۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۲
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

حفظ توان موشکی مقاومت فلسطین

یکی از راهبردهایی که صهیونیست ها در کنار بحث آزادی اسرا و حذف حماس در نظر گرفته بودند، نابودی توان موشکی مقاومت بود که بعد از سه ماه از شروع جنگ این مولفه خدشه دار نشده و این امکان برای مقاومت همچنان حفظ شده است. در رابطه با این مبحث ذکر نکاتی قابل تامل است:

  1. صهیونیست ها برای جنگ خود در غزه یک هدف کوتاه مدت و دو هدف بلندمدت تعیین کرده بود. هدف کوتاه مدت مبتنی بر نابودی توان موشکی مقاومت بود و اهداف بلندمدت نیز حذف حماس و آزادی اسرا بود. در هر سه هدف تاکنون ناکام مانده و به هیچ کدام از آنها نرسیده است. در بحث هدف کوتاه مدت این مساله پررنگ تر است و به وضوح خود را نشان داده است.

۲. صهیونیست ها از انجام عملیات در شمال غزه به دنبال دو هدف بودند: اول؛ آزادی اسرا و دوم؛ کم کردن توان موشکی مقاومت. زیرا صهیونیست ها معتقد بودند که بیشتر موشک ها از سمت شمال غزه شلیک می شود و با اشغال آن توان موشکی مقاومت پایین خواهد آمد.

۳. صهیونیست ها اکنون به دنبال ورود به مرحله سوم جنگ هستند و درمرحله سوم تمرکز بر حملات هوایی، محدود و هدفمند صورت گرفته است و مقاومت نیز به دنبال تمرکز بر همین مساله سوم جنگ است. با وجودد خروج چند تیپ نظامی اسرائیل از غزه و انجام حملات هوایی توسط این رژیم در مناطق جنوبی، مقاومت نیز تمرکز خود را بر انجام حملات موشکی قرار داده است. این اقدام مقاومت به دو دلیل است:

الف) همچنان توان موشکی خود را به منصه ظهور برساند؛

ب) باتوجه به ورود این رژیم به مرحله سوم جنگ که مبتنی بر حملات هوایی است، مقاومت به این مرحله ورود پیدا کرده است و با این اقدامات یک هم سطحی بین اقدامات این رژیم با اقدامات خود انجام داده است. یعنی درصورتی که اسرائیل تمرکز حملات خود را بر حملات هوای قرار دهد، مقاومت نیز این توانایی را دارد که سطح اقدامات خود را بر انجام حملات موشکی قرار دهد.

۴. مقاومت اخیراً با نشان دادن توانایی های موشکی خود و رونمایی از آن‌ها نشان داده است که علاوه بر انجام حملات هوایی توان اقدام علیه شهرک های صهیونیستی را نیز دارد.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

روند جنگ میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین همچنان ادامه دارد. در محور شمال غزه، درگیری‌ها در جبالیا و مناطق مرکزی شهر غزه و بعضی از مناطق شیخ رضوان و مناطق التفاح و الدرج ادامه دارد. نیروهای رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به آرامی در حال پیشروی در مرکز شهر غزه و پاکسازی مناطق و ایجاد محاصره جدید هستند. همچنین در محور بیت لاهیا، نیروهای رژیم صهیونیستی پیشروی‌هایی در شمال این منطقه داشته اند. در مقابل اما مقاومت فلسطین با اشراف منطقه ای خود توانست در جبهه شمالی ضربات متعددی را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کند. همچنین گردان‌های قسام اعلام کرد یک پهپاد اسرائیلی را در بیت حانون در شمال نوار غزه تحت کنترل خود گرفته است.

در محور میانی نوار غزه، نیروهای رژیم صهیونیستی وارد البریج شده‌اند و دامنه پیشروی‌های خود را افزایش داده اند. در حال حاضر نبردها در داخل البریج و شرق المغازی به شدت ادامه دارد. با توجه به روند پیشروی‌ها به‌نظر می‌رسد ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد ابتدا البریج را به‌طور کامل تصرف کند و سپس به سراغ المغازی و النصیرات برود. این پیشروی ها اما با مقاومت رزمندگان فلسطینی مواجه شده است و گردان‌های قدس با موشک بدر 1 تجمع سربازان و خودروهای نظامی اسرائیلی را در اردوگاه البریج هدف گرفته و تعدادی تانک مرکاوا را منهدم کرده است. همچنین رزمندگان مقاومت فلسطین یک هواپیمای نظامی اسرائیلی را با موشک سام 7 در حریم هوایی محله« الشجاعیه» را مورد هدف قرار داد.

در محور جنوب نوار غزه، طی یک هفته اخیر، نیروهای رژیم صهیونیستی پیشروی های محدودی در بافت شهری خان یونس و حومه شهر هستند. در غرب بنی سهیلا، پیشروی‌های جزئی به سمت خیابان صلاح الدین صورت گرفته است.

در مجموع باید گفت که تأکید رژیم صهیونیستی پس از آتش بس اولیه بر روی پیشروی مناطق جنوبی غزه با پیشروی هایی از سایر مناطق بود که تا کنون نه تنها به اهداف خود نرسیده اند بلکه اخیراً با خروج چند تیپ نظامی رژیم صهیونیستی از نوار غزه شاهد شکست‌های متعدد این رژیم هستیم.

در جبهه دیگر نیز مقاومت عراق مواضع اشغالگران آمریکایی در استان‌های دیرالزور و حسکه هدف حملات مقاومت اسلامی عراق قرار داد.

در ابعاد سیاسی نیز همچنان تحرکات خاصی درحال رخ دادن است که مهمترین آن ابطال "قانون معقولیت" از سوی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی است که چندی پیش این قانون در کنست رژیم صهیونیستی به تصویب رسیده بود. این قانون بخشی از طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو به شمار می‌رفت که نظارت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بر کابینه این رژیم و وزیران آن را محدود می‌کرد. در این راستا ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به ابطال این قانون، "این اقدام را خطرناک توصیف و تاکید کرد که ابطال این قانون به تلاش‌هایی که در راستای جنگ انجام می‌شود آسیب می‌رساند." وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز "ابطال قانون «لغو برهان عدم معقولیت» را در تضاد با یکپارچگی مورد نیاز در جریان جنگ علیه غزه دانست." رسانه‌های عبری زبان نیز این اقدام دادگاه عالی رژیم صهیونیستی را زلزله در دستگاه قضایی این رژیم توصیف کردند. در این راستا باید گفت که نتانیاهو به دلیل فسادهای خود به ویژه فساد اقتصادی، پس از رسیدن به قدرت و تشکیل کابینه افراطی خود مترصد تصویب لایحه اصلاحات قضایی بود تا دادگاه های رژیم صهیونیستی پس از پایان نخست وزیری وی، به راحتی نتواند نتانیاهو را محاکمه کند. لذا پیش از جنگ غزه تصویب بخش مهمی از لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو موسوم به «لغو برهان عدم معقولیت» از سوی کنست رژیم صهیونیستی بر دامنه اعتراضات ده‌ها هفته‌ای در اراضی اشغالی افزود و این اعتراضات به بسیاری از بخش‌های نظامی این رژیم نیز رسید و با ترک خدمت برخی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی همراه شد. حال با ابطال این قانون از سوی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی باید شاهد عمیق تر شدن شکاف های سیاسی در درون رژیم صهیونیستی باشیم. از سوی دیگر با توجه به اختلاف آمریکا و نتانیاهو بر روی کرسی نخست وزیری این رژیم پس از پایان جنگ غزه نیز باید گفت که با ابطال این قانون، شانس نتانیاهو برای ماندن در قدرت نیز کاهش می یابد و عملا دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به دنبال مجازات نتانیاهو به دلایل فسادهای وی و عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین است چراکه بسیاری وی را مقصر چنین عملیاتی می دانند.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

  1. در ابعاد رسانه ای، واشنگتن پست گزارش داد" اقتصاد اسرائیل ضربه سنگینی خورده است و تأثیر آن بر بخش فناوری پیشرفته، نگران کننده است. جنگ غزه حدود ۲۲۰ میلیون دلار در روز برای دولت اشغالگر هزینه داشته است. در ابتدای ماه جاری، وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرد که این رژیم در نوامبر گذشته حدود ۴.۵ میلیارد دلار کسری بودجه داشته است." این گزارش ها حاکی از آن است که عملیات طوفان الاقصی ضربه سهمگینی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده است که در صورت فرسایشی شدن آن احتمال فروپاشی اقتصاد رژیم صهیونیستی وجود خواهد داشت.
  2. در بعد دیگر رسانه ای، به گزارش رسانه های عبری، آلون داویدی، شهردار شهرک صهیونیستی سدیروت درباره عملیات نیروهای مقاومت فلسطین اذعان کرد:"هفت اکتبر به ما آموخت که کابینه و ارتش اسرائیل در ارزیابی‌های خود شکست خورده‌اند. پس از شکست کابینه و ارتش، از مردم ما می‌خواهند در ازای مبالغ مادی (به سدیروت) بازگردند، بدون اینکه آینده روشن باشد. نه نخست وزیر و نه سخنگوی ارتش، آن‌گونه که وعده می‌دهند، با شفافیت سخن نمی‌گویند."
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها