۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۷۶
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

تشکیل ائتلاف بین المللی علیه حماس

با توجه به موانع و چالش های جنگ زمینی و فراگیر؛ پیشنهاد مکرون مبنی بر تشکیل ائتلاف جهانی علیه حماس قابل درک است؛ زیرا دشمنان نیز دریافته اند که توانمندی و ظرفیت های مقاومت فراتر از آن است که ارتش صهیونیستی به راحتی بتواند آن را زمینگیر کند.
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

    امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه صبح سه‌شنبه 2 آبان 1402 برای ابراز همبستگی با رژیم صهیونیستی و درخواست آتش‌ بس در جنگ غزه به تل ‌آویو سفر کرد. نکته قابل توجه در این سفر آن است که مکرون در دیدار با مقامات تل آویو خواستار تشکیل ائتلاف منطقه ‌ای و جهانی علیه جنبش حماس شد.

پس از سفر رؤسای دولت ‌های آمریکا، انگلیس و آلمان به تل ‌آویو، سفر مکرون به سرزمین‌ های اشغالی و حمایت کامل او از نسل‌ کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی، در واقع نشانگر رویارویی تمام‌ عیار غرب علیه فلسطین و جبهه مقاومت است.

رئیس جمهور فرانسه در سفر به اسرائیل با اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این ‌کشور در بیت ‌المقدس دیدار و مذاکره کرد و تاکید کرد اسرائیل در این معرکه تنها نیست؛ زیرا جنگ با گروه‌های تروریستی وظیفه همه ما است.  

وی در ادامه سخنانش پیشنهاد کرد ائتلافی که با پیشگامی ایالات متحده آمریکا علیه سازمان تروریستی داعش تشکیل یافته با سازمان حماس نیز مبارزه کند. رئیس جمهور فرانسه ضمن اشاره به اینکه از توسعه دامنه جنگ در منطقه باید جلوگیری شود به حزب‌ الله، دولت ایران و حوثی ‌های یمن در زمینه عدم گشودن جبهه‌های جدید درگیری هشدار داد.

مکرون با بیان این که سی تبعه فرانسه در جریان عملیات توفان الاقصی کشته شدند، اظهار کرد من آمدم تا حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ویرانی را به همه یادآوری کنم. نکته شگفت آور این است که مکرون هیچ اشاره ای به جنایات وحشیانه و غیرانسانی رژیم تروریست صهیونیستی علیه اهالی غزه و شهادت هزاران شهروند بی گناه فلسطینی نکرد. نکرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز ضمن اشاره به اینکه قدرت ‌یابی حماس پس از درگیری اسرائیل و فلسطین وضعیت کل قاره اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد گفت این جنگ اروپاست؛ این جنگ ایالات متحده آمریکاست. نتانیاهو تاکید کرد هدفش کسب پیروزی مطلق بر حماس است و اگر حزب‌الله دچار اشتباهی مانند مشارکت جدی در این جنگ گردد، پشیمان خواهد شد.   

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل نیز در دیدار با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در قدس غربی، ایران و حزب الله لبنان را به تلاش برای بی ثباتی خاورمیانه متهم کرد و مدعی شد امپراطوری شیطانی ایران که با حمایت از گروه های تروریستی مانند حزب الله و حماس، به دنبال بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده و در واقع با آتش بازی می ‌کند.

این در حالی است که طبق گزارش برخی رسانه های صهیونیستی، آمریکا به دلیل بی ‌اعتمادی به نتانیاهو و ارتش اسرائیل قصد دارد خود فرماندهی جنگ زمینی را برعهده بگیرد. به گفته این رسانه ها علت تردید درباره حمله زمینی سوالات مطرح شده پیرامون شانس موفقیت آن و نیز محدودیت‌هایی است که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا مطرح کرده است.

از طرفی، تشدید تنش‌ها در مرزهای شمالی مجوزی برای نتانیاهو است تا این حمله زمینی را به تعویق اندازد زیرا رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند از رویارویی نظامی مستقیم با حزب‌الله لبنان اجتناب کند.

از سوی دیگر، جنگ غزه باعث تشدید اختلافات درونی اسرائیل شده و میان گالانت وزیر جنگ و نتانیاهو درگیری شدید و مستمر وجود دارد. برخی فرماندهان بلندپایه ارتش اسرائیل مخالف حمله زمینی بوده و معتقدند اسرائیل در جنگ زمینی شکست خواهد خورد؛ زیرا مقاومت فلسطین برای این کار برنامه ‌ریزی کرده و آماده رویارویی با یک تهاجم زمینی است که چه بسا سال‌ ها به طول خواهد انجامید.  

با توجه به موانع و چالش های جنگ زمینی و فراگیر؛ پیشنهاد مکرون مبنی بر تشکیل ائتلاف جهانی علیه حماس قابل درک است؛ زیرا دشمنان نیز دریافته اند که توانمندی و ظرفیت های مقاومت فراتر از آن است که ارتش صهیونیستی به راحتی بتواند آن را زمینگیر کند.

با این حال پیشنهاد مکرون تا تحقق عینی و عملی فاصله زیادی دارد؛ زیرا شرایط جنگ غزه و حماس با داعش به کلی متفاوت است. داعش یک گروه تکفیری ـ تروریستی بود که افکار عمومی منطقه و جهان با آن مخالف بود؛ حال آن که حماس و جبهه مقاومت از حمایت مردم منطقه و بلکه افکار عمومی جهان برخوردار است؛ ضمن آن که جنایات وحشیانه رژیم کودک کش اسرائیل علیه مردم فلسطین هیچ زمینه ای برای ایجاد اجماع و ائتلاف جهانی، خصوصا اگر قرار باشد زیر نظر سازمان ملل شکل بگیرد، باقی نگذاشته است.  

از طرفی، نگرانی همه اطراف از جمله آمریکا و فرانسه از گسترش جنگ به فراسوی مرزهای فلسطین، حاکی از آن است کشورهای غربی سعی خواهند کرد نبرد فعلی را کنترل کنند تا تبدیل به جنگ منطقه ای نشود. در این صورت ائتلاف جهانی علیه حماس فاقد موضوعیت بوده و تنها جنبه تبلیغاتی و عملیات روانی خواهد داشت.

در مجموع به نظر می رسد متحدان غربی اسرائیل سعی دارند با توجه به شکست و رسوایی بزرگی که این رژیم در عملیات طوفان الاقصی متحمل شده؛ در کنار آن ایستاده و به نحوی ناکامی شنبه سیاه در 15 مهرماه را جبران کنند. در عین حال فرصتی تازه یافته اند تا علیه جبهه مقاومت که مانع طرح های توسعه طلبی و استعماری آنان در منطقه غرب آسیاست، عقده گشایی کنند؛ غافل از آن که مقاومت دیرزمانی است تبدیل به بازیگری قوی و تاثیرگذار در روند معادلات منطقه ای شده که حذف آن ولو با تلاش های مذبوحانه ای چون تشکیل ائتلاف جهانی امکان پذیر نمی باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها