وضعیت به وجود آمده است که هرلحظه امکان شعله ور شدن جنگ در  سطوح منطقه ای وجود دارد و همین عاملی در جهت فشار سایر کشورها به این رژیم شده است.

 

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

درگیری ها میان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در تمامی خطوط شمال نوار غزه ادامه دارد. نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی حملاتی را در غرب بیت لاهیا و با هدف پیشروی در محله التوام آغاز کردند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط گردان‌های القسام، رزمندگان مقاومت حملات ارتش اسرائیل را در این منطقه دفع کردند و سه جنگ‌افزار رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از راکت‌های یاسین مورد هدف قرار گرفت. در محور بیت حانون وضعیت خطوط تغییری نکرده است و نیروهای اسرائیلی کنترل خطوط مرزی نوارد غزه در شمال بیت حانون و اطراف گذرگاه ایرز را دراختیار دارند.

در محور جنوب شهر غزه و منطقه جحر الدیک، درگیری‌ها و نبردهای پراکنده میان مبارزان فلسطینی و نیروهای اسرائیلی ادامه دارد. پس از پیشروی‌های اخیر رژیم صهیونیستی در این محور، پیشروی خاصی صورت نگرفت. به نظر می‌رسد پیشروی‌های ارتش ژیم صهیونیستی فعلا در جنوب محله الزیتون متوقف شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از داخل غزه، طی نبردها در منطقه جحر الدیک، نیروهای اسرائیلی در کمین نیروهای مقاومت گرفتار شدند و دو تانک رژیم اسرائیل توسط مبارزان فلسطینی نابود شد. همچنین براساس اعتراف ارتش اسرائیل، دو عضو یگان نخبه ارتش رژیم اسرائیل در شمال نوار غزه کشته شدند.

سایر خطوط در جنوب نوار غزه نیز روز تقریبا آرامی را پشت سر گذاشتند و درگیری ویژه ای در جنوب نوار غزه مشاهده نشد. بمباران‌های مناطق مختلف غزه توسط جنگنده ها و توپخانه رژیم اسرائیل ادامه دارد. رژیم صهیونیستی طی یک حمله وحشیانه به اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه صدها نفر غیرنظامی، زن و کودک را به خاک و خون کشید. بر اساس اطلاعات اولیه دستکم ۴۰۰ نفر در این حمله شهید و زخمی شدند. منطقه جبالیا پر جمعیت‌ترین کمپ آوارگان در غزه است. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۸۴۸۵ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۲۱۰۰۰ نفر رسیده است. در کرانه باختری نیز دستکم ۱۲۵ فلسطینی شهید و بیش از ۲۰۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

در جبهه شمالی درگیری‌های توپخانه ای و موشکی بین حزب الله و اسرائیل ادامه دارد. در یکی از این حملات، حزب‌الله به محل استقرار نیروی پیاده نظام ارتش اسرائیل در نزدیکی الجرداح در مرز منطقه الضهیره حمله کرد. گفته می‌شود تعدادی از نیروهای اسرائیلی در این حمله کشته و یا زخمی شدند. همچنین یک تانک مرکاوا ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف پایگاه برانیت در شرق نتوعا را با استفاده از موشک هدایت شونده مورد هدف قرار گرفت.

اتفاق مهم دیگر ، حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن علیه مواضع رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی بود. رسانه های اسراییلی از رهگیری و انهدام چند فروند موشک در نزدیکی جنوب فلسطین اشغالی و در منطقه ایلات توسط سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل و همچنین جنگنده های این رژیم خبر دادند. ساعاتی بعد، یحیی السریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در یک بیانه ویدیویی مسئولیت حملات موشکی و پهپادی به سرزمین‌های اشغالی را بر عهده گرفت. بر اساس گفته های یحیی السریع، این حمله، سومین دور از حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن علیه رژیم رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بود. بدین ترتیب و با انتشار این بیانیه، ارتش و کمیته های مردمی یمن به‌صورت رسمی وارد جنگ با رژیم اسرائیل شدند.

در بعد سیاسی  نیز حمله وحشیانه به اردوگاه آوارگان جبالیا مورد انتقاد مجامع بین المللی قرار گرفت. در این خصوص کریگ مخیبر، مدیر دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر نیویورک، در اعتراض به نوع رویکرد این سازمان به وضعیت نوار غزه استعفا داد. او گفته است "یک نسل‌کشی در برابر چشمان ما در حال وقوع است." همچنین دولت بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد. نماینده بولیوی در سازمان ملل در توضیح اقدام کشور در قطع روابط با رژیم اسرائیل گفت که ما برای احترام به قانون بین‌الملل چنین تصمیمی را گرفته‌ایم و اسرائیل مسئول جنایت‌های ضدبشری بوده و باید مسئولان این جنایت محاکمه شوند. از طرفی نیز شیلی و کلمبیا در واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

طی روزهای گذشته برخی رسانه های خبری همچون بلومبرگ در خبری مدعی شد آمریکایی‌ها که اخیراً اعلام کردند موشک‌های یمنی‌ها را در نزدیکی دریای سرخ رهگیری کرده‌اند، در دفع این حملات به تنهایی عمل نکرده‌اند و یکی از این موشک‌ها به وسیله سامانه دفاعی عربستان سعودی رهگیری شده و در خاک عربستان سعودی سقوط کرده است. این امر بیانگر آن است که کشورهای عربی گرچه در ظاهر از مقاومت فلسطینی حمایت می کنند ولی در عمل همچنان از سیاست های آمریکا پیروی می کنند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت اخیراً اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در پیشنهادی جدید به مصر از این کشور خواسته چنانچه با اسکان اهالی غزه در شبه جزیره سیناء موافقت کند، تل‌آویو حاضر است بدهی قاهره به بانک بین‌المللی پول را پرداخت کند. این پیشنهاد در راستای همان طرح معامله قرن و طرح 7 بندی بایدن است که به دنبال اسکان اجباری مردم غزه به مصر هستند و اینکه این منطقه را به عنوان یک منطقه بین المللی تعریف کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها