۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۸
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

راهبردهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقدامات انصارالله

اقدامات انصارالله در توقیف کشتی های صهیونیستی و عدم اجازه هرگونه تردد به کشتی هایی که به مقصد سرزمین های اشغالی حرکت می کنند، صهیونیست ها را به واکنش باز داشته و اعلام کرده اند که این وضعیت ضررهای هنگفتی به این رژیم خواهد زد. در نتیجه در برابر تحرکات انصارالله باید اقدامات خاصی انجام داد. باتوجه به این مواضع ذکر نکاتی در رابطه با راهبردهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر انصارلله وجود دارد:

  1. تشدید فشارهای اقتصادی بر انصارالله: آمریکایی ها در اوایل ورود انصارلله به جنگ، در پیشنهاداتی به این جنبش اعلام کرده بودند که در ازای عدم ورود به جنگ مشوق های اقتصادی همچون لغو محاصره و تحریم های یمن را انجام خواهند داد. امروزه با افزایش اقدامات انصارالله در دریای سرخ آمریکایی ها به دنبال آن هستند که تحریم های اقتصادی را علیه یمن گسترش دهند. به گونه ای که بلینکن اعلام کرده که تحریم هایی را برای تضعیف منابع مالی انصارلله اعمال خواهیم کرد. این در حالی است که یمن از سال 1394 تحت شدیدترین تحریم ها است و اعمال تحریم در این زمینه گزاره جدیدی نیست.

۲. حمله نظامی به یمن: در بحث احتمال وقوع این گزینه دو گزاره ذکر شده است:

الف) سخنان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی که اعلام کرد در صورت عدم اقدام مناسب از سوی جامعه جهانی در برابر اقدامات انصارالله این رژیم خود اقدام به پاسخ گویی خواهد کرد. بنابراین ممکن است رژیم صهیونیستی هرچند محدود به برخی مناطق یمن حمله کند که این حملات جنبه بازدارندگی خواهد داشت.

ب) تشکیل گروه ضربت دریایی در دریای سرخ است که این گروه متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی هم‌پیمانان منطقه ای آن‌هاست. هرچند بسیاری تشکیل این گروه را در بحث اسکورت کشتی ها اعلام کرده اند، اما ماهیت این گروه احتمالا تشکیل یک ائتلاف دریایی است.

با این وجود بسیاری از آمریکایی ها معتقدند که نباید اقدامی علیه انصارالله انجام شود. زیرا انصارالله تهدید کرده که به هر نوع حمله پاسخ متقابل خواهد داد و در آن صورت علاوه بر کشتی های صهیونیستی همه ی کشتی های وابسته به این کشورها نیز به عنوان یک هدف شناخته خواهند شد و امنیت کشتیرانی در دریای سرخ از بین خواهد رفت.

  1. درگیرکردن انصارالله در جبهه جنوبی: یکی از گزاره هایی که غربی ها بر روی آن تاکید دارند، درگیرکردن انصارلله در جنوب یمن توسط گروه های تروریستی در این مناطق است که برخی نشانه ها نیز حکایت از تحرکات این گروه ها به ویژه شورای انتقالی جنوب دارد که از این طریق یک جبهه جدید علیه انصارلله باز کنند.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

روند جنگ میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین همچنان ادامه دارد. در شمال نوار غزه درگیری‌ها در شمال و غرب اردوگاه جبالیا ادامه دارد. در شمال اردوگاه جبالیا، نیروهای رژیم صهیونیستی بیمارستان کمال عدوان و العوده را محاصره کرده اند. در غرب اردوگاه جبالیا نیز درگیری‌ها در اطراف آبگیر ابو راشد ادامه دارد. در حال حاضر می‌توان گفت که حدود یک سوم اردوگاه جبالیا به تصرف رژیم صهیونیستی درآمده است.

درگیری‌ها در منطقه الشجاعیه و مرکز شهر غزه ادامه دارد. نیروهای رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر از دو محور اصلی از سمت جنوب به‌صورت تدریجی وارد محله شجاعیه شده اند. در حال حاضر تمرکز درگیری‌ها در اطراف مدرسیه معین بسیسو است. مقاومت فلسطین در این جبهه توانست ضربات سهمگینی به نیروهای رژیم صهیونیستی وارد کنند و  7 خودروی زرهی رژیم صهیونیستی از جمله یک تانک فرمانده و یک نفربر که 3 نظامی اسرائیلی روی آن قرار داشتند، را با راکت‌ها و بمب‌های ضدزره هدف قرار داده و این نیروها را از پا درآوردند و با نیروهای پشتیبانی هم که برای نجات سرنشینان تانک "باز3" آمده بودند، درگیر شدند و تعدادی از آن‌ها را به قتل رساندند. در درگیری‌ با نیروهای پیاده دشمن نیز 11 نظامی رژیم صهیونیستی را مستقیماً به قتل رسانده و تجهیزات و سلاح‌های آن‌ها را به غنیمت گرفته و دیگر نیروها را هم یا به قتل رسانده یا مجروح کردند.

در جنوب نوار غزه درگیری‌ها در محورهای شرقی، شمالی و جنوبی شهر خان یونس ادامه دارد. نیروهای رژیم صهیونیستی با پیشروی در جنوب بنی‌سهیلا، این منطقه را محاصره کرده و وارد مناطق جنوبی شهر خان یونس بشوند. همچنین نیروهای رژیم صهیونیستی دو پیشروی جزئی به سمت شمال و شهرک حمد انجام دادند. در حال حاضر نبردها در منطقه القراره و محله های کتیبه، المحطه، جنوب خان یونس و مناطق باقیمانده از بنی سهیلا ادامه دارد. محله الامل در شمال شهر خان یونس نیز به شدت زیر آتش توپخانه و جنگنده ها قرار گرفته است و احتمالاً این محله هدف بعدی پیشروی رژیم صهیونیستی باشد.

در جبهه کرانه باختری نظامیان اشغالگر اسرائیلی 51 فلسطینی دیگر را در حمله به مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کردند. با بازداشت این افراد، شمار بازداشت شدگان در کرانه باختری از آغاز نبرد طوفان الاقصی در غزه در هفتم اکتبر به 3810 نفر افزایش یافته است.

در جبهه شمال فلسطین ، حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان کاهش یافته و نیروهای حزب الله نیز به حملات روزانه خود علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی ادامه دادند.

در ابعاد سیاسی نیز همچنان تحرکات خاصی درحال رخ دادن است که مهمترین آن آشکار شدن بیش از پیش اختلافات بایدن، رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. در این راستا بایدن اخیراً گفته است "نتانیاهو دوست خوبی است، اما باید تغییر کند. او باید دولت خود را تغییر دهد؛ آن‌ها (تلاویو) شروع به از دست دادن حمایت (بین المللی) خود به دلیل بمباران بی رویه غزه کرده اند؛ نتانیاهو نمی تواند در آینده به دولت فلسطین «نه» بگوید." در پاسخ نیز نتانیاهو گفته بود "اجازه نخواهیم داد نوار غزه توسط حماس یا فتح اداره شود. ما در روز بعد پس از جنگ با واشنگتن اختلاف داریم و اجازه نمی‌دهم اسرائیل به اشتباه اسلو خود بازگردد." در این راستا باید گفت که اختلافات میان بایدن با دولت افراطی نتانیاهو از پیش وجود داشته و اظهارات بایدن قبلاً به صورت غیرعلنی در کاخ سفید بیان می‌شد اما اکنون به صورت علنی بیان شده است که بیانگر تعمیق شکاف و اختلافات بین آمریکا و رژیم صهیونیستی است و در نهایت شاهد تنش و بحران در روابط بایدن و نتانیاهو خواهیم بود. بایدن خواستار تغییر کابینه نتانیاهو پس از جنگ غزه است و دلیل وضعیت جنگ کنونی غزه را اقدامات دولت افراطی وی می داند. از طرفی بایدن معتقد به طرح دو دولتی برای مسئله فلسطین است و به نوعی مترصد واگذاری غزه به جنبش فتح پس از جنگ غزه است در صورتی که نتانیاهو به هیچ عنوان همچین طرحی را قبول ندارد.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در ابعاد رسانه ای، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که "در پی جنگ کنونی در غزه، بسیاری از اسرائیلی‌ها خواستار پناهندگی به پرتغال شدند. این شبکه تاکید کرد که افراد زیادی پس از اعلام پرتغال در رابطه با دادن ویزای پناهندگی به اسرائیلی‌ها، درخواست‌های خود را ارائه دادند. منبع مذکور اشاره کرد که داشتن پاسپورت اسرائیلی برای اخذ مجوز اقامت و کار قانونی در پرتغال کافی است." این گزارش ها حاکی از آن است که موج مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی در حال افزایش است و در صورتیکه شرایط برای مهاجرت در این رژیم مهیا شود، موج عظیمی از مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی اتفاق خواهد افتاد که این امر می تواند به بحران اجتماعی رژیم صهیونیستی ضربه سهمگینی وارد کند.
  2. در بعد دیگر رسانه ای، روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد "ارتش رژیم صهیونیستی در آخرین آمار خود اعلام کرده نزدیک به 1600 نظامی آنها از شروع درگیری ها در 7 اکتبر تا به الان مجروح شده اند اما بر اساس تحقیقات ما عدد واقعی بسیار بیشتر از این بوده و فقط در یکی از بیمارستان ها بیش از 1900 مجروح نظامی پذیرش شده است." این گزارش ها از سوی روزنامه های رژیم صهیونیستی بیانگر بایکوت خبری رژیم صهیونیستی در بیان آمار تلفات و زخمی های این رژیم است چراکه صهیونیست ها معتقدند در صورت بیان آمار واقعی، رعب و وحشت زیادی صهیونیست‌ها را فرا خواهد گرفت.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها