۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۷۷
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

مقاومت در فلسطین؛ صحنه اقتدار و مظلومیت

با گذشت سه هفته از عملیات طوفان الأقصی تنها دستاوردی که نصیب این رژیم جعلی و منحوس شده است، کشتار زنان و کودکان و تخریب زیرساخت های غزه بوده است. وگرنه این رژیم تاکنون در هیچ عرصه ای حتی نظامی دستاوردی نداشته و ترس فراوانی از حمله زمینی به غزه دارد. به همین دلیل است که کل جبهه کفر همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس از این رژیم جعلی حمایت می کنند.
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

نزدیک به سه هفته از عملیات طوفان الأقصی می گذرد و ضربات غیرقابل ترمیم وارده به این رژیم توسط مقاومت فلسطین در این عملیات، منجر به شکست های اطلاعاتی، نظامی و امنیتی آن شده است. با گذشت سه هفته تنها دستاوردی که نصیب این رژیم جعلی و منحوس شده است، کشتار زنان و کودکان و تخریب زیرساخت های غزه بوده است. وگرنه این رژیم تاکنون در هیچ عرصه ای حتی نظامی دستاوردی نداشته و ترس فراوانی از حمله زمینی به غزه دارد. به همین دلیل است که کل جبهه کفر همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس از این رژیم جعلی حمایت می کنند. آمریکایی ها اتاق عملیات مشترک این رژیم را برعهده دارند و تصمیم گیری آن‌ها منجر به اتفاقات کنونی شده است. این مسأله نشان می دهد که رژیم صهیونیستی توان عملیاتی و نظامی خود را از دست داده و یکی از گزاره هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر روی آن تأکید داشتند، بحث غیرقابل ترمیم بودن این شکست برای صهیونیست ها است.

امروز غزه صحنه اقتدار و مظلومیت است. این اقتدار از چند منظر تاکنون خود را نشان داده است:

  1. با گذشت سه هفته هنوز هیچ اتفاقی در عرصه میدانی و حتی سیاسی نیفتاده و این نشان دهنده اقتدار مقاومت و شکست صهیونیست‌ها است.
  2. امروزه جبهه مقاومت در بالاترین سطح از اقتدار و بازدارندگی خود قرار دارد و بازکردن جبهه های مختلف نشان‌دهنده این موضوع است که اقتدار مقاومت در سطح بالایی قرار دارد. امروزه صهیونیست ها از توسعه و گسترش جنگ به سایر جبهه ها هراسان هستند و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم خواهان جنگ با دیگر طرف ها نیست و جنگ فعلی آن‌ها با حماس است. در همین حال مکرون نیز همین موضوع را بیان کرد و اعلام کرد که جبهه های جدیدی نباید علیه این رژیم بازگشایی شود. وی حتی پا را فراتر از این مسأله گذاشت و به دلیل شکست همه جانبه رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الأقصی اعلام کرد که باید ائتلاف بین‌المللی تشکیل دهیم. این امر به منزله این مسأله است که این رژیم توان مقابله با مقاومت را ندارد و باید برای کمک و حمایت از آن وارد عمل شد.
  3. صحنه دیگر اقتدار مقاومت در بحث عدم پذیرفتن شروط برخی کشورهای عربی و به ویژه آمریکایی ها بود که قصد داشتند با طرح های سیاسی که نشأت گرفته از طرح معامله قرن بود، فلسطینیان مناطق غزه را به مصر و کرانه باختری را به اردن منتقل کنند. حتی آمریکایی ها پیشنهاد داده بودند که بدهی‌های مصر را درصورت موافقت این کشور با این طرح را خواهند بخشید.
  4. صحنه دیگر اقتدا در بحث شروط مطرح شده برای آتش بس بود که مقاومت و جنبش حماس آن را نپذیرفت. آمریکایی ها به دنبال آن بودند که با بحث تبادل اسرا در مقابل آتش بس شرایط را برای طرح های خود فراهم کنند. اما حماس اعلام کرد که فقط بنابر مسائل انسان دوستانه برخی از این اسرا را آزاد خواهد کرد که از این طریق ماهیت پلید آمریکایی ها را نیز آشکار ساخت. در واقع آمریکایی ها به دنبال آن بودند که با یک نوع حیله گری و سوءاستفاده از شرایط موجود که بر شدت بمباران ها افروده بودند، حماس را برای پذیرش شروط خود متقاعد کنند که حماس به خوبی با این ترفند مقابله کرد و حاضر به پذیرش چنین شروطی نشد. زیرا بعد از این اتفاقات آمریکایی‌ها به دنبال سناریوهای دیگر همچون حمله زمینی و.. می رفتند.
  5. صحنه دیگر اقتدار مقاومت درغزه ایجاد یک بازدارندگی کامل در برابر رژیم صهیونیستی است که فعلاً این رژیم جرأت و توانی را در خود برای حمله به غزه نمی بیند. آمریکایی ها و صهیونیست ها بارها اعلام کردند که قصد حمله زمینی به غزه را دارند و هربار نیز براساس یک سری از مسائل همچون بدی آب و هوا و نبود اجماع در بین نظامیان و سیاسیون آن را به عقب انداخته اند. این در حالی است که برهمگان آشکار است که چنانچه این رژیم بر پیروزی عملیات زمینی خود واقف بود، مطمئناً لحظه ای برای حمله زمینی درنگ نمی کرد. این مسائل نشان می دهد که این رژیم به قدرت مقاومت و اقتدار آن در پاسخ گویی به این حملات واقف است و به همین دلیل فعلاً در حد تهدیدهای رسانه ای به حمله زمینی اکتفا کرده است. البته این مسأله نیز باید متذکر شد که حمله زمینی به غزه به معنای باتلاقی برای صهیونیست ها خواهد بود و بنابر اذعان برخی از سایت های عبری درصورت حمله زمینی به غزه باید منتظر کشته شدن هزاران سرباز صهیونیست بود.
  6. صحنه دیگر اقتدار غزه مقاومت مردم در برابر این خوی تجاوزگری و وحشیانه است که مردم غزه حاضر به ترک این منطقه به‌رغم هشدارهای مختلف صهیونیست ها نشده اند. اقتدار غزه امروزه بر مبنای همین مسأله شکل گرفته است که افکارعمومی در این منطقه به طور کامل حامی جریان مقاومت هستند و آن را رمز پیروزی خود می دانند.
  7. صحنه اقتدار دیگر در غزه، حملات موشکی مقاومت به سرزمین های اشغالی است که امروزه برد موشک های آن به بندر حیفا می رسد و تهدیدی بالاتر از این مسأله برای صهیونیست ها وجود ندارد. زیرا 80 درصد سرمایه گذاری‌های رژیم صهیونیستی در حیفا و تل آویو است و تهدید آن‌ها به منزله فروپاشی اقتصادی این رژیم خواهد بود.
  8. صحنه دیگر اقتدار غزه در افزایش سطوح تهدیدی است که صرفاً به مسائل موشکی خلاصه نشده است. امروزه مقاومت از پهپادهای انتحاری و عملیات های دریایی نیز رونمایی کرده است که این مسأله برای صهیونیست ها بسیار نگران کننده شده است. در کنار این مسأله دقت موشک ها در حملات به پایگاه های نظامی صهیونیست خود نشان‌دهنده این مسأله است که مقاومت در استراتژی جنگی خود دارای یک ثبات مدیریتی و نظامی است که هر مرتبه بخشی از آن را به نمایش می گذارد.
  9. صحنه دیگر اقتدار مقاومت در غزه بحث موازنه گرایی مقاومت با صهیونیست ها در مسأله های اطلاعاتی، نظامی و امنیتی است که مقاومت توانسته همچنان مراکز مهم نظامی و حیاتی این رژیم را مورد حمله قرار دهد. این یعنی اینکه موازنه نظامی به یک شکلی تغییر پیدا کرده و از سمت موازنه گرایی نظامی به موازنه گرایی های اطلاعاتی و امنیتی تغییر پیدا کرده است.
  • صحنه مظلومیت غزه نیز در کشتار زنان و کودکان بی گناه این منطقه است که این رژیم بی توجه به مسائل حقوقی و بین المللی، به کشتار فلسطینی ها دست می زند و هیچ نهاد یا سازمانی نیز تاکنون در این رابطه موضع گیری نکرده است. این تنهایی و مظلومیت فلسطینی ها مهمترین سند بی خاصیت بودن سازمان های بین المللی و برخی کشورهای عربی در حمایت از فلسطین است که امروزه با شدیدترین تحریم ها در بحث آب و برق و سوخت مواجه هستند.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها