۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۱
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مانور نظامی مشترک عربستان، امارات و یونان؛

مزایا و پیامدهای آن

عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند هواپیماهای خود را در درگیری‌های نظامی به فرودگاه‌های یونان منتقل کرده و از آن‌ها در برابر هدف قرار دادن هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک محافظت کنند.
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
نویسنده : مترجم رضا رضایی

مانورهای نظامی بین نیروهای سعودی، اماراتی و یونانی در دوره اخیر بدون توقف در جریان بوده که نشان دهنده افزایش و توسعه همکار‌ی‌ها و روابط بین سه کشور و رسیدن آن‌ها به درجه بالایی از هماهنگی است.

روابط نظامی بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی بیش از انجام رزمایش مشترک شروع شده بود و با ارسال تجهیزات نظامی (سیستم موشکی پاتریوت) و سربازان یونانی به عربستان همزمان با خروج سیستم آمریکایی از عربستان، همکاری ریاض و آتن گسترش یافت.

ورود سیستم دفاعی یونان در نتیجه توافقنامه نظامی امضا شده توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و وزیر امور خارجه یونان نیکوس دندیاس در سفر وی به جده در آوریل گذشته بود. به گفته کنستانتینوس فلوروس، رئیس ستاد کل ارتش یونان، مأموریت نیروهای یونانی نیز برای حفظ صلح و ثبات، به ویژه در خاورمیانه و شرق مدیترانه خواهد بود.

در پی استقرار سیستم دفاعی یونان در عربستان از 20 سپتامبر؛ نیروهای چترباز، امنیتی ویژه و زمینی عربستان برای شرکت در رزمایش چهارجانبه شامل امارات، مصر و یونان، وارد آتن شدند.

آن زمان خبرزگاری SPA سعودی گزارش داد: این رزمایش با هدف تقویت همکاری مشترک بین کشورهای برادر و دوست و تبادل تجربیات، مفاهیم و افزایش سطح آمادگی رزمی برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای انجام می‌شود.

مانورهای متعدد

در چند ماه گذشته شاهد چندین رزمایش نظامی بین نیروهای یونانی، سعودی و اماراتی بودیم که همه آن‌ها با هدف افزایش توان رزمی نیروهای شرکت کننده انجام شده است. در مارس 2021، مانورهای هوایی بین نیروهای سعودی و همتایان یونانی آن‌ها انجام و به مدت 10 روز در پایگاه هوایی سودا به طول انجامید، که البته خشم ترکیه را نیز برانگیخت.

 مانور "چشم شاهین-1"، رزمایشی در آسمان مدیترانه با حضور هواپیماهای F-15C نیروی هوایی عربستان، هواپیماهای F-16 نیروی هوایی یونان، Mirage-2000  و F-4 Phantom انجام شد.

آوریل 2021 همچنین شاهد مشارکت نیروهای مسلح امارات در مانورهای هوایی گسترده در یونان و همراهی نیروهای اسرائیلی برای شبیه سازی نبردها، حملات هوایی بزرگ و عملیات نجات بود. در اوایل ماه ژوئن، نیروی هوایی عربستان و نیروی هوایی یونان مانور دو هفته‌ای در پایگاه هوایی ملک فیصل در بخش شمالی سعودی را به پایان رساندند. در آن زمان، وزارت دفاع عربستان در بیانی‌ ای تأیید کرد که این مانورها شامل عملیات ضد تاکتیکی، اعم از تهاجمی و دفاعی، عملیات پشتیبانی هوایی و مانورهای هوایی بود.

همکاری امارات - یونان

امارات متحده عربی نیز به نوبه خود مانورهای مشترکی را با نیروهای یونانی انجام داده که برجسته‌ترین آن‌ها در آوریل گذشته با شرکت هواپیماهای اماراتی و اسرائیلی به عنوان بخشی از مانور هوایی بین المللی به میزبانی یونان برای شبیه‌سازی نبردها و حملات هوایی بزرگ بود. در آگوست 2020 نیز امارات متحده عربی جنگنده‌های F-16 را به پایگاه جزیره کرت فرستاد تا در رزمایش نظامی با نیروهای هوایی یونان و اسرائیل شرکت کنند.

علاوه بر تمرینات مشترک بین دو کشور، یونان و امارات متحده عربی در نوامبر 2020 اعلامیه مشترکی در مورد ایجاد مشارکت استراتژیک و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه سیاست‌های خارجی و دفاعی را امضا کردند.

مشارکت استراتژیک زمینه‌های مختلفی از جمله سیاست، دفاع، تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری، فرهنگ، انرژی، خدمات دیجیتال و دولتی، غذا و کشاورزی را در بر می‌گیرد.

تأیید یونانی

یونان نیز به نوبه خود تأیید کرد که امیدوار است بتواند همکاری نظامی با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس را تقویت کند. وزیر دفاع یونان پیشتر تأیید کرده بود که کشورش به دنبال اتحاد با کشورهای حاشیه خلیج برای ایمن سازی آبراه‌هاست.

مزایای نظامی

یوسف الشرقوی، کارشناس مسائل نظامی، تأیید می‌کند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند از فرودگاه‌های یونان در سطح نظامی بهره‌مند شوند. وی اظهار داشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند هواپیماهای خود را در درگیری‌های نظامی به فرودگاه‌های یونان منتقل کرده و از آنها در برابر هدف قرار دادن هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک محافظت کنند؛ چون آن‌ها از تنش منطقه‌ای دور هستند.

به گفته الشرقوی، این کشورها می‌توانند از آموزش کادرهای ارتش دو کشور بهره‌مند شوند، به ویژه از آنجا که یونان دارای ارتش ریشه‌داری است و یکی از کشورهای ناتو محسوب می‌شود. وی گفت: یونان تخصص نظامی خود را از طریق رزمایش‌های مشترک در اختیار امارات متحده عربی و عربستان سعودی قرار می‌دهد که به انتقال تخصص نظامی در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند.

به گفته این کارشناس نظامی، عربستان سعودی نیز از طریق استقرار یگان‌های پدافند هوایی ارتش یونان در شهرهای سعودی برای محافظت از آن‌ها در برابر حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین، از یونان سود می‌برد. از ویژگی‌های پدافند هوایی یونان این است که نسبت به پدافندهای آمریکایی ارزان‌تر است، علاوه بر این می‌تواند بصورت لایه‌ای فضای هوایی عربستان را پوشش دهد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها