۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۹۷
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

پشت پرده سفر مجدد وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا به تازگی و تنها اندکی پس از سفر اخیر به منطقه غرب آسیا و رایزنی با کشورهای این منطقه، بار دیگر راهی غرب آسیا شده و رایزنی های فشرده دیپلماتیک با طرف های مختلف منطقه‌ای و با محوریت تحولات مرتبط با جنگ غزه را در دستورکار قرار داد. در این راستا، بلینکن در روز جمعه گذشته وارد اراضی اشغالی شد و سپس در روز شنبه با سفر به اردن، با شماری از وزرای خارجه کشورهای عربی دیدار و گفتگو کرد. و سپس وارد عراق می شود. در این راستا، اینطور به نظر می رسد که تشدید رایزنی های منطقه ای وزیر خارجه آمریکا در غرب آسیا، با محوریت مساله فلسطین و جنگ غزه، حداقل حامل 3 نکته مهم و راهبردی است که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد.

اولاً، تشدید رایزنی ها و سفرهای منطقه ای وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا و گفتگوهای فشرده وی با مقام های رژیم اشغالگر قدس و دولت های منطقه، در نوع خود حاکی از ایجادِ یک بن‌بست بزرگ در سیاست خاورمیانه ای آمریکا است. موضوعی که به تازگی روزنامه "نیویورک تایمز" نیز به صورت ویژه به آن اشاره کرده و تاکید نموده که نوعی سردرگمی در سیاست خارجی آمریکا در رابطه با منطقه غرب آسیا حاکم شده است. به بیان ساده تر، واشینگتن نه توان پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود را دارد و نه می تواند متحدان و دوستانش را نسبت به رویه ها و رفتارهای خود و متحد اصلی اش یعنی رژیم صهیونیستی با محوریت جنگ غزه قانع سازد. معادله ای که عملاً دولت آمریکا را در یک بن بست راهبردی در منطقه غرب آسیا قرار داده و تلاش های دیپلماتیک آنتونی بلینکن در رایزنی با مقام های رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه غرب آسیا، معطوف به ایجاد راهی برای برون رفت از این وضعیت در سیاست خارجی آمریکا است.

دوم اینکه دولت آمریکا به شدت از ناحیه حمایت های گسترده خود از رژیم صهیونیستی، احساس خطر کرده و فکر می کند که این موضوع می تواند انزوای منطقه ای و بین المللی را علیه آمریکا تشدید کند. از این رو، وزیر خارجه آمریکا در رایزنی با طرف های مختلف منطقه ای سعی دارد تا جای ممکن از شکل گیری این سناریو علیه دولت آمریکا جلوگیری کند. در مدت اخیر، نه تنها ملت های منطقه، بلکه مردم کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان، نه فقط علیه رژیم صهیونیستی و اقدامات جنایتکارانه آن علیه مردم فلسطین در نوار غزه دست به برگزاری راهپیمایی و اعتراضات گسترده زده اند، بلکه به نحو مشابهی دولت آمریکا را نیز همدست قطعی صهیونیست ها در ارتکاب به جنایت علیه فلسطینی ها ارزیابی می کنند. موضوعی که حتی سبب شده برخی از برگزاری راهپیمایی‌های بی سابقه در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی در اعتراض به سیاست آمریکا در رابطه با جنگ غزه سخن بگویند. از این رو، دولت آمریکا سعی دارد از طریق تشدید رایزنی های منطقه ای خود چه با رژیم اشغالگر قدس و چه با دولت های منطقه، تا حدی فضای انزوا علیه خودش را بشکند و یک راه تنفس را برای خود در بحبوحه تشدید تنش ها در منطقه غرب آسیا بیابد.

و در نهایت سوم اینطور به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از رایزنی های منطقه ای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر به اراضی اشغالی و دیدار با شماری از رهبران سیاسی منطقه غرب آسیا، معطوف به اراده واشینگتن جهت ایجاد ممانعت از گسترش درگیری ها در منطقه غرب آسیا باشد. گزاره ای که به هیچ عنوان نه در راستای منافع دولت آمریکا به صورت عام، و نه در راستای منافع دولت بایدن به صورت خاص است. در این رابطه باید توجه داشت که اولاً، دولت آمریکا به هیچ عنوان در شرایطی نیست که در بحبوحه جنگ اوکراین و تشدید تحرکات چین به عنوان اصلی ترین رقیب جهانی آن در شرق آسیا، وارد یک درگیری بزرگ در منطقه غرب آسیا شود. اساساً آمریکا ظرفیت های ورود به یکچنین درگیری را هم ندارد. از سوی دیگر، دولت بایدن نیز نمی خواهد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، با یک جنگ بزرگ دیگر در غرب آسیا رو به رو شود. جنگی که تا حد زیادی می تواند بر بخت های انتخاباتی بایدن و تیم متحد وی در قدرت جهت حضور مجدد در کرسی‌های قدرت در آمریکا اثرگذاری منفی داشته باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها