۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۳
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

دومین سفر بلینکن به منطقه با دستورکار 5 بندی

 آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا برای بار دوم به منطقه و به ویژه سرزمین‌های اشغالی سفر کرد که در این سفر قرار است وی دیدارهایی با برخی مقامات عربی نیز داشته باشد. در خصوص اهداف این سفر و دستورکاری که بلینکن در این سفر منطقه‌ای دنبال می کند، ذکر نکاتی قابل تامل است:

۱. براساس اعلام رسانه‌های صهیونیستی، بلینکن با یک طرح 5 بندی که شامل؛ آتش بس موقت 12 ساعته در طول روز، ورود کمک های بشردوستانه و سوخت به غزه، خروج اسرای دوتابعیتی به ویژه اسرای آمریکای، تردد بین شمال و جنوب غزه فقط با خودروهای آنروا و ورود 50 هزار لیتر سوخت به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح می شود، وارد منطقه شد.

۲. طرح آمریکایی ها براساس همان طرح 7 بندی بایدن است که در آن نیز بر روی مسأله اسرا و آزادی اسرای خارجی تأکید شده بود. تفاوت این طرح با طرح بایدن، در بحث قیمومیت غزه در طرح بایدن و عدم ارائه این بحث در این طرح است که این بار آمریکایی ها کل طرح خود را در بحث آتش بس و آزادی اسرا به کار برده اند.

۳. گزاره‌ای که آمریکایی‌ها بر روی آن تأکید دارند بحث اسرا است. این موضوع از آن جهت مهم است که آمریکایی‌ها قصد دارند با ارائه طرح‌های مختلف اسرای خود را آزاد کنند و بعد از آن دوباره اقدامات خود را با همراهی صهیونیست ها علیه مقاومت فلسطین در غزه تشدید کنند. این سناریو همان موضوعی است که آمریکایی ها از روز اول به دنبال آن بوده اند و تمام طرح‌های خود را بر پایه همین آزادسازی اسرا و کوچ آوارگان قرار داده اند.

۴.  باتوجه به اجماع جهانی که امروزه در بحث جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سطح دنیا شکل گرفته است، آمریکا به دنبال آن است که یک چهره انسان دوستانه! با بحث همین تحویل سوخت و.. از خود نشان دهد. این در حالی است که سلاح های مورد استفاده صهیوینست‌ها علیه مردم غزه بیشتر توسط آمریکا تأمین می‌شود.

۵. باتوجه به طرح‌های پیشنهادی که عموماً نیز یک طرفه و در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی است، آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که حماس را مقصر عدم آتش بس و ادامه جنگ عنوان کنند.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، درگیری‌ها و نبردها در اطراف نوار غزه ادامه دارد ولی تغییرات میدانی ویژه و یا پیشروی قابل توجهی توسط ارتش رژیم صهیونیستی طی روز گذشته صورت نگرفت. در واقع پس از تکمیل محاصره شهر غزه که از طریق مناطق کم تراکم و غیرشهری جنوب منطقه الزیتون در جنوب شهر غزه صورت گرفت، اکنون تمرکز درگیری‌ها بیشتر به سمت نبردهای شهری معطوف شده است؛ جایی که ارتش رژیم صهیونیستی با سختی های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. این‌طور می‌توان گفت که ارتش رژیم صهیونیستی طی دو روز اخیر در بافت شهری غزه درجا زده و موفق به پیشروی خاصی نشده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی برای فرار از تلفات انسانی و پیشروی در بافت شهری به دو عامل پوشش هوایی سنگین و زرهی بسیار وابسته است.

در جبهه مقابل اما مقاومت فلسطین با استفاده از تاکتیک‌های منحصر به فرد و با استفاده از تونل‌ها در این نبرد همواره نیروهای پیاده و زرهی دشمن را غافلگیر کرده و تلفات بالایی به سازمان رزم نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی وارد کرده اند به طوری که تنها در ۴۸ ساعت گذشته ۲۴ خودروی نظامی شامل تانک، نفربر و بولدوزرهای اسرائیلی در نبردها شهر غزه مورد هدف قرار گرفتند. تعداد تلفات نیروهای اسرائیلی نیز نامشخص است.

در صحنه میدانی در حال حاضر درگیری‌های شهری در بیت حانون، در منطقه التوام، الکرامه، شیخ رضوان و در نزدیکی اردوگاه الشاطی ادامه دارد. بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۹۵۰۰ تن افزایش یافته است که بیش از ۳۹۰۰ تن از این آمار کودکان هستند. همچنین بیشتر از ۳۰۰۰۰ تن نیز زخمی شده اند.

در جبهه شمالی درگیری‌های توپخانه ای و موشکی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی ادامه دارد. حزب الله لبنان در پاسخ به ادامه حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در پایگاه مرزی جل العلام واقع در شمال رأس الناقوره، الجرداح، حدب البستان، المالکیه و المطله (متولا) در شمال فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داد. برخی رسانه ها مدعی شدند که حزب الله برای اولین بار از آغاز درگیری‌ها تاکنون از راکت‌های سنگین برکان استفاده کرد.

همچنین یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با لبنان و مقر لشکر ۴۶ ارتش اسرائیل بازدید کرد. وی در جریان این بازدید عنوان کرد که رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی در حالت دفاعی است و تمایلی به نبرد در شمال ندارد و تمرکز بر روی غزه است ولی در صورت جنگ فراگیر آمادگی کامل برای پاسخ وجود دارد.

در بحث سیاسی نیز باید انزوای عمومی رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی اشاره کرد. در این راستا وزیر خارجه آمریکا در سفرش به تل‌آویو به همتایان اسرائیلی خود گفته است که موافقت با وقفه‌های انسان‌دوستانه در جنگ به واشنگتن برای کاستن از فشارهای فزاینده‌ای که بابت حمایت از رژیم صهیونیستی با آن روبرو است کمک خواهد کرد. دولت بایدن به دلیل حمایت کامل از رژیم صهیونیستی هم در صحنه داخلی و هم در صحنه بین‌المللی تحت انتقادهای شدید قرار گرفته است. به همین دلیل نیز آمریکا به دنبال آتش بس های کوتاه مدت است.

از طرفی نیز برخی کشورها به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین عدم پذیرش آتش بس، سفرای خود را از رژیم صهیونیستی فراخواندند. در این راستا وزارت خارجه ترکیه سفیر خود نزد رژیم صهیونیستی را جهت مشورت به آنکارا فراخواند. به گفته اردوغان نیز نتانیاهو دیگر به هیچ شکلی مخاطب ترکیه برای مذاکرات نخواهد بود و ادامه ارتباط با طرف رژیم صهیونیستی و حماس توسط رئیس سازمان اطلاعاتی ترکیه  انجام می گیرد.

در خصوص طرح آتش بس نیز باید گفت که بنا به گفته مقامات صهیونیستی، ایم رژیم آتش بس را نمی‌پذیرد چرا که این کار به معنی تسلیم شدن در مقابل حماس است. لذا رژیم صهیونیستی آتش‌بس را به شرایط میدانی گره زده است که بتواند دستاوردی به دست آورد ولی در این زمینه نیز تا کنون دستاوردی نداشته و رژیم صهیونیستی در یک تنگنای تاریخی قرار گرفته است.

 

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

1- در بعد رسانه‌ای، صحبت های اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا مورد توجه قرارگرفته است که وی به نقش غربی‌ها در جنایات رژیم صهیونیستی اشاره می کند. اوباما گفته است: «باید اعتراف کرد که دست هیچکس پاک نیست و همه ما تا حدی نقش داریم. این درگیری ها پس از دهه‌ها شکست در دستیابی به صلح پایدار هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای فلسطینی‌ها اتفاق می‌افتد. صلحی که مبتنی بر امنیت واقعی برای رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناختن حق موجودیت آن، و مبتنی بر پایان اشغالگری و ایجاد یک کشور پایدار فلسطین و تعیین سرنوشت برای مردم آن است. من اعتراف می‌کنم، غیرممکن است که نسبت به این کشتار بی‌طرف باشیم. تصاویر خانواده‌های اندوه زده و بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار، یک بیداری اخلاقی بر همه ما تحمیل می‌کند.»

2- موضوع مهم دیگر در بحث رسانه‌ای، تحصن و اعتراضات مردم جهان به جنایات رژیم صهیونیستی است. در این راستا در پایتخت انگلیس، صدها تن از معترضان ایستگاه راه‌آهن «کینگز کراس» در این شهر را به تسخیر خود در آورده و خواستار برقراری آتش‌بس در فلسطین شدند. همچنین حدود 6000 نفر از اقلیت مسلمان تایلند در یک مسجد در ایالت پاتانی در جنوب این کشور برای نشان دادن همبستگی با فلسطینیان غزه و محکوم کردن  تجمع کردند. از طرفی در جمعیت گسترده‌ای نیز برای حمایت از مردم غزه به خیابان‌های واشنگتن در آمریکا آمدند و خواستار پایان محاصره این منطقه شدند. در این تجمع‌ها که پیشتر جمعیت ۱۰ تا ۳۰ هزار نفری برای آن پیش‌بینی شده بود، معترضان خواستار آتش‌بس و آزادی فلسطین شدند. این اعتراضات و تحصن ها بیانگر آشکار شدن جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم جهان است.

3- پست معنادار نفتالی بینت نخست وزیر سابق «اسرائیل» نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. وی اعتراف کرد که وضعیت بین المللی رژیم صهیونیستی خوب نیست و افکار عمومی جهان الان به نفع این رژیم نیست. برای مثال، در شبکه TikTok محتوای طرفدار فلسطین/حماس ۱۵ برابر بیشتر از محتوای طرفدار رژیم صهیونیستی دیده می‌شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها