۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۴۴
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

پشت پرده طرح اسرائیل برای حمله به رفح

فرهنگ مقاومت در میان فلسطینی ها به رغم حملات سنگین و تحریم و فشار و محاصره به خمودی نگراییده و تنها امید نخست وزیر مستأصل رژیم صهیونیستی کسب یک دستاورد نظامی هر چند محدود در نبرد غزه است تا بدین وسیله موقعیت خود را نزد افکار عمومی داخلی تقویت کرده و خود را از سقوط حتمی رهایی بخشد.
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

از زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از عزم تل آویو برای حمله به رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه خبر داده، اوضاع در این منطقه دچار آشفتگی شده و نگرانی از تشدید فاجعه انسانی در غزه افزایش یافته است.  

رفح آخرین مرکز استقرار جمعیت غزه است که توسط ارتش صهیونیستی اشغال نشده است. براساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از 1.3 میلیون نفر فلسطینی در رفح هستند که اکثر آنها از سایر مناطق غزه آواره شده‌اند.  البته نتانیاهو مدعی شده که برای خارج کردن صدها هزار غیرنظامی از منطقه رفح برنامه ‌ریزی کرده است؛ اما سوال این است که آوارگان فلسطینی قرار است به کجا بروند؟

به همن دلیل محافل حقوق بشری و آژانس‌های امدادی هشدار داده اند که حمله به رفح فاجعه ‌بار خواهد بود؛ زیرا این گذرگاه مرزی، آخرین مکان نسبتاً امن در منطقه‌ای محسوب می‌شود که در اثر حملات نظامی اسرائیل ویران شده است.

البته حمله به رفح عملاً کلید خورده و طبق ادعای اسرائیل در جریان عملیات نیروهای ویژه ارتش این رژیم توانسته است دو گروگان اسرائیلی را تحت پوشش حملات هوایی آزاد کند. حملات هوایی اخیر اسرائیل به شهادت 164 فلسطینی در جنوب غزه منجر شده و شمار شهدای فلسطینی از آغاز تجاوز علیه نوار غزه، به ۲۸ هزار و ۳۴۰ نفر رسیده است.

وخامت اوضاع دررفح به گونه ای است که حتی حامیان غربی اسرائیل دچار نگرانی شده و از این رژیم خواسته اند تدابیر لازم را برای تضمین امنیت حدود بیش از یک میلیون نفری که در رفح پناه گرفته اند اتخاذ کند. البته در مقام عمل شاهد دوگانگی هستیم و واشنگتن به رغم ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در غزه، هیچ گاه از حمایت عملی خود از اسرائیل و ماشین جنگی رژیم جنایتکار دست نکشیده است.

از این منظر شاید بتوان گفت پشت پرده حمله به رفح، حاکی از یک طرح شوم مشترک آمریکا و اسرائیل برای وارد کردن ضربه نهایی به مقاومت غزه است تا به زعم خود طلسم جنگ غزه را شکسته و به اهداف نسبی خود برسند.

به همین دلیل واقعیت میدان به گونه ای دیگر رقم می خورد و به رغم هشدارهای جهانی، آنگونه که از تهدیدات مقامات تل آویو برمی آید، ظاهرا اسرائیل عزم خود را برای انجام قمار جدید در رفح به منظور درهم کوبیدن آخرین دژ حماس در جنوب غزه جزم کرده است.

دولت نتانیاهو مدعی است چهار گردان اصلی حماس در رفح مستقر بوده و ارتش صهیونیستی قصد دارد آن ها را منهدم سازد و ضمن وارد کردن ضربه ای سخت به حماس، گروگان های باقیمانده را آزاد کند.

این در حالی است که اوضاع داخلی نتانیاهو به هیچ وجه خوشایند نیست. نظرسنجی‌های مختلف افکار عمومی در اسراییل که از زمان عملیات توفان الاقصی و شروع جنگ اسراییل در نوار غزه انجام شده، نشان می‌دهد که اعتماد اسراییلی ‌ها به نتانیاهو و کابینه ائتلافی او کاهش یافته و محبوبیت نتانیاهو و لیکود روند کاهشی دارد.

در واقع آینده سیاسی نتانیاهو به پایان خود نزدیک می ‌شود و تنها امید نخست وزیر مستاصل رژیم صهیونیستی کسب یک دستاورد نظامی هر چند محدود در نبرد غزه است تا بدین وسیله موقعیت خود را نزد افکار عمومی داخلی تقویت کرده و خود را از سقوط حتمی رهایی بخشد.

اما تجربه جنگ بیش از 4 ماهه در غزه نشان می دهد اسرائیل برای تحقق اهداف نظامی در غزه موانع و دشواری های زیادی پیش رو دارد. با آن که طی این مدت اسرائیل نوار غزه را تحت سنگین ترین حملات خود قرار داده و تبدیل به تلی از خاک نموده، اما هنوز موفق به وارد کردن ضربه کاری به حماس نشده است.

به همین سیاق می توان گفت عملیات هوایی و زمینی اسرائیل در رفح نیز در راستای اهداف نظامی راه به جایی نبرده و تنها موجب تشدید اوضاع فاجعه بار انسانی می شود. در واقع مقاومت فلسطین با تکیه بر امکانات و زیرساخت های خود به ویژه تونل های پیچیده و پیشرفته موفق به مدیریت نبرد و ناکام سازی اسرائیل در پیشبرد اهداف نظامی شده و زین پس نیز همین روند را ادامه خواهد داد.

نکته قابل توجه این است که رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به ناکامی اسرائیل پس از بیش از ۱۲۰ روز جنگ بی‌امان در نوار غزه اذعان کرده و البته دلیل این ناکامی را به گردن رسانه‌ها انداخته و گفته ما از طریق رسانه‌ها به السنوار اطلاع می ‌دهیم که تا دو دقیقه دیگر کجا خواهیم بود؛ هر قدمی را که برمی‌داریم به او می‌گوییم و به او اجازه می دهیم تا برای ورود ما آماده باشد!

این در حالی است که جایگاه حماس در داخل همچنان سترگ است و فرهنگ مقاومت در میان فلسطینی ها به رغم حملات سنگین و تحریم و فشار و محاصره به خمودی نگراییده و هنوز گزارشی از به ستوه آمدن اهالی غزه واصل نشده است.

بااین حال نگرانی از فاجعه انسانی خصوصا به توجه به خوی ددمنشانه اسرائیل جای نگرانی دارد و این وظیفه جامعه جهانی و به ویژه بلوک غرب است که در این معرکه دشوار و خونین نشان دهد تا چه حد به ادعاهای حقوق بشری خود پای بند است. به عبارتی آیا مانع اسرائیل در ادامه جنایت در رفح خواهند شد یا همچنان به نظاره فجایع بیشتر انسانی در این منطقه خواهند نشست؟  

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها