۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۰۸
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

پیام های سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا سفری را به سرزمین‌های اشغالی داشت که ابعاد این سفر و گمانه زنی ها درباره آن مختلف است. براساس اظهارات مقامات آمریکایی، صهیونیستی و حتی فلسطینی می توان گفت که سالیوان حامل چند پیام ذیل بوده است:

۱. تعیین بازه زمانی پایان عملیات نظامی در غزه: باتوجه به جهت‌گیری های افکار عمومی و همچنین هزینه هایی که آمریکا در ابعاد جهانی همچون وتوی قطعنامه ها می دهد این پیام به صهیونیست ها منتقل شده که یک بازه زمانی را برای پایان عملیات در غزه تعیین کند. برحسب این گزاره نبیل ابوردینه، سخنگوی دفتر ریاست دولت خودگردان فلسطین اعلام کرد که سالیوان در دیدار با طرف فلسطینی اطلاع داده که رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ در غزه به 6 هفته نیاز دارد.

  1. اداره غزه: سالیوان در سفر به سرزمین های اشغالی مجدداً صحبت های بایدن و بلینکن را در مورد اداره غزه توسط گروهی غیر از حماس اعلام کرد که در این باره وی نیز اعلام کرد که بهترین گزینه برای اداره غزه تشکیلات خودگردان اصلاح شده است. منظور از تشکیلات خودگردان اصلاح شده یا تشکیلات خودگردان احیاشده درواقع هم پوشانی بیشتر تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و دوری این تشکیلات از مباحثی همچون دراختیارداشتن کرانه و قدس است.
  2. مجوز ترور رهبران حماس: سالیوان در این سفر پیام آمریکایی ها مبنی بر ترور رهبران حماس را به اسرائیلی ها داد و این گونه پیش بینی می شود که سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به منطقه نیز در راستای تمرکز اسرائیل بر ماهیت عملیات های آتی در جهت ترور رهبران حماس علاوه بر تشکیل ائتلاف دریایی باشد. سالیوان در این سفر اذعان کرد که یک مرحله جدیدی از جنگ مبنی بر هدف قراردادن رهبری حماس وجود خواهد داشت. البته این سخنان یک بعد پنهان نیز دارد و آن نیز کمک های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و سایر کشورهای غربی در جهت شناسایی رهبران حماس برای انجام عملیات ترور است.
  3. تغییر رویکرد در جنگ نظامی: آمریکایی ها به دنبال تغییر نوع جنگ از وضعیت فعلی به وضعیتی مبتنی بر حملات محدود و هدفمند یا جنگ از راه دور هستند و سالیوان این پیام را به صهیونیست ها ابلاغ کرده که اسرائیل باید سطح جنگ را به مرحله جدیدی از جنگ هدفمند در جهت آزادی اسرا یا ترور رهبران حماس تغییر دهد.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

روند جنگ میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین همچنان ادامه دارد. در شمال نوار غزه درگیری‌ها در شمال و غرب اردوگاه جبالیا ادامه دارد. بر اثر بمباران منزل خانواده‌های البرش و علوان در جبالیا در شمال نوار غزه، بیش از 30 فلسطینی به شهادت رسیده و 100 نفر دیگر نیز زخمی شدند. همچنین اشغالگران با حمله به بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه، بیماران و کادر پزشکی را بازداشت کردند و در حیاط این بیمارستان  سگ‌ها را به جان بیماران انداختند و در اقدامی فجیع، بولدوزرهای اشغالگران آوارگان و مجروحان را زیر گرفتند که تعداد زیادی از آن‌ها شهید شدند.

همچنین درگیری‌ها در منطقه الشجاعیه و مرکز شهر غزه نیز ادامه دارد. نیروهای رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر از دو محور اصلی از سمت جنوب به‌صورت تدریجی وارد محله شجاعیه شده اند. مقاومت فلسطین در این جبهه توانسته است ضربات سهمگینی به نیروهای رژیم صهیونیستی وارد کند به طوری که رزمندگان فلسطینی در محور الشجاعیه با نیروی پیاده نظام صهیونیست‌ها درگیر شدند که چندین کشته و زخمی در صفوف دشمن به همراه داشته است.  همچنین گردان‌های القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین تجمع نظامیان صهیونیست در "جحر الدیک" ، "شرق المغازی" و"الشرکة الهندسیة"  را با خمپاره‌های کالیبر سنگین هدف قرار دادند.

جنوب نوار غزه همچنان مهم ترین جبهه درگیری‌ها میان مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی است. شهر خان‌یونس و شهر رفح در جنوب نوار هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و درگیری ها در منطقه خان‌یونس تشدید گردیده است. مقاومت فلسطین تجمع نظامیان صهیونیست در شرق خان‌یونس را با خمپاره کلیبر سنگین هدف قرار دادند و ضربات سنگینی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کردند.

در جبهه کرانه باختری، مناطق مختلف کرانه باختری از جمله نابلس، عوریف، طوباس، الخلیل و طولکرم شاهد یورش و عملیات‌های نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی بوده که طی این اقدامات، چندین فلسطینی شهید و زخمی یا بازداشت شدند. از آغاز نبرد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته تاکنون، دستکم ۴۵۲۰ فلسطینی در کرانه باختری توسط نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شدند.

در جبهه شمال فلسطین، تبادل آتش بین رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان با شدت بیشتری از سوی حزب الله دنبال شد و مواضع و پایگاه‌های مرزی ارتش رژیم صهیونیستی مورد حملات متعددی از سوی حزب الله قرار گرفت.

مقاومت عراق نیز مواضع ائتلاف آمریکایی در میدان نفتی العمر و تاسیسات گازی کونکو واقع در استان دیرالزور را مورد هدف قرار داد. علاوه بر این حملات، مواضع تروریست‌های آمریکایی در منطقه المالکیه واقع در استان حسکه نیز هدف حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت. این یازدهمین حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه کونکو، و هجدهمین حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر و دومین حمله به آمریکایی در منطقه المالکیه طی هفته‌های اخیر می‌باشد.

در ابعاد سیاسی نیز همچنان تحرکات خاصی درحال رخ دادن است که مهمترین آن افزایش اختلافات میان احزاب سیاسی در رژیم صهیونیستی است. در این راستا یائیر لاپید، رئیس جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در سخنانی بار دیگر بر ضرورت برکناری نخست‌وزیر این رژیم به دلیل شکست در مقابل مقاومت فلسطین تأکید و به امکان برگزاری انتخابات حتی در شرایط جنگ اشاره کرد. از طرفی نیز نتانیاهو به دلیل آن که پایان عمر سیاسی خود را در پایان جنگ غزه می بیند در تلاش است تا این جنگ را ادامه دهد و به یک دستاورد نسبی برای ادامه حیات سیاسی خود دست پیدا کند. مطابق با نظرسنجی روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی درباره مناسب‌ترین شخصیت برای نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی،" ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان بنی‌گانتز را برگزیده‌اند و ۳۱ درصد نیز به نتانیاهو رأی داده‌اند. ۱۸ درصد نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند." به نظر می‌رسد عملیات طوفان الاقصی آخرین سنگر باقی مانده برای نتانیاهو را نیز فتح کرده که عبارت از برتری در نظرسنجی‌های رودر رو با شخصیت‌های مخالف خود بر سر نخست وزیری است.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در ابعاد رسانه ای،کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: "اغلب پست‌های شبکه‌های اجتماعی و مقالات رسانه‌های مهم بین‌المللی علیه اسرائیل است.83 درصد از آنچه که در اینترنت درباره جنگ منتشر می‌شود، علیه اسرائیل است و فقط 9 درصد از اسرائیل حمایت می‌کند. در مقابل هر گزارش مثبت درباره اسرائیل در سایت‌های مهم خبری، 3 گزارش منفی وجود دارد. از 372 هزار مقاله درباره جنگ، 64 درصد بی‌طرف هستند و 28 درصد علیه اسرائیل و 8 درصد به نفع اسرائیل است." این گزارش ها از سوی رسانه های رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که افکار عمومی جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی است و این امر تبدیل به یک روند ثابت در محکومیت این رژیم و اقدامات آن در فلسطین شده است.
  2. در بعد دیگر رسانه ای، روزنامه ساندی تلگراف نوشت که "کاخ سفید معتقد است محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان قادر به رهبری این تشکیلات نیست. مقامات ارشد آمریکایی هفته‌ها مشغول ارائه طرح‌هایی جهت بررسی چگونگی اداره نوار غزه بودند. تشکیلات خودگردان و محبوبیت روزافزون حماس در کرانه باختری چالشی اساسی پیش روی هر طرح و راهکاری خواهند بود. مسئولان امنیت ملی آمریکا با واقعیت ضعف و ناتوانی عباس و کاهش محبوبیت او و تشکیلات خودگردان مواجه هستند. واشنگتن درنظر دارد کشوری عربی را برای تضمین صلح و برعهده گرفتن مسئولیت بازسازی نوار غزه تعیین کند." این گزارش ها حاکی از آن است که محور عبری- غربی درحال تدارک دولت غزه پسا جنگ غزه هستند و این درصورتی است که این محور تا کنون نتوانسته اند موفقیتی در عرصه های میدانی و سیاسی در غزه داشته باشند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها