۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۴۵
۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

نکات محوری آتش بس موقت در غزه

براساس اعلام خبرهای مورد تایید، توافق موقتی برای آتش بس در غزه بین حماس و رژیم صهیونیستی برقرار خواهد شد. طبق این توافق ۵۰ زن و کودک ظرف ۴ روز آزاد می‌شوند و در طی آن درگیری‌ها متوقف می‌شود. همچنین طی این توافق تمام اقدامات نظامی دو طرف متوقف شده و ۵۰ زن و کودک رژیم صهیونیستی در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی آزاد می‌شوند. همچنین بر اساس این توافق صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزه ارسال خواهد شد. علاوه بر این‌ها حرکت خودروهای نظامی اشغالگران به سمت نوار غزه و پرواز جنگنده‌هایشان متوقف خواهد شد. همچنین اشغالگران متعهد شده‌اند که به کسی حمله یا کسی را دستگیر نکنند. در رابطه با توافق موجود و ابعاد نهان آن ذکر نکاتی قابل بیان است:

  1. این اتفاق یک پیروزی مطلق برای مقاومت در غزه و فلسطین است. زیرا نتانیاهو و آمریکایی ها بارها اعلام کرده بودند که تا زمان آزادی اسرا به هیچ وجه اقدام به برقراری آتش بس نخواهند کرد. اما اکنون مشاهده شد که بدون آزادی هیچ اسیری و بدون هیچ گونه پیش شرطی این رژیم و آمریکا مجبور به توافق مبادله زندانیان و آتش بس شدند.
  2. این توافق آتش بس منجر به توقیت روحیه مقاومت و در مقابل ایجاد انشقاق و انفکاک در میان صهیونیست ها خواهد شد. به گونه ای که در رأی گیری کابینه نتانیاهو برای تبادل اسرا، همه ی وزرای کابینه رژیم صهیونیستی به استثنای سه وزیر از حزب"عوتسما یهودیت" به ریاست "ایتمار بن گویر" به طرح مبادله اسرا و برقراری آتش بس موقت رأی مثبت دادند و بن گویر نیز بعد از تصویب این توافق در کابینه نتانیاهو آن را حماقت بار خواند. این امر از هم اکنون وقوع چالش ها و اختلاف ها را در میان کابینه نتانیاهو نشان می دهد که در آینده نیز احتمالاً به محل چالش بین احزاب سیاسی مخالف نتانیاهو و حتی دولت ائتلافی وی شود. امری که در بحث طرح اصلاحات قضایی به وضوح مشاهده شد و یک چند دستگی کلی بین احزاب صهیونیست را به وجود آورد.
  3. توافق موقت آتش بس به منزله شکست راهبردهای تدوین شده آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه است. آمریکایی ها در ذهن خود برای آینده غزه نسخه هایی چیده بودند که مهمترین بحث نیز اداره غزه بعد از حماس بود! که بارها نیز مسائل مختلفی از قیومیت تا اداره آن توسط تشکیلات خودگردان مطرح شد. این توافق و پذیرش شروط مقاومت نشان داد که نه تنها بازیگری حماس در غزه از بین نرفته، بلکه بازیگر اصلی برای آینده جنگ همچنان حماس است که این گونه با این جنبش مذاکرات را انجام دادند. این امر به منزله قبول بازیگری حماس توسط آمریکا و حتی صهیونیست ها است که این گزاره نشان دهنده شکست راهبرد کلی آن‌ها مبنی بر حذف حماس از غزه بود.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

روز گذشته حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی به شمال و مرکز نوار غزه همزمان با نبرد سنگین مبارزان مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست ادامه داشت. رژیم صهیونیستی به بمباران مناطق مسکونی و درمانی سنگین محله الزیتون در جنوب شرق شهر غزه ادامه داد. همزمان با حملات هوایی، توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی هم هرازگاهی شمال غزه را هدف قرار می داد.  در این راستا نیروهای رژیم اشغالگر یک مدرسه را در منطقه الفالوجه در غرب اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه که پناهندگان را خود جای داده بود بمباران کردند. در این راستا ارتباطات در شهر غزه و شمال نوار غزه در پی بمباران برج های ارتباطات در این شهر، قطع شده است. در طرف مقابل مقاومت فلسطین با اقدامات غافلگیرانه خود توانسته است مانع از پیشروی های ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف غزه شود. در این راستا طی روزهای گذشته شمار نظامیان کشته شده اسرائیل با تشدید درگیری های زمینی با مقاومت فلسطین در چندین محور افزایش چشمگیری داشته است به نحوی که با کشته شدن 2نظامی و زخمی شدن 5 نظامی دیگر رژیم صهیونیستی در غزه، شمار نظامیان کشته شده در حمله زمینی به 70 نفر رسید. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو سرباز این رژیم در نبردهای کنونی در شمال نوار غزه به دست مقاومت فلسطین کشته شدند و 5 نظامی دیگرش نیز زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی به جز جنایات علیه مردم مظلوم غزه و تخریب شهرهای نوار غزه تاکنون دستاوردی نداشته است.  شهدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تا این لحظه به 14128 نفر رسیده است که5840  نفر از شهدا کودک و 3920 نفر هم زن هستند که 69 درصد از مجموع شهدا را تشکیل می‌دهند. رژیم صهیونیستی بیش از 1354 جنایت و کشتار فجیع را در حق فلسطینیان مرتکب شده است. بیش از 6800 نفر مفقود هستند یا زیر آوار ماندند. تاکنون 205 نفر از کادر پزشکی و درمانی، 22 نفر از نیروهای امداد و نجات و 62 خبرنگار در حملات به غزه به شهادت رسیدند. شمار مجروحان هم از 33 هزار نفر فراتر رفته که بیش از 75 درصد آن‌ها زن و کودک هستند. صهیونیست‌ها 83 مسجد را به کلی تخریب کردند و به 170 مسجد دیگر خسارت وارد کردند و 3 کلیسا هم بمباران شده است. در مجموع 44 هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و 230 هزار واحد دیگر خسارت دیده است و این یعنی اینکه بیش از 60 درصد از واحدهای مسکونی در نوار غزه در جنگ آسیب کلی یا جزئی دیده است. تاکنون 26 بیمارستان و 55 مرکز بهداشتی و درمانی به طور کامل از خدمت خارج شده اند.

با توجه به آغاز آتش بس موقت در غزه، درگیری ها در جبهه شمال فلسطین میان حزب الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرده است. حمله به پایگاه رژیم صهیونیستی "حدب البستان" ، حمله موشکی به پایگاه اسرائیلی الراهب و وارد کردن تلفات قطعی به اشغالگران، هدف قرار دادن پایگاه جل العلام و وارد کردن تلفات قطعی به صهیونیست‌ها، شلیک موشک هدایت شونده از جنوب لبنان به سمت نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی در شهرک المناره در شمال فلسطین اشغالی، شلیک موشک برکان به سمت یکی از پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و.. از جمله اقدامات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته بوده است. روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که برخی مسئولان آمریکایی گفتند که ارتش رژیم صهیونیستی 100 هزار نظامی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با جنوب لبنان مستقر کرده است و این امر بیانگر افزایش درگیری ها در این ناحیه است.

مقاومت اسلامی عراق نیز مواضع تروریست‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد و پایگاه الشدادی در استان حسکه سوریه  را مورد هدف قرار داد. این هشتمین حمله به مواضع ارتش آمریکا در منطقه الشدادی و نوزدهمین حمله به مواضع آمریکایی‌ها در پایگاه عین الاسد طی چند روز اخیر می‌باشد. در مقابل نیز مقر سازمان حشد الشعبی در منطقه جرف النصر استان بابل، هدف حمله هواگردهای آمریکایی قرار گرفت که براساس گزارش های موجود تاکنون 5 نیروی حشدالشعبی شهید و سه نفر زخمی شده اند.

در ابعاد سیاسی و بین المللی نیز باید به ادامه فشار سیاسی دولت های جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در این راستا دولت آفریقای جنوبی از درخواست خود از دادگاه کیفری بین‌المللی به منظور صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو خبر داد. پیش از آن نیز دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که آفریقای جنوبی، بولیوی، بنگلادش، کومور و جیبوتی از این دیوان درخواست کرده‌اند تا حملات رژیم صهیونیستی به غزه را تحقیق کند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. باتوجه به خسارت های جنگ برای اقتصاد رژیم صهیونسیتی، اخیراً دویچه‌وله گزارشی در مورد اقتصاد رژیم صهیونیستی منتشر کرد که در آن آورده است: «اقتصاد رژیم صهیونیستی تاب جنگ طولانی را ندارد. پول ملی رژیم صهیونیستی در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود در ۱۱ سال گذشته سقوط کرده است. در رژیم صهیونیستی، حدود ۱۰ درصد از کارکنان در بخش فناوری کار می کنند، اما این بخش بیش از ۵۰ درصد صادرات رژیم را در برمی‌گیرد که با توجه به فراخوان نیروهای ذخیره، اکنون در رکود است. اقتصاد به توقف کامل نرسیده اما سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اگر نتانیاهو در قدرت بماند، چهره‌های مهم صنعت فناوری، همراه با دانشمندان و پزشکان، رژیم صهیونیستی را ترک می‌کنند.» این گزارش ها از بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که عملیات طوفان الأقصی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی ضربه مهلکی وارد کرده است و فرسایشی شدن جنگ برای رژیم صهیونیستی به منزله فروپاشی اقتصادی این رژیم است.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها