۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۲۹
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (939)

رسانه های داخلی

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

گزارش رسانه آمریکایی درخصوص هشدار ایران به آمریکا

گزارش آسوشیتدپرس: ایران به آمریکا درمورد حمله و آسیب احتمالی به کشتی خود "بهشاد" که به عنوان یک کشتی اطلاعاتی برای حوثی های یمن در خلیج عدن استفاده می‌شود، هشدار داده است؛ به ادعای این خبرگزاری، بهشاد اکنون در منطقه جیبوتی، نزدیک یک پایگاه نظامی چین که در آنجا فعالیت می کند، لنگر انداخته است.

امیدواری درخصوص افزایش میزان مشارکت در انتخابات

مدیرکل سیاسی وزارت کشور: نظرسنجی‌های تخصصی نشان می‌دهد مشارکت در انتخابات نسبت به دوره قبل روند افزایشی خواهد داشت. مجموعه های تخصصی هستند که همواره نظرسنجی هایی را در خصوص مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... انجام می دهند و با توجه به نظرسنجی های تخصصی که انجام داده‌اند میزان مشارکت نسبت به دور قبل روند افزایشی خواهد داشت. تنها در چهار شهرستان رشت، آبادان، ملایر و قم انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار می شود.

میزان رقابت برای هر کرسی مجلس

به گزارش تسنیم، با اعلام آمار جدیدی از تأییدصلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس که به نتایج بررسی‌های توسط هیئت نظارت استانی اعتراض داشتند، این آمار از ۱۴ هزار نفر عبور کرد و ۷۵۰ نفر جدید تأییدصلاحیت گرفتند. حدود ۵۰ نفر(البته تاکنون) به‌ازای هر کرسی نمایندگی مجلس دوازدهم به رقابت می‌پردازند و این درحالی است که این تعداد برای مجلس قبل حدود ۲۵ نفر بود. طبق جدول زمان‌بندی انتخابات مجلس، ۱۹ بهمن‌ماه نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیئت نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری اعلام و سپس به داوطلبان ابلاغ می‌شود.

خاتمی، در مسیر تحریم انتخابات

دو روز پیش، محمد خاتمی در دیدار با اعضای دفتر سیاسی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با تأکید بر «انتخابات آزاد» به‌مثابه «شرط قطعی انتخابات مطلوب»، که در حقیقت زیر سؤال بردن انتخابات موجود و غیر آزاد جلوه دادن آن است، درواقع به تکرار موارد مطرح شده در راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات پرداخت و بیانیه مذکور را «متین و خوب» عنوان کرد.صرف‌نظر از این‌که مواضع اخیر خاتمی مؤید فاصله گرفتن او از مشی سابقش است که صبغه معتدل‌تری داشت، و او را به رادیکال‌های اصلاح‌طلبان نزدیک می‌کند، توجه به مواضع اعلام شده از سوی برخی دیگر از تشکل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب حکایت از آن دارد که شکافی ترمیم ناپذیر در جبهه اصلاحات در مواجهه با انتخابات ۱۱ اسفند شکل گرفته و طیف‌های معتدل‌تر این جریان راه خود را از تندروها جدا کرده و به نوعی حتی از خاتمی در جایگاه رهبر معنوی اصلاحات نیز عبور کرده‌ و عزم خود را برای شرکت در انتخابات جزم کرده‌اند/ایرنا

ورود جدی اصلاح‌طلبان به میدان انتخابات

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی: احزاب اصلاح‌طلب به‌صورت جدی وارد میدان می‌شوند و در هر حوزه‌ای که کاندیداهایی حتی غیر اصلاح‌طلب باشند که بتوانند پاسخگوی عملکرد آنها باشند احزاب اصلاح‌طلب حمایت می‌کنند. توصیه ما به مردم این است که در انتخابات حضور داشته باشند تا بتوانند از نمایندگان‌شان سوال کنند. البته در حوزه‌هایی که کسی نباشد طبیعتاً امکان رقابت هم وجود ندارد. مثلاً  در انتخابات خبرگان در یک حوزه ۵ نفر کاندیدا شدند ولی  ۴ نفرشان را رد صلاحیت کردند البته شورای نگهبان اعلام کرد که از حوزه‌های دیگر می‌توانند به آن حوزه جابجا شوند. امیدواریم در آخرین تصمیم‌گیری‌ها شورای نگهبان هم به توصیه حضرت آقا توجه کنند که مشارکت حداکثری مستلزم ایجاد رقابت است، باید تعداد افرادی که بتوانند در صحنه بیایند بالا باشد تا امکان رقابت میسر باشد، البته ما می‌دانیم که تعدد کاندیداها لزوماً در افزایش رقابت تأثیر ندارد چرا که در خیلی از حوزه‌ها سه نفر یا چهار نفر با هم رقابت می‌کنند و گاهی اوقات ۳۰ نفری که شرکت می‌کنند ۱۰۰ رأی هم نمی‌آورند.

موضع کارگزاران درباره انتخابات

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران در نشست شورای مرکزی اعلام کرد: «در این شرایط از ما به عنوان کارگزاران سازندگی ایران تنها در درون حاکمیت امکان‌هایی برای اثرگذاری در جهت بهبود وضعیت کنونی وجود دارد. از این جهت انتخابات در هر شرایطی امکان مهمی محسوب می‌شود.» مرعشی پیش‌تر نیز قهر با صندوق رأی را رد و تصریح کرده بود: «اگر بنا به تصمیم به بودن یا نبودن در سیاست بگیریم، حتما بودن در سیاست را انتخاب می‎کنیم»/ سازندگی

اظهارات نوبخت درخصوص تغییر حوزه انتخابی خود

به گزارش فارس محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به لیست حمایتی اعتدال و توسعه در تهران اظهار کرد: قبلاً هم در مصاحبه‌های مختلف گفته شد، رویکرد حزب اعتدال توسعه به صورت ائتلافی با دیگر جریان‌ها بوده و بر همین اساس با اصلاح طلبان و اصول‌گرایان معتدل در حال رایزنی هستیم ولی منتظریم تا ۱۹ بهمن شورای نگهبان لیست نهایی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را اعلام کند. وی با اشاره به عدم تصمیم قطعی خود برای تغییر حوزه انتخابیه خود گفت: بنده فرزند گیلان بوده و همان محمدباقر معلم رشتی هستم و همگان از عواطف بنده نسبت به گیلان و رشت آگاه هستند به طوری‌که در هشت سال خدمتم در دولت تمامی پایان هفته در گیلان حضور داشته و در بحران برف سال ۹۸ تهران را ترک کرده و برای رفع مشکل گیلان به رشت آمدم، ولی طبق قانون تا ۱۹ بهمن امکان تغییر حوزه کاندیداها در کشور وجود ندارد.

امکان ارائه لیست ۱۰ تا ۱۵ نفره از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان

محمدصادق جوادی حصار سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسات برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدال و توسعه و حامیان لاریجانی، اظهار کرد: این جلسات برای بررسی شرایط سیاسی کشور برگزار می‌شود. این جلسات با حضور حزب کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه و افراد نزدیک به علی لاریجانی برگزار می‌شود.اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم لیست بدهیم، ممکن است یک لیست با حضور ۱۰ یا ۱۵ نفر در تهران ارائه کنیم ولی خیلی بعید است که در شرایط فعلی بتوانیم لیست کامل بدهیم؛ زیرا کاندیدای نام آشنا و رای‌آور خیلی کم داریم. ممکن است افراد فرهیخته‌ای باشند که تاییدصلاحیت شده باشند ولی آن‌ها تمایلی برای حضور در لیست نداشته باشند و احزاب هم با آن‌ها ارتباط نگرفته باشند. تصور می‌کنم دست‌مان خیلی برای ارائه لیست قوی و رقابتی باز نیست و بعید است که بتوانیم لیست کامل در تهران ارائه کنیم.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها