۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۸۳
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

واکاوی 2 نکته مهم در مورد حمله زمینی رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه

تأکیدات مداوم مقام های ارشد ارتش رژیم اشغالگر قدس و همچنین سیاستمداران این رژیم مبنی بر مانور نظامی اسرائیل جهت نفوذ به نوار غزه و در پیش بودن عملیات گسترده زمینی به این منطقه، بیش از هر چیزی این پیام را می رساند که صهیونیست ها به شدت نسبت به حمله زمینی به نوار غزه و موفق بودن این حمله، تردید دارند و از طریق بازی با واژگان، به دنبال ایجاد فضایی برای خود هستند تا بتوانند از شکست های بزرگِ احتمالی عقب نشینی کنند
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

جنگ غزه و اوج گیری فضای تنش و درگیری میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و رژیم صهیونیستی، به تازگی وارد مرحله جدیدی شده است. در این راستا، اخیراً ارتش رژیم صهیونیستی از گسترده‌شدن دامنه عملیات خود علیه نوار غزه در قالب نفوذ زمینی به این منطقه خبر داده و در عین حال، شاهد تشدید حملات هوایی و توپخانه ای صهیونیست ها به بخش های مختلف نوار غزه نیز بوده ایم.

ارتش رژیم اشغالگر قدس تاکید کرده که هنوز عملیات زمینی گسترده ای که وعده آن را داده بود، اجرایی نکرده و به وقتش، این گزینه را نیز فعال سازی خواهد کرد. با این حال، در قالب آنچه صهیونیست ها مانور زمینی محدود و نفوذ به نوار غزه عنوان می کنند نیز متحمل خسارات سنگینی شده اند کما اینکه برخی منابع خبری اعلام کرده اند که بیش از 30 تانک و خودروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی منهدم شده و شماری قابل توجهی از نیروهای ارتش اسرائیل نیز کشته و مجروح شده اند.

با این حال، حداقل تا به اینجای کار که شاهد حمله زمینی صهیونیست ها به مناطق شمال و شرق غزه بوده ایم، 2 نکته بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است.

اولاً، تاکیدات مداوم مقام های ارشد ارتش رژیم اشغالگر قدس و همچنین سیاستمداران این رژیم مبنی بر مانور نظامی این رژیم جهت نفوذ به نوار غزه و در پیش بودن عملیات گسترده زمینی به این منطقه(هراس در اعلام حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه)، بیش از هر چیزی این پیام را می رساند که صهیونیست ها به شدت نسبت به حمله زمینی به نوار غزه و موفق بودن این حمله، تردید دارند.

در واقع، آن ها سعی دارند موضع گیری هایی را در رابطه با حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام دهند که امکان عقب نشینی را نیز برای آن ها فراهم کند و همچون اکنون که ضربات سنگینی را در نفوذ به منطقه مذکور از مقاومت فلسطین متحمل شده اند، بتوانند ادعا کنند که هنوز عملیات و اقدام نظامی اصلی خود را انجام نداده اند. این دیدگاه صهیونیست ها در شرایطی اتخاذ می شود که آن ها تسلط کامل بر آسمان دارند و به طور مرتب و البته سنگین، مناطق مختلف نوار غزه را هدفِ حملات هوایی قرار می دهند.

در این چهارچوب، این‌طور به نظر می رسد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست ها و همچنین مقام های ارشد نظامی رژیم، به شدت از وقوع غافلگیری های جدید مقاومت می ترسند و به خوبی می‌دانند که رژیم صهیونیستی دیگر توانِ بها دادن را ندارد و یک شکست بزرگ دیگر برای آن می تواند بحران‌های آن ها را ده ها برابر کند.

در این میان، نکته قابل تامل این است که صهیونیست ها حتی با پشتیبانی سنگینِ دولت های غربی و به طور خاص دولت آمریکا نیز نمی توانند در عرصه میدانی غزه کاری را به پیش ببرند و هراس فراوانی از آینده دارند. معادله ای که به ویژه با توجه به هشدار شماری از مقام های اطلاعاتی سابق صهیونیست ها مبنی بر اینکه حماس هنوز از شماری از تسلیحات راهبردی و مدرن خود در نبرد با اسرائیل رونمایی نکرده نیز از ابعاد جدی‌تری برخوردار می شود.

دوم اینکه صهیونیست ها در شرایطی با کارت حمله زمینی به نوار غزه بازی می کنند که به خوبی می دانند بمباران های هوایی و توپخانه ای آن ها علیه این منطقه، صرفاً بارِ جنایات جنگی آن ها را سنگین تر می کند و آسیب چندانی را متوجه مقاومت اسلامی فلسطین نمی کند. دلیل این موضوع نیز روشن است زیرا بخش قابل ملاحظه ای از توان رزمی حماس در زیرِ زمین قرار دارد و دستِ صهیونیست ها به آن نمی رسد.

در این فضا، صهیونیست ها خشم خود به دلیل ناکامی در برابر مقاومت اسلامی فلسطین را با بمباران کور مناطق مسکونی و کشتار هزاران غیرنظامی تخلیه می کنند. معادله ای که حداقل تا به اینجای کار موجب شده تا بیش از 3 هزار کودک ساکن در نوار غزه شهید شده و بیش از 1000 کودک دیگر نیز مفقود هستند. معادله ای که از یک سو بیش از هر زمان دیگری چهره جنایتکار اسرائیل را پیش چشم افکار عمومی جهان قرار داده و موجب شکل گیری اعتراضات گسترده علیه این رژیم نامشروع در اقصی نقاط جهان به ویژه کشورهای غربی شده و از سوی دیگر، در نبرد با حماس و مقاومت فلسطین نیز دستاورد میدانی چندانی را برای این رژیم به همراه نداشته است.

در این میان باید توجه داشت که حمله زمینی صهیونیست ها به نوار غزه، نوعی بازی در زمین مقاومت فلسطین نیز به حساب می آید. جریانی که مدت هاست انتظار حمله رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه را دارد و اگر درگیری‌های زمینی میان دو طرف تشدید شود، برخی تحلیلگران غربی حتی از تلفات بیش از 10 هزار نظامی صهیونیست نیز در نتیجه این موضوع خبر می دهند. معادله ای که حداقل هضم آن برای رژیم اسرائیل در شرایط بحرانی کنونی، به شدت سخت و پرهزینه است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها