۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۳
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

چرا ماجراجویی آمریکا و انگلیس در یمن بی‌نتیجه است؟

«آمریکا و انگلیس به این نکته توجه ندارند که یمنی ها بیش از هشت سال را زیر شدیدترین بمباران های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی گذرانده اند و در نهایت نیز سعودی ها مجبور به تنش زدایی با انصار الله و حرکت به سمت انعقاد توافق صلح با این جنبش شده اند.»
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-در روزهای گذشته، آمریکا و انگلیس در قالب چند دور حملات هوایی، پهپادی و موشکی، مناطق مختلفی از خاک یمن به ویژه در شهرهای صنعا و الحدیده را هدف قرار داده اند. آمریکا و انگلیس مدعی هستند که در حملات خود به یمن، اهداف نظامی و تاسیسات موشکی انصار الله را هدف قرار داده اند و بر آن هستند تا مانع از اخلال حوثی های یمنی در امر امنیت کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ و تنگه باب المندب شوند.

در نقطه مقابل، انصارالله یمن ضمن رد تمامی ادعاهای آمریکا و انگلیس، بر تداوم حمایت خود از مقاومت و ملت فلسطین در نوار غزه و ادامه یافتن حملاتشان علیه کشتی های تجاری اسرائیلی و یا کشتی هایی که عازم اراضی اشغالی هستند تاکید کرده اند و البته که در روزهای گذشته در چندین نوبت شاهد انجام حملات موشکی از سوی حوثی های یمنی علیه کشتی های آمریکایی حاضر در دریای سرخ نیز بوده ایم.

در این میان، شمار قابل ملاحظه ای از ناظران و تحلیلگران معتقدند که به 3 دلیل عمده و محوری، حملات آمریکا و انگلیس به یمن، هیچ دستاوردی نخواهد داشت و البته از قدرت انصار الله یمن نیز نمی کاهد.

اولا، آمریکا و انگلیس به این نکته توجه ندارند که یمنی ها بیش از هشت سال را زیر شدیدترین بمباران های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی گذرانده اند و در نهایت نیز سعودی ها مجبور به تنش زدایی با انصار الله و حرکت به سمت انعقاد توافق صلح با این جنبش شده اند.

در واقع، تجربه بمباران سنگین یمن در زمان حملات هشت ساله ائتلاف سعودی به یمن، باید حامل درس های معناداری برای آمریکا و انگلیس باشد با این حال، آن ها بدون توجه به این مسئله، عملاً اشتباهات تاریخی را تکرار کرده اند و اساساً به همین دلیل هم است که شاهد بوده‌ایم امارات و عربستان سعودی حاضر به پیوستن به کارزار نظامی آمریکا و انگلیس در حمله به خاک یمن نشده اند.

دوم اینکه منطقِ حملات آمریکا و انگلیس به خاک یمن تا حد زیادی نامشروع است. انصارالله تاکید کرده که صرفاً کشتی های اسرائیلی و یا آن هایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی حرکت می کنند را هدف قرار می دهد. هدف آن از این کار نیز حمایت از ملت و مقاومت فلسطین در برابر پروژه نسل کشی صهیونیست ها در نوار غزه است.

حال در این فضا، بهتر است که آمریکا و انگلیس به اسرائیل فشار آورند تا به نسل کشی خود در نوار غزه خاتمه دهد نه اینکه متکبرانه با حمله به یمن، لجاجت خود را نشان دهند و عملاً از حمایت بی قید و شرط خود از یک رژیم خونریز نظیر رژیم اشغالگر قدس خبر دهند. موضوعی که عملاً کنشگران غربی را از حیث گفتمانی در یک بن بست جدی در معادله حمله به خاک یمن قرار داده است و البته که افکار عمومی بین المللی را نیز علیه آن ها بسیج کرده است.

و در نهایت سوم اینکه حملات آمریکا و انگلیس به مواضع انصار الله یمن، انجام حمله علیه اهداف یک گروه تروریستی نیست. آن ها علیه یک جنبش دست به اقدام می زنند که از سرمایه اجتماعی غنی در یمن برخوردار است. در این راستا، شاهد آن بوده ایم که در مدت اخیر شهرهای مهم یمن نظیر صنعا صحنه تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از جنبش انصار الله و اقدامات آن در زمینه حمایت از ملت و مقاومت فلسطین بوده است.

البته که تحرکات انصار الله در زمینه مذکور تا حد زیادی محبوبیت منطقه ای و بین المللی آن را نیز افزایش داده است. از این رو، حملات آمریکا و انگلیس به یمن و مقاومت انصار الله در این رابطه، صرفا لندن و واشینگتن و موضع بین المللی آن ها را ضعیف تر و در نقطه مقابل، قدرتمندیِ بیش از پیش انصار الله را به دنبال خواهد داشت. مسائلی که در کنار یکدیگر، از پوچ و بی‌فایده بودن حملات آمریکا و انگلیس به یمن حکایت دارند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها