۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۳
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

دلایل آمریکا از وتوهای مکرر قطعنامه های جنگ غزه

دولت بایدن ضد پیش نویس قطعنامه توقف جنگ رای می‌دهد تا به قصابان صهیونیست برای تداوم کشتار و ویرانی و تکمیل ماموریت خونین و غیرانسانی و شکست مقاومت زمان دهد به عبارت دیگر امریکا در متن جنگ غزه حضور جدی دارد.
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

اگر بخواهیم که دلایل استفاده آمریکا از حق وتو برای از کار انداختن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت ارائه شده از سوی امارات را بدانیم، باید در خصوص میزان شکست ارتش رژیم صهیونیستی پس از دو ماه کشتار و پاکسازی نژادی ضدساکنان غزه و کودکان را بررسی کنیم. از زمان شروع جنگ در هفتم اکتبر عملیات طوفان الاقصی بیش از ۵ هزار نظامی صهیونیست کشته و زخمی شده که در میان آنها 2هزار معلول وجود دارد و بسیاری دیگر جراحت وخیم و بی سابقه دارند که بسیاری از آنها نیازمند عمل جراحی جدی بود و از طرفی رقم قابل توجهی نیز از بیماری‌های روانی بغرنج رنج می‌برند. دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» و حامی سیاسی، نظامی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، از حجم این شکست به خوبی  آگاه است؛ شکستی مستقیم که در واقع برای آمریکا نیز هست. دولت بایدن ضد پیش نویس قطعنامه توقف جنگ رای می‌دهد تا به قصابان صهیونیست برای تداوم کشتار و ویرانی و تکمیل ماموریت خونین و غیرانسانی و شکست مقاومت زمان دهد به عبارت دیگر امریکا در متن جنگ غزه حضور جدی دارد.

از سوی دیگر با توجه به افکار عمومی جهان این اقدام واشنگتن در وتو قطعنامه ها به مثابه لکه ننگی در تاریخ آمریکا بوده که همه ادعاهای دروغین حقوق بشری این کشور را به خوبی آشکار می سازد. این اقدام آمریکا به طور حتم به تهدید منافع این کشور در مناطق مختلف دنیا به ویژه در جهان عرب و اسلام منجر خواهد شد و وحدت داخلی آن را هم دچار مشکل خواهد کرد و بذر دودستگی پاشیده و جنگ داخلی در امریکا را نزدیک خواهد کرد زیرا تداوم جنگ و پاکسازی نژادی در غزه هرگز نه به شکست حماس و از بین رفتن پایگاه مردمی آن یا اجرای طرح‌های کوچاندن ساکنان آن، بلکه به حمایت بیشتر جهانی از مقاومت منجر خواهد شد. در حیقیقت آمریکایی ها شریک عملی و مستقیم این جنگ بوده و مسئول شهادت و زخمی شدن هزاران کودک، زن و غیرنظامی در غزه و نیز آواره شدن شمار زیادی می باشند.

این جنگ ثابت کرد که امریکا و اسرائیل علیه غزه در برابر گروه کوچک حماس بسیار ناتوان بوده و رژیم صهیونیستی نتوانسته است که اهداف خود را که آزادی اسرا و نابودی حماس محقق سازد و دروغ بودن بحث سیطره رژیم صهیونیستی بر غزه را موشک‌های شلیک شده به تل آویو، عسقلان و اشدود آشکارا ثابت کرده است. لازم به ذکر است ارتشی که خود را شکست ناپذیر می داند، یک تونل را هم ویران نکرده و یک اسیر را برنگردانده و نکته قابل توجه اینکه تحرکات نیروهای ویژه رژیم جعلی اسراییل برای آزادی یک اسیر به کشته شدن این اسیر و بیشتر نظامیان شرکت کننده در این حمله و انهدام نفربر و به غنیمت گرفتن تسلیحات آنها آنهم در برابر دوربین رسانه ها، منجر شده است.

عمق این شکست به حدی است که اشغالگران شمار کشته و مجروحان خود را اعلام نمی کنند و سانسور نظامی شدیدی در رسانه های صهیونیست و خارجی برای پنهان نگه داشتن حقایق از شهرک نشینان وجود دارد؛ شهرک نشینانی که به شدت از مشکلات روانی رنج می‌برند. آماری که رسانه های صهیونیست اعلام کرده اند، اولیه است و آمار واقعی چند برابر این تعداد است. نتانیاهو و ژنرال‌هایش گالانت و گانتس، حرفی از پیروزی نمی‌زنند و در حال حاضر این سه تن روزهای بسیار سخت و دردناکی را تجربه می کنند.

پیامد میدانی وتوهای مکرر از سوی امریکا در شورای امنیت، موجب انزوای غرب و فاصله گرفتن کشورها از اطراف شرکای آنها بویژه انگلیس است و امروز به عنوان کشوری حامی قتل بیش از هفت هزار کودک و شیرخوار و نابود کننده بیمارستان‌ها و مساجد و کلیساها قلمداد شده است. این وتو هرگز گزندی به مقاومت و پیروزی‌های آن وارد نخواهد کرد، بلکه بر میزان پیروزی مقاومت و حماس خواهد افزود و اوضاع بغرنج رژیم صهیونیستی را در آینده نزدیک پیچیده تر خواهد کرد و به خواست و وعده حق خداوند پیروزی نهایی مقاومت در راه است و بدون تردید پایداری مقاومت و فرماندهان و مبارزان آن در کرانه باختری و غزه، جنوب لبنان، عراق سوریه و یمن، بشارتهای اولیه این پیروزی بزرگ است.

بنابراین با توجه به وضعیت صحنه نبرد جنگ غزه، دغدغه آمریکایی‌ها این است که حتی یک ساعت هم از امکان بمباران غزه حذف نشود و غزه به طور مستمر بمباران شود، به همین دلیل درخواست برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف بشر دوستانه را نپذیرفتند و وتو کردند. زیرا اساساً تفاوتی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده و نیست. ما مواجه با دو دولت نیستیم، آن‌ها یک دولت و یک مجموعه هستند گرچه اختلاف‌نظرهایی گاهی دارند، به عبارت دیگر آمریکا از خودش حمایت می‌کند، مدیریت صحنه دست آمریکاست و آمریکایی‌ها ابتدا به صورت ظاهری داعیه حمایت از حقوق‌بشر داشتند اما در حال حاضر با وتو اخیر آن را هم کنار گذاشتند.

پیش تر نیز روسیه و امارات پس از حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه که بیش از ۵۰۰ شهید برجا گذاشت، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با این جنایت شدند اما آمریکا در جلسه شورای امنیت، قطعنامه‌ای را که برزیل به عنوان رئیس دوره‌ای این نهاد، پیش‌نویس آن‌را به شورای امنیت ارائه داده و خواستار توقف بشردوستانه درگیری‌ها شده بود، وتو کرد. ملاحظه مهم اینکه وتو آمریکا به خاطر بحث آتش‌بس نبود، آمریکایی‌ها گفته بودند از کلمه آتش‌بس استفاده نشود تا اسرائیلی‌ها بتوانند به حمله ادامه دهند.

رئیس جمهور امریکا «جو بایدن» برای احیای رژیم صهیونیستی از فروپاشی سیاسی، نظامی، امنیتی، روانی و اجتماعی تلاش بسیاری را در دستور کار خویش دارد و جالب است که در این راستا دولت آمریکا همه را به خویشتنداری فرا می‌خواند، اما دست رژیم صهیونیستی را در اجرای نسل کشی فلسطینیان باز گذاشته و تمام قد کنار انها ایستاده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها