۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۴۹
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1065)

رسانه های داخلی

۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش‌ها به قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام
- رویترز: انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام ارائه کردند. پیش‌نویس قطعنامه از تهران می‌خواهد در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده توضیحاتی ارائه کند و اجازه ورود کارشناسان را بدهد.
-گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اظهارات علنی در ایران در مورد توانایی‌های فنی این کشور برای تولید تسلیحات هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای تنها نگرانی من را در مورد صحت و کامل بودن همکاری‌های پادمانی ایران افزایش می‌دهد.
- نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی: این قطعنامه در واقع کاملاً غیرمنطقی است. دیپلماسی به کلی فراموش شده و با تحرکات تبلیغاتی جایگزین شده است. ️
- رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: ایران طبق قانون حق دارد در صورت انجام‌نشدن تعهدات طرف‌های مقابل، متقابلا کاهش تعهد را دستور کار قرار دهد و هم اکنون در مرحله کاهش تعهدات هستیم.
- نمایندگی ایران در سازمان ملل: فشار‌های سیاسی مستمر اعمالی توسط چند کشور خاص، به مرحله‌ای رسیده است که حتی موضوعات حل و فصل شده فنی متعاقباً در گزارش‌های آژانس برخلاف آنچه توافق شده است، تغییر می‌یابند.
نگاهی به آمار نامزد‌های ریاست‌جمهوری
بررسی سوابق ۸۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد: از دولت سیزدهم: ۵ نفر (۱. محمدمهدی اسماعیلی ۲. مهرداد بذرپاش ۳. صولت مرتضوی ۴. قاضی‌زاده هاشمی ۵. داوود منظور) شرکت کردند. از دولت روحانی: ۴ نفر (۱. عبدالناصر همتی ۲. اسحاق جهانگیری ۳. عباس آخوندی ۴. محمد شریعتمداری) شرکت کردند. از نمایندگان مجلس فعلی: ۹ نفر (۱۲ درصد) شرکت کردند. از نمایندگان ادوار مجلس: ۴۳ نفر (۵۴ درصد) خود را در قامت کاندیدای ریاست جمهوری دیده‌اند. ثبت‌نام برخی نمایندگان ادوار مجلس از آنجایی عجیب‌تر است که برخی از آنها برای دوره دوازدهم نیز کاندیدا شده، اما موفق به کسب رای از حوزه انتخابیه خود نشدند. / ایسنا
نتایج یک نظرسنجی درباره میزان مشارکت در انتخابات
بر اساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ ۴/۵۳ درصد بیان کرده‌اند قطعاً شرکت می‌کنند و در مقابل ۷/۱۷ درصد اصلاً شرکت نمی‌کنند. همچنین، ۹/۲۸ درصد در این زمینه مردد بوده و هنوز تصمیم نگرفته‌اند. با این حساب نرخ مشارکت در کل کشور با احتساب حاشیه خطای ۳ درصد تا پایان هفته دوم خردادماه، ۴/۵۳ درصد پیش بینی می‌شود.
چرا مخبر نیامد؟
دنیای اقتصاد: براساس شنیده‌ها، در جلسه‌ای کم‌سابقه که میان محمد مخبر، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف برگزار شد، این سه چهره ارشد جریان اصولگرا در مورد نامزدی محمدباقر قالیباف به اجماع رسیدند. گفته می‌شود صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری و بخشی از این جریان نیز در این شبه ائتلاف حضور یافته اند. قطعی شدن تصمیم مخبر در مورد عدم حضور در عرصه رقابت‌ها، به اختلافات در تیم سیاسی پاستور نیز دامن زده است. به‌گونه‌ای که مقداد نیلی از یک طرف و مهدی مجاهد از طرف دیگر تصمیم گرفتند بصورت جداگانه نامزد‌های مورد نظر خود را برای ثبت نام به وزارت کشور بفرستند. از میان چهره‌هایی که از درون پاستور اعلام کاندیداتوری کرده‌اند اسماعیلی، منظور و صولت جریان نیلی را نمایندگی می‌کنند و در مقابل قاضی‌زاده و بذرپاش نیز از طرف جریان دوم وارد گود انتخابات شده اند. این گزارش در حالی است که دستیار ویژه سرپرست ریاست جمهوری ضمن تکذیب این موضوع نوشت: محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در ۱۶ روز گذشته و از ابتدای عهده دار شدن مدیریت قوه مجریه، هیچ جلسه و نشستی با چهره‌های سیاسی یا کاندیدا‌های انتخاباتی در خصوص ترکیب دولت چهاردهم و هماهنگی درباره اعضای احتمالی آن نداشته است.
انتقاد قوچانی از «مشارکت مشروط» اصلاح‌طلبان در انتخابات
محمد قوچانی، عضو حزب کارگزاران درباره راهبر اصلاح طلبان در انخابات ریاست جمهوری به جماران گفت: حمایت جبهه اصلاحات از برخی نامزد‌ها نه تنها شانس آنها را در حاکمیت برای تائید صلاحیت افزایش نمی‌دهد، بلکه این امکان را کاهش هم می‌دهد. نباید فکر کنیم با کلمه «مشارکت مشروط»، نظام را وادار خواهد کرد که به ما امتیاز دهد. فکر می‌کنم که عبارت مشارکت مشروط امتحان خود را در انتخابات قبلی پس داده و اینجا اشتباه است.
حمایت روزنامه اصلاح طلب از لاریجانی با تلقین دوقطبی لاریجانی-جلیلی
هم میهن نوشت: «اگر جلیلی برای رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری به «دولت سایه» خود متکی است، لاریجانی متکی به ملتی است که در این سه سال، خالص‌سازان هرچه می‌توانستند کردند تا به سایه برود، به حاشیه برود، دستش از همه‌جا کوتاه شود و ناچار مملکت را برای آنان بگذارد و جان و مال‌اش را بردارد و برود. دوقطبی اصلی انتخابات۱۴۰۳ به همان زودهنگامی که خود انتخابات رسید، فرا رسید: «دوقطبی جلیلی- لاریجانی». مشابه همان دوقطبی «جلیلی- روحانی» در انتخابات۱۳۹۲ که حتی محمدباقر قالیباف و سایر کاندیدا‌ها هم ناچار شدند خود را ذیل آن تعریف کنند و در نتیجه، به حاشیه روند. با این دوقطبی، احتمال آنکه انتخابات ۱۴۰۳ تکرار انتخابات ۱۳۹۲ باشد، از سایر سناریو‌ها محتمل‌تر است. مگر آنکه سایر بازیگران انتخابات، صحنه را به هم بزنند.
نحوه انتخاب نامزد اصلح از دید مشرق
مشرق نوشت: درخصوص انتخاب نامزد ابتدا قویترین کارنامه را انتخاب کنیم و سپس به مقایسه ایرادات و ضعف‌های صاحب این قویترین کارنامه با ایرادات دیگران بنشینیم. همچنین است که باید به مقوله مهم "دیکته نانوشته غلط ندارد" هم توجه داشت. "مدیریت اجرایی کلان" با افت و خیز‌های فراوانی همراه است. به یقین می‌توان گفت مدیر ارشدی نیست که در کارنامه‌اش اثری از شکایت قضایی، نامه‌های سازمان بازرسی، حواشی نزدیکان، فساد مدیران منصوب، پیگیری امنیتی و... نباشد. لکن مهم این است که آیا دست آخر و در تمام این پرونده‌ها جرمی متوجه شخص مدیر بوده است یا خیر؟ اگر نه هرگز نمی‌توان در حق او جفا کرد و از فسادش سخن گفت. زیرا این جفا موجب محروم شدن مردم و نظام اسلامی از کارآمدی او می‌شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها