۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۰
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

اهمیت عضویت ایران در سازمان شانگهای

سـازمان همکاری شـانگ‌های با توجه به حضـور دو عضو دائم شـورای امنیت سـازمان ملل متحد، نیمـی از جمعیـت جهـان، حضـور سـه کشـور گروه بریکس، حجم اقتصـادی ۲۳ هزار میلیـارد دلاری و تجارت داخلی بیـش از ۳۰۰ میلیـارد دلاری، از ظرفیـت بالایی بـرای گسترش تجارت ایران با این سـازمان برخوردار اسـت.
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان به عضویت دائم ایران در این سازمان منجر شد. سازمان شانگهای سازمانی است که 12 کشور از جمله چین، روسیه و هند عضو آن هستند. این سازمان که از قدرتهای بزرگ غیرغربی برخوردار است می‌تواند در ابعاد مختلفی چون اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی کمک شایانی به کشورهای عضو این سازمان کند. اهمیت این سازمان برای جمهوری سلامی ایران به شرح ذیل می باشد:

- حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در کنار کشورهایی چون روسیه، چین و هند می ‌تواند در ابعاد امنیتی بالاخص در مقابله با اقدامات تروریستی آمریکایی‌ها کارساز باشد. با توجه به کارکرد سازمان شانگهای که هم اقتصادی و هم مبارزه با تروریسم و امنیتی است، این عضویت می تواند به حضور ایران در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه رسمیت ببخشد.

- یک چهارم انرژی دنیا در اختیار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای است.کشورهای عضو سازمان شانگهای 43 درصد از جمعیت جهان، 25 درصد از تولید ناخالص، 20 درصد از صادرات و 20 درصد از واردات جهان را در اختیار دارند. 12 عضو فعلی این سازمان درمجموع 3.4 میلیارد نفر جمعیت دارند که معادل 42.7 درصد از جمعیت 8 میلیاردی جهان است. پیوستن ایران به این سازمان در سال گذشته و دائمی شدن عضویت ایران در این سازمان منطقه‌ای که اخیراً اعلام شد، می تواند میزان صادرات و واردات ایران به اعضای فعلی سازمان شانگهای را افزایش دهد. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد صادرات فعلی ایران به اعضای شانگهای معادل کمی بیش از نیم درصد (دقیقا ۵۵/۰ درصد) واردات 3.7 هزار میلیارد دلاری کشورهای عضو شانگهای است.

 - چهاردهه تلاش بی‌وقفه برای انزوای ایران از سوی غرب، با عضویت تهران در یکی از مهمترین سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر بی‌اثر شد. ایران به عنوان عضو مهم شانگهای در کنار سایر کشورهای عضو می‌تواند در مسیر دور زدن تحریم‌ها، مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و همچنین چندقطبی شدن جهان گام‌های موثری بردارد.

-  افزایش صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، درآمدزایی از حمل و نقل و ترانزیت کالا، جلب سرمایه گذاری خارجی و ارزآوری، مشارکت همزمان در دو مگاپروژه «ابتکار کمربند و راه» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا»، تامین بخشی از نیاز‌های مالی کشور از طریق کنسرسیوم بین بانکی تنها بخشی از فرصت های است که ایران با عضویت در این سازمان می تواند مشکلات اقتصادی خود را ترمیم و ارتقا ببخشد.

در مجموع می توان گفت سـازمان همکاری شـانگ‌های با توجه به حضـور دو عضو دائم شـورای امنیت سـازمان ملل متحد، نیمـی از جمعیـت جهـان، حضـور سـه کشـور گروه بریکس، حجم اقتصـادی ۲۳ هزار میلیـارد دلاری و تجارت داخلی بیـش از ۳۰۰ میلیـارد دلاری، از ظرفیـت بالایی بـرای گسترش تجارت ایران با این سـازمان برخوردار اسـت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها