۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۰
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، درگیری‌ها و نبردها در اطراف نوار غزه ادامه دارد ولی تغییرات میدانی ویژه و یا پیشروی قابل توجهی توسط ارتش رژیم صهیونیستی طی روز گذشته صورت نگرفت. این رژیم همزمان با حضور بلینکن وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا، جنایات خود علیه نوار غزه را افزایش داده است. نیروهای اشغالگر همچنان به دلیل اقدامات پدافندی مقاومت فلسطین، عملیات زمینی خود را به کندی پیش می‌برند و هر بار حملات هوایی بی‌سابقه به تأسیسات غیرنظامی و مسکونی انجام می‌دهند. حملات به اطراف بیمارستان‌ها را همراه با قطع اینرنت افزایش داده‌اند. در این راستا ارتش رژیم صهیونیستی طبقه سوم بیمارستان کودکان رنتیسی همچنین اطراف بیمارستان الشفاء در غزه را بمباران کرد. رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه حماس از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه نظامی استفاده می کند درصدد توجیه هرگونه حمله به این مراکز است.

بیشتر تمرکز حملات نیروهای رژیم صهیونیستی در نوار غربی و شمال غربی شهر غزه متمرکز بودند. هواپیماهای جنگی همراه با توپخانه چندین حمله به اردوگاه شاطی و کل نوار غربی شهر غزه انجام دادند و را بمباران کردند.

در جبهه مقابل اما مقاومت فلسطین باتوجه به آمادگی خود برای ادامه نبرد همچنان مانع از پیشروی ارتش رژیم صهیونیستی شده و با استفاده از راکت و موشک های خود، توانسته است همچنان ضمن مورد هدف قرار دادن شهرهای مهم رژیم صهیونیستی، سیستم های پدافندی رژیم صهیونیستی ازجمله گنبد آهنین را به چالش بکشاند و هزینه های زیادی بر این رژیم تحمیل کند. از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی تا این لحظه طبق اعتراف رسمی صهیونیست ها 348 نظامی ارتش کشته شدند که البته آمار واقعی به مراتب بیشتر است.

مقاومت عراق نیز پایگاه نظامی ارتش اشغالگر آمریکا در منطقه التنف واقع در استان حمص سوریه را مورد هدف حمله پهپادی قرار داد. این پنجمین حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه التنف و بیست و ششمین حمله علیه مواضع آمریکا در سوریه طی روزهای اخیر می‌باشد. شایان ذکر است پیش از حمله نیز مواضع تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه الحریر واقع در شمال‌شرق اربیل و پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق هدف حملات گروه‌های مقاومت قرار گرفته بود.

در جبهه شمالی درگیری‌های توپخانه ای و موشکی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی ادامه دارد. نیروهای حزب الله در پاسخ به حمله ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان لبنانی، شهرک اشغالی کریات شمونه در شمال فلسطین اشغالی را در دو نوبت مورد حمله راکتی قرار دادند. طبق بیانیه حزب الله لبنانی، در این حمله از تعدادی راکت گراد استفاده شده است.

در بحث سیاسی نیز باید به صحبت های وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به بغداد اشاره کرد که وی در پیامی به ایران گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم اما از هیچ اقدامی برای حمایت از نیروها و اتباع آمریکایی فروگذار نخواهیم کرد. آنچه که در غزه رخ می‌دهد، عملیاتی مستمر است که به آتش بس منجر به آزادی گروگان‌ها منتهی می‌شود. اختلاف نظری در رابطه با آتش بس کامل وجود دارد اما همگان با آرام‌سازی بشر دوستانه موافق هستند. بسیار حایز اهمیت است که پیام شفافی را در رابطه با تهدیدهای صورت گرفته علیه نظامیان آمریکایی با این مفاد ارسال کنیم: «این کار را نکنید». این پیغام از سوی آمریکا بیانگر این امر است که آمریکا از عملیات های مقاومت علیه پایگاه های آن مستأصل شده است و از آنجایی که توانایی مقابله با جبهه مقاومت در منطقه را ندارد، خواهان گشترش جنگ در منطقه نیست. از این رو سفر السودانی، نخست وزیر عراق به ایران نیز در همین قالب تعریف می‌شود که حامل پیغام هایی مینی بر عدم گسترش جنگ به ایران است.

از طرف دیگر در ادامه فراخواندن سفرای برخی از کشورها از رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات این رژیم، وزارت خارجه کشور چاد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل بحران انسانی در نوار غزه کاردار خود را برای رایزنی و مشورت از سرزمین‌های اشغالی فراخواند. این امر بیانگر آن است که کشورهای جهان از اقدامات رژیم صهیونیستی قطع امید کرده و به دنبالا کاهش روابط خود با این رژیم هستند.

در خصوص طرح آتش بس نیز باید گفت که مقامات رژیم صهیونیستی همچنان معتقد به ادامه جنایات خود علیه غزه هستند. در این راستا نتانیاهو اعلام کرد: «ما به دوستان و دشمنانمان اعلام می‌کنیم، بدون بازگشت «ربوده شدگان» اسرائیلی، آتش بسی در کار نخواهد بود و به جنگ تا پیروزی بر حماس ادامه خواهیم داد.» اظهارات نتانیاهو در حالی است که عمیحای الیاهو وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی، بمباران هسته ای غزه را یکی از گزینه ها برای ریشه کنی حماس اعلام کرده بود. الیاهو همچنین در اعتراض به دادن مجوز ورود کمک های انسانی به غزه گفته بود: چیزی به نام غیر نظامیان غیر همدست [با حماس] در غزه وجود ندارد. این صحیت های وزیر افراطی میراث رژیم صهیونیستی مورد هجمه زیادی  قرار گرفت به طوری که دفتر بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد امیحای الیاهو تا اطلاع ثانوی اجازه شرکت در جلسات کابینه دولت را ندارد. همچنین «بنی گانتز» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با اشاره به اظهارات وزیر «آمیچای الیاهو» وزیر میراث رژیم صهیونیستی گفت: یک دیوانه سنگی را در چاه می اندازد. برای استخراج آن به هزار انسان عاقل نیاز است!

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

1- در بعد رسانه‌ای، صحبت های ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر مورد توجه قرار گرفت. وی گفته بود: «سید حسن نصرالله فردی باهوش است و این احتمال وجود دارد که او بخواهد ما را آرام کند و سپس دست به یک اقدام غافلگیر کننده بزند. اصلاً به نفع اسرائیل نیست که هم‌زمان در دو جبهه با حزب‌الله و غزه بجنگد.» این اعترافات بیانمگر آن است که رژیم صهیونیستی به صورت آشکار از عواقب جنایات خود علیه غزه آگاه است ولی با توجه به آن که تا کنون نتوانسته است دستاوردی در این جنگ به دست آورد، مجبور به ادامه حمله به غزه برای احیای خود است.

2- موضوع مهم دیگر در بحث رسانه‌ای، تظاهرات فلسطینیان ساکن کرانه باختری در اعتراض به سفر وزیر خارجه آمریکا به رام‌الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری است. معترضان و مخالفان فلسطینی با آتش زدن تصویر بلینکن به مقاومت از عراق و لبنان تا کرانه باختری و غزه سلام و درود فرستادند و گفتند که وزیر خارجه آمریکا نباید پای خود را به کرانه باختری بگذارد؛ زیرا این فرد و کشور در قضیه فلسطین بی‌طرف نیست و جانب تل‌آویو و صهیونیست‌ها را می‌گیرند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها