۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۱۵
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

دلایل بزرگ‌نمایی غربی‌ها نسبت به حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

غرب با هدف اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، اقدام احتمالی علیه صنعت پهپادی، فروش سیستم‌های پدافندی به کشورهای عرب خاورمیانه و تسهیل زمینه ورود بیشتر اسرائیل به جنگ اوکراین تولید اخبار گمراه کننده در خصوص کمک پهادی جمهوری اسلامی به روسیه را در دستور کار خود قرار داده است.
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

با فرسایشی شدن روند بحران اوکراین و فرا رسیدن فصل سرما، دستگاه پروپاگاندای غرب تمرکز خود را از روی پیش‌روی نیروهای روس در خاک اوکراین برداشته و بیشتر به دنبال برجسته‌سازی گزاره گمراه کننده حمایت نظامی ایران از از روسیه در جنگ اوکراین است. تاکید بیش از اندازه رسانه‌های جریان اصلی بر حضور پهپادهای ایرانی؛ به‌ویژه پهپاد- 136، نشان دهنده اهداف سیاسی- امنیتی واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات سیاسی- نظامی ایران و روسیه بارها صادرات هرگونه پهپاد به مسکو را «برای استفاده در جنگ اوکراین» رد کردند. به عنوان مثال اخیرا ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارنظری مدعی شده از آغاز سال جدید میلادی ارتش این کشور 80 پهپاد ایرانی را هدف قرار داده است! در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا نگاهی به دلایل بزرگ‌نمایی‌های غرب نسبت حضور پهپادهای ایرانی در آسمان اوکراین داشته باشیم.

صدور مجوز برای ورود اسرائیل به میدان نبرد

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل بر این اعتقادند که با کنار رفتن دولت «بنت- لاپید» و قدرت‌گیری جریان راست افراطی در رژیم اسرائیل، به احتمال زیاد بنیامین نتانیاهو با توجه به روابط خاصی که با مسکو و واشنگتن دارد، در سیاست‌های تل‌آویو در قبال جنگ اوکراین تجدید نظر خواهد کرد. برهمین اساس رسانه‌های غربی و صهیونیست‌ها علاقه مندند تا با انتشار گزارش‌های گمراه کننده و ناصحیح نقش ایران را در جنگ اوکراین برجسته سازند تا از این طریق افکار عمومی را برای دخالت در تحولات میدانی اوکراین آماده کنند. در این خط خبری صهیونیست‌ها قصد دارند کمک به ارتش اوکراین را نه برای مقابله با استعدادهای رزمی روسیه، بلکه برای مقابله با تسلحیات- مستشاران ایرانی نشان دهند.

به عنوان مثال در اکتبر 2022، کشورهای عضو ناتو به همراه فنلاند در بروکسل گرد هم آمدند و توافقنامه «سپر آسمان اروپا» را (ابتکار اولاف شولتز، صدراعظم آلمان) به امضاء رساندند. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها قرار است در این سیستم پدافندی مشترک از «پیکان- 3» ساخت رژیم صهیونیستی، پاتریوت آمریکایی و «آیریس- تی» آلمانی استفاده شود. با فرض اطلاعات منتشر شده در فضای رسانه‌ای به نظر می‌رسد دولت جدید نتانیاهو به دنبال پیگیری سیاست دوگانه در قبال تحولات شرق اروپا است. تلاش برای میانجی‌گری میان مسکو- کیف با هدف آتش‌بس- آغاز مذاکرات صلح و ارائه کمک‌های غیر رسمی (صادرات تجهیزات نظامی به لهستان و سپس انتقال به خاک اوکراین) سیاست‌های احتمالی دولت جدید اسرائیل برای تامین حداکثری منافع خود در بحران اوکراین خواهد بود.

بسترسازی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران

توقف مذاکرات احیای برجام، تداوم جنگ اوکراین و آغاز ناآرامی‌های داخل ایران سبب ایجاد این تحلیل در میان آمریکا و تروئیکای اروپایی شده است که باید برای اخذ امتیازهای بیشتر از تهران فشارهای تحریمی را بر دولت ایران افزایش دهند. خبرسازی روزانه در خصوص تعداد پهپادهای ایرانی در میان نبرد زمینه روانی لازم برای ایجاد اجماع علیه تهران با هدف افزایش تحریم‌های یک یا چندجانبه را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال کریل بودانوف رئیس اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در خصوص همکاری پهپادی تهران- مسکو مدعی شد:« بر اساس قراردادی که در تابستان منعقد شد، فدراسیون روسیه 1700 فروند پهپاد موسوم به گل شمعدانی (شاهد136 و شاهد131) را از ایران خریداری کرده است. روسیه تاکنون حدود 540 پهپاد ایرانی برای حملات تاکتیکی در امتداد خطوط مقدم و علیه زیرساخت‌های اوکراین استفاده کرده است.» در موردی دیگر «الی کوهن» وزیر خارجه جدید اسرائیل در نخستین اظهارنظر رسانه‌ای خود با سوار شدن بر موج «ایران هراسی» مدعی شد که اسرائیل اجتماع جهانی علیه تهدید ایران اتخاذ خواهد کرد!

اقدام احتمالی علیه اشخاص یا امکان صنعت پهپادی

در دوران ریاست نئوکان‌ها بر کاخ سفید سیاست «فشار حداکثری» و «کارزار میان جنگ‌ها» راهبرد اصلی آمریکا و رژیم اسرائیل در کنار بلوک پادشاهی‌های اقتدارگرا در برابر تهران بود. برهمین اساس طی سال‌های 2017 الی 2020 در قالب «جنگ نیمه سخت» بیشترین عملیات علیه افراد تاثیرگذار و امکان نظامی، هسته‌ای و صنعتی ایران از سوی سرویس‌های غربی صورت گرفت. با فرض تداوم وضعیت «بن بست» در مذاکرات احیای برجام به نظر می‌رسد آمریکا با هدف اعمال فشار بر تهران برای اخذ امتیازات بیشتر در پای میز مذاکره، دامنه اقدامات تروریستی موساد را از برنامه هسته‌ای ایران فراتر برده و قصد دارد صنعت پهپادی ایران را نیز هدف قرار دهد. در صورت تحقق این سناریو و هدف قرار گرفتن افراد یا امکان مربوط به صنعت پهپادی ایران، تهران باید آماده اقدام متقابل برای ضربه به منافع اسرائیل، به‌ویژه در جمهوری باکو و بحرین باشد.

 

فروش تسلیحات پدافندی به کشورهای خاورمیانه‌ی عربی

یکی از سیاست‌های دائمی آمریکا در منطقه غرب آسیا «برجسته سازی تهدید» دولت‌های تجدید نظرطلب و فروش تسلحیات آفندی- پدافندی به شیخ‌نشین‌های عرب منطقه است. اخیرا با کاهش (موثرسازی) حضور نظامی آمریکا در منطقه، روابط نظامی امنیتی رژیم اسرائیل به دولت‌های عرب منطقه افزایش یافته است. به عنوان مثال پس از حمله پهپادی نیروی مقاومت انصارالله به تاسیسات انرژی و فرودگاه‌های ابوظبی- دبی، نفتالی بنت به دستگاه امنیتی این رژیم دستور داد تا سیستم «باراک 8» برای کمک سامانه‌های پدافندی امارات در این شیخ نشین مستقر کنند. این باتری‌ها موشکی در نزدیکی پایگاه «الظفره» در جنوب ابوظبی مستقر شده است. همچنین آمریکا به بهانه افزایش رقابت‌ پهپادی در منطقه با فروش یک میلیارد دلار سامانه‌ پدافندی ضدپهپادی به قطر موافقت کرد. برخی تحلیلگران معتقدند که دروغ پردازی و بزرگ‌نمایی در خصوص نقش پهپادهای ایرانی در میدان اوکراین با هدف فروش تجهیزات پدافندی و افزایش نقش رژیم اسرائیل در ساختارهای کشورهای عرب منطقه (ایده سیستم یکپارچه پدافند پهپادی- موشکی) دنبال می‌شود.

بهره سخن

در حالی غرب جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت نظامی از روسیه می‌کند که تاکنون آمریکا قریب به 50 میلیارد دلار به دولت اوکراین با هدف زمین‌گیر کردن مسکو در شرق اروپا و فرسایشی کردن روند جنگ اختصاص داده است. همچنین از  ابتدای بحران اوکراین مستشاران و تجهیزات اسرائیلی- ترکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار گردان‌های نئونازی آزوف قرار گرفته است. به نظر می‌رسد غرب با هدف اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، اقدام احتمالی علیه صنعت پهپادی، فروش سیستم‌های پدافندی به کشورهای عرب خاورمیانه و تسهیل زمینه ورود بیشتر اسرائیل به جنگ اوکراین تولید اخبار گمراه کننده در خصوص کمک پهادی جمهوری اسلامی به روسیه را در دستور کار خود قرار داده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها