۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۰۳
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
نگاهی به تحولات اخیر در رژیم صهیونیسنی؛

آتش در خانه عنکبوت

تصویب لایحه اصلاحات قضایی در کنست (مجلس) رژیم صهیونیستی، این رژیم را در درون و برون با چالش های متعددی مواجه خواهد کرد که در نهایت می تواند روند فروپاشی رژیم صهیونیستی را تسریع گرداند.
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

منابع خبری از تصویب لایحه اصلاحات قضایی در مجلس رژیم صهیونیستی خبر دادند. تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کنست در قرائت دوم و سوم خود بخشی از لایحه اصلاحات قضایی تصویب کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که مجلس این رژیم بخشی از لایحه کاهش اختیارات دستگاه قضایی این رژیم را به تصویب رساند. رأی‌گیری کنست در خصوص قرائت سوم لایحه کاهش اختیارات دادگاه عالی در حالی صورت گرفت که مخالفان از رأی‌دادن امتناع کرده و جلسه را ترک کردند. مجلس رژیم صهیونیستی عصر روز دوشنبه (بیست و چهارم ژوئیه) به حذف اصل «عدم معقولیت» رأی مثبت داد. این اصل با رأی مثبت ۶۴ عضو کنست به تصویب رسید؛ درحالی‌که نمایندگان گروه مخالف جلسه را تحریم کردند. اصل عدم معقولیت به دیوان عالی رژیم صهیونیستی این امکان را می‌دهد که تصمیمات دیگر قوه‌ها را درصورتی‌که آن را غیرمعقول بداند، ملغی کند.

همچنین رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که نتانیاهو بعد از تصویب طرح جنجالی ایجاد تغییرات در نظام قضایی، با «هرتزی هالوی» فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل دیدار کرده تا با او درباره اثرات این طرح بر ارتش و همچنین ممانعت نیروها از سرپیچی از خدمت صحبت کند. در ادامه این گزارش‌ها آمده بود که هالوی در گفت‌وگو با نتانیاهو به او هشدار داده که اعتراضات علیه تصویب طرح اصلاحات قضائی عمدتاً بر نیروهای احتیاط در نیروی هوایی ارتش اثر گذاشته است؛ حالا این نگرانی وجود دارد که اعتراضات تسری پیدا کرده و به امتناع از انجام خدمت اجباری هم منجر شوند. نتانیاهو و باوجود اعتراضات صدها هزارنفری بی‌سابقه در تاریخ این رژیم جعلی در تل‌آویو علیه این اقدام کنست، در سخنانی گفت: امروز ما در حال برداشتن یک گام دموکراتیک برای تقویت توازن بین قوا هستیم. ما به تلاش برای دستیابی به سازش با مخالفان ادامه خواهیم داد و برای دستیابی به توافق بر سر اصلاحات گفت‌وگو را آغاز خواهیم کرد. من از کارکنان و افسران ارتش می‌خواهم که مسائل مربوط به سیاست را ترک کنند و به فکر امنیت باشند!

ماجرای اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی

مهم ترین مسأله ای که رژیم صهیونیستی را با تاریخی ترین تظاهرات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی روبه رو کرد ماجرای اصلاحات قضایی است. نتانیاهو و حزب راست با تصاحب اکثریت کنست به دنبال بی اثر کردن قدرت دستگاه قضایی رژیم و کاهش اختیارات قضات در اسرائیل اند. مسأله ای که با مخالفت صهیونیست ها و مخالفین به رهبری لاپید روبه رو شد. لایحه قضایی ارائه شده دولت راست افراطی به کنست که از قرار معلوم بخشی از آن تصویب شد برای بی اثر کردن احکام قضایی و از بین بردن الزامات اجرایی دستگاه قضایی اشغالگران انجام می شود. کابینه نتانیاهو با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» به دنبال آن بود که جلوی نظر دیوان عالی اسرائیل را درباره مصوبات و انتصابات خود بگیرد و در نهایت این قانون را در کنست به تصویب رساند. یکی از مهم ترین عوامل اصرار حزب راست افراطی و نتانیاهو بر اصلاحات قضایی و تسلط دولت بر احکام قضایی ناکام گذاشتن طرح دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی برای مهار نتانیاهو و جلوگیری از رسیدگی به پرونده های سنگین نتانیاهو انجام می شود.  لذا اصلاحات قضائی و مصوباتی که دولت در پی آن است عبارتند از :

  • ممانعت از بازنگری مصوبات کنست توسط دستگاه قضائی بطوری‌که کنست بتواند هر قانونی را بدون نیاز به نظر دستگاه قضا به تصویب برساند، نظیر حکم اعدام فلسطینی‌ها و یا احکام رئاستی و ایالتی.
  • دست بالای دولت در تعیین قضات بدون آنکه شورای قضائی نقشی داشته باشد.
  • لغو دخالت دیوان عالی در احکام اجرایی .
  • ممانعت از دخالت دادگاه عالی در موضوع تغییر وضعیت مشاوران حقوقی وزارتخانه‌ها به کارمندان زیر مجموعه وزارتخانه.

روند واقعی تاریخی نابودی رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تحولات فلسطین اشغالی و تداوم تنش‌ها و درگیری‌ها بر سر تصویب لایحه جنجالی اصلاحات قضایی، گفت «امروز بدترین روز در تاریخ موجودیت رژیم اشغالگر است و به قول برخی از مقامات صهیونیست، در ورطه نابودی قرار دارد». ایشان تصریح فرمودند: در سال ۱۹۸۲ که دشمن به لبنان حمله کرد و وارد بیروت شد، یک نسل لبنانی بودند که اعتقادشان بر این بود که این ارتش را می‌توان شکست داد. اعتقاد ما به مقاومت میدانی تبدیل شد که در سال ۱۹۸۵ دشمن را شکست داد و تا شکست بزرگ در سال ۲۰۰۰ ادامه یافت و ارتش رژیم صهیونیستی اکنون در جهان عرب به یک «ارتش شکست‌پذیر» تبدیل شد. وی در ادامه اظهار نمودند: آگاهی پس از سال ۲۰۰۰ در بین مردمان جهان عرب و فلسطین اشغالی تغییر کرد، بنابراین شهرک‌نشینان شروع به تجربه‌کردن زندگی در بحران‌های متوالی را کردند تا اینکه امروز شاهد قرارگرفتن رژیم صهیونیستی در مسیر نابودی و فروپاشی هستند.

واکنش ایالات متحده امریکا

کاخ سفید از مصوبه اخیر موسوم به اصلاحات قضایی ابراز تأسف کرده و جو بایدن طی پیامی، تأسف خود را از تصویب قانون اصلاحات قضایی که توسط کنست صورت گرفت ابراز کرد و نسبت به کاهش روابط دوجانبه به سطوح پایین هشدار داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن به‌عنوان دوست مادام‌العمر اسرائیل، نظرات خود را به طور علنی و خصوصی بیان کرده است، به این معنا که تغییرات عمده در دموکراسی باید تاحدامکان دارای اجماع گسترده باشد. در همین راستا جو بایدن پیامی در این باره از طریق توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی روزنامه نیویورک‌تایمز به بنیامین نتانیاهو، ارسال کرده است، استفریدمن اخیراً نیز در مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز منتشر کرد، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته بود که «فوراً برای نجات اسرائیل از نابودی از درون، وارد عمل شود.» براین‌اساس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصویب قانون اصلاحات قضایی در کنست رژیم صهیونیستی را تأسف‌برانگیز دانست.

جمع‌بندی نتایج تصویب بخشی از لایحه موسوم به اصلاحات قضایی بر فروپاشی رژیم صهیونیستی

علی‌رغم همه هشدارها در خصوص پیامدهای منفی تصویب بخشی از طرح موسوم به اصلاحات قضایی بر ساختار کلی جامعه صهیونیستی از سوی جامعه جهانی و همچنین مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی بخشی از طرح موردبحث مورد تصویب قرار گرفت و به نظر می‌رسد در کوتاه و میان‌مدت شاهد موارد ذیل خواهیم بود.

کارشناسان رژیم صهیونیستی معتقدند ارتش در معرض خطر تجزیه بوده و این واقعیت روشن است که بازدارندگی در معرض خطر جدی است؛ بنابراین در ساختار رژیم علاوه بحران نظامی و امنیتی شاهد بحران‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... خواهیم بود و دلیل اصلی این موضوع این است که وضعیت رژیم بسیار تضعیف گردیده و فرسایش قدرت بازدارندگی حاصل سست شدن جدی پایه‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی آن است.

از سوی دیگر با شرایط ویژه بی‌ثباتی به وجود آمده در روابط رژیم صهیونیستی با ایالات متحده آمریکا در کوتاه‌مدت منجر به تضعیف اقتصاد، تعمیق شکاف‌ها در جامعه رژیم و از همه مهم‌تر فوران بحران چندبعدی بی‌سابقه خواهد بود؛ بنابراین حوادث خشونت‌آمیز و درگیری‌های شدید و گسترده دور از انتظار نیست و در صورت وقوع جنگ داخلی غیرقابل‌کنترل و مهار بوده و این وضعیت با نافرمانی نظامی در ارتش اوضاع را بسیار وخیم‌تر خواهد نمود تا جایی که بر اساس اظهارات کارشناسان موجودیت ارتش خود یک تهدید بزرگ برای رژیم تبدیل شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود در آینده کوتاه و میان‌مدت توانایی نیروی هوایی، یگان‌های اطلاعاتی و حتی عملیات ویژه تحت‌تأثیر جدی قرار گرفته و ناکارآمد شوند. با ادامه این روند موجب اعتمادبه‌نفس بیشتر یگان‌ها و گروه‌های مقاومت در همه ابعاد بسیار فزاینده گردیده و عملیات ضد رژیم در کرانه باختری فلسطین اشغالی فراتر از قبل گسترش می یابد و باتوجه‌به اینکه ارتش رژیم در ضعیف‌ترین حالت قرار گرفته و این فرایند با بحران‌های سیاسی و اجتماعی موجب اختلال سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی مهم همچون شاباک و موساد می‌شود.

موضوع بعدی تأثیر بی‌ثباتی اقتصادی در جامعه صهیونیستی است که مصداق آن رکود و سقوط شاخص‌های بهابازار تل‌آویو بوده که موجب پایین آمدن ارزش شیکل واحد پول رژیم صهیونیستی است که وخامت اوضاع معیشتی را به دنبال داشته تا جایی که بر سرمایه‌گذاری خارجی آسیب جدی خواهد زد.

از تأثیرات تحولات اخیر تغییر اساسی در مناسبات و مراودات رژیم با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای عربی بوده و این مناسبات را دچار آسیب جدی می‌نماید و حتی ممکن است منجر به قطع روابط با برخی از کشورهای عربی گردد و با عدم حمایت امریکا از این رژیم جعلی روند مناسبات با سایر کشورهای غیرعربی نیز دچار تحول جدی خواهد گردید؛ بنابراین مؤلفه مهم دیگر با انزوا رژیم جعلی در صحنه بین‌الملل خارجی، فروپاشی کامل با سناریو وقوع جنگ داخلی است که موجب مهاجرت معکوس شده است و این افزایش مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها باتوجه‌به وخامت اوضاع تشدید خواهد گردید؛ چراکه بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باورند که وعده‌های این رژیم جعلی کاملاً دروغ و بی‌پایه اساس بوده و این ملت‌ می‌بایست به خانه خود بازگردند و این سرزمین به صاحب اصلی خویش «فلسطینیان» برای تشکیل کشور باز پس داده شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها