۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۲۶
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (937)

رسانه های داخلی

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

یاوه گویی غربی ها علیه ایران

  • وزیر خارجه انگلیس: باید واضح‌ترین سیگنال را به ایران ارسال کنیم که آنچه ایران از طریق عواملش انجام می‌دهد غیرقابل قبول است.
  • جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ: ما از دولت بایدن می‌خواهیم مستقیماً به ایران حمله کند.

دیدگاه روزنامه سازندگی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون ستاد اجرایی

اخیراً ویدئوی کوتاهی از دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که طی آن ایشان به وزیر نفت گوشزد می‌کنند که «ستاد اجرایی» بخش خصوصی نیست. سازندگی درباره این موضوع نوشت: «این بیانات به چند دلیل اهمیت دارد؛ نخست اینکه ایشان بین بنگاه حاکمیتی غیردولتی و بنگاه بخش خصوصی تفاوت قائل‌اند و معتقدند که بخش‌ خصوصی شایستگی در اختیار گرفتن پروژه‌ها را دارد، نه بنگاه‌های دولتی و حاکمیتی غیردولتی. دوم اینکه این اظهارنظر صریح، نقطه پایانی بود بر نگاهی که بخش خصوصی کشور را فاقد آمادگی و توانایی می‌داند. حل چالش‌های اساسی اقتصاد از ناترازی برق و گاز تا معضل آب، تضمین امنیت غذایی، توسعه زیرساخت‌ها و جهش فناوری بدون تردید وابسته به توسعه بخش خصوصی واقعی است. بخش خصوصی کشور امروز به حدی توانمند شده است که این نقش را بپذیرد. سوم اینکه تا امروز گمان بر این بود که نظام حکمرانی در امور اقتصادی ترجیح می‌دهد بخش خصوصی را کنار بزند و امور را به بنگاه‌های حاکمیتی واگذار کند اما اظهارنظر صریح رهبری این گمان را باطل کرد. چهارم اینکه ایشان با ورود ستاد اجرایی و نهادهای مشابه به پروژه‌های نفتی مخالفت کردند و به طور مشخص بخش خصوصی را شایسته حضور در پروژه‌های نفتی اعلام کردند.

اظهارات فلاحت پیشه درخصوص تحولات منطقه

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: ایران و برخی گروه‌های نیابتی در طول چند روز اخیر، بارها اعلام کردند که هیچ ارتباطی با هم ندارند و این گروه‌ها مستقل هستند. این مواضع خیلی دیر اعلام شد و ایران باید سیاست‌های کلی کشور را از یک‌سری رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی گروه‌های مختلف و فزاینده منطقه جدا کند. من معتقد هستم که اگر ایران و آمریکا در همین لحظه به فکر یک ارتباط دیپلماتیک نباشند، به سرعت به سمت جنگ حرکت می‌کنند. اشتباه استراتژیک ایران و آمریکا رها کردن میز مسقط بود. خوشحالترین فرد از تنش ایران و آمریکا، نتانیاهو است.

سیاه نمایی فعال اصلاح طلب

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال اصلاح طلب: فکر نمی‌کنم مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد. حتی اگر  شورای نگهبان و رد صلاحیت‌ها هم وجود نداشت و امروز صلاحیت سنجی نمی‌شد؛ باز هم تاثیری بر مشارکت مردم در انتخابات نداشت یا تأثیر خیلی کمی می‌گذاشت. به نظرم آینده ایران خوب نباشد. دولت خاتمی توانست کشور را آرام کند. دولت احمدی نژاد، دولتی تخریب‌گر بود. دولت آقای روحانی که با ایده از بین بردن تحریم‌ها روی کار آمد اما به نظرم دولت غیرفعالی بود. در دولت جدید هم عناصر به کار گرفته شده در دولت آقای رئیسی، عناصر کاردان و توانمندی نیستند؛ ضمن اینکه مسائل و مشکلات بسیار بزرگ‌تر شده و به سمت غیرقابل حل شدن رفته است. سیاست خارجی دولت رئیسی، کاملا انفعالی است./ جماران

واکنش قالیباف به برخی انتقادات

رئیس مجلس: شورای ائتلاف باید حداکثر تلاش خود را برای شایسته‌گزینی انجام دهد. مطمئنیم که شورای ائتلاف همه تلاش خود را در این بخش به کار می‌گیرد. قطعا مردم رکود و تحجر و دوقطبی را نمی پسندند. به من گفتند مجلس را با شهرداری اشتباه نگیر! چون اینجا نمی‌توان نقشه راه ترسیم کرد. من در پاسخ گفتم تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک وحدت نظر و همراهی و تقریب افکار در مجلس به کار می‌گیریم و امروز برنامه هفتم توسعه که تدوین شده است یکی از نمونه‌های همین حرکت در نقشه راه است. برخی شایعه می‌کنند که قالیباف نمی‌خواهد فلان کار را انجام دهد. در حالی که من در مورد طرح صیانت یک رشته توئیت زدم و محکم هم از طرح صیانت دفاع کردم. کسانی که می‌گویند لاپوشانی می‌کنیم حرف نادرستی می‌زنند، ما بچه انقلاب هستیم و لاپوشانی نداریم. آیا آنان که چنین می‌گویند خودشان یک توئیت درباره طرح صیانت در آن ایام زدند؟/ همشهری

نظر عطریانفر درباره حمایت از لاریجانی

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران درباره علی لاریجانی به فرهیختگان گفت: «در فضای سیاسی کشور بنده ناخواسته متهم به حمایت از لاریجانی هستم. این اتهام چندان هم غلط نیست. چون در نظریات اصلاح‌طلبی خود بیش از اینکه اسیر اسم‌ها باشم، تابع رفتارها هستم. خود را در التزام به رفتارها و کنش‌ها و سیره افراد می‌بینم. واقعیت تأسف برانگیز امروز این است شخصیتی مثل لاریجانی از دال مرکزی اصولگرایی اخراج شده. حادثه تلخی که در 1400 رخ داد و بدون هیچ حجت شرعی وی را رد صلاحیت کردند به‌حدی که رهبری هم واکنش نشان دادند و حضرات در شورای نگهبان هیچ کاری نکردند و عذر بدتر از گناه‌شان این بود که رطب و یابس‌هایی را بافته و ناموجه ارائه کرده و این چهره محترم را از حیز انتفاع ساقط کردند.

احتمال ائتلاف روحانی و لاریجانی منتفی است

منصور حقیقت پور،نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با برنا در مورد امکان ائتلاف لاریجانی و روحانی برای انتخابات مجلس دوازدهم،گفت: ائتلاف برای کسانی که دستشان پر باشد معنا دارد نه برای جریاناتی که نیروهایشان تایید صلاحیت نشده اند و دست شان برای ارائه لیست خالی است. آن‌هایی نیز که دستشان پر است باهم ائتلاف نمی‌کنند؛ بر فرض مثال اعضای جبهه پایداری، حدادعادل و قالیباف نیز ائتلاف نمی‌کنند چه برسد به آقای لاریجانی و روحانی که نیروهایشان تایید نشده‌اند. ائتلاف روحانی و لاریجانی کاملا منتفی است چراکه کاندیدای لازم برای ارائه یک لیست مشترک را ندارند. در حال حاضر برخی از کاندیداهای مستقل  که تایید صلاحیت شده‌اند نیز انصراف داده‌اند. این انتخابات رقابت داخل خانواده اصولگرا حاکم خواهد بود و مجلسی تک ضلعی شکل می گردد.

افتخارات دولت سیزدهم در پرتاب ماهواره

وزیر ارتباطات: ایران جزو ۱۰ کشوری است که فناوری فضایی را بومی کرده است و امروز ما پایگاه پرتاب و ماهواره‌های خودمان را داریم و به ویژه در موضوع پرتابگرها در چند ماه اخیر به تثبیت رسیده‌ایم و می‌توانیم ماهواره‌های عملیاتی را در مدار بگذاریم. نخستین پرتاب ما در دولت سیزدهم در دی ماه ۱۴۰۰ انجام شد و ما امروز ۱۱ پرتاب موفق در دولت سیزدهم داشتیم که معادل پرتاب‌های یک دهه اخیر است./ ایرنا

تقلای دلال‌ها برای افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد

به گزارش تسنیم، نگاهی به میزان ارزهای عرضه شده در سامانه نیما طی روزهای پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که به‌رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز، خریداری برای ارزهای اصلی که در نیما عرضه می‌شود، وجود ندارد. بررسی آمار میزان ارزهای عرضه و معامله شده در نیما نشان می‌دهد که بازارساز با قدرت در تأمین مالی نیازهای اساسی نیما حضور دارد و مشکلی در تأمین ارز متقاضیان وجود ندارد. با این حال اما تقلای دلال‌های بازار برای افزایش قیمت ارز قابل تأمل است چراکه آمارهای رسمی نشان میدهد مشکلی در تأمین ارز کشور وجود ندارد و آنچه در این ایام به نوسانات ارزی دامن می‌زند تلاش دلال‌ها و سوداگران ارزی برای التهاب افرینی با استفاده از خبرهای سیاسی و تحولات منطقه است. همانطور که بارها گفته شده دلیل اقتصادی برای این نوسانات وجود ندارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها