۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۰۰
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
هلاکت 21 افسر صهیونیست در خان‌یونس

شوکِ بزرگ به صهیونیست‌ها در خان‌یونس

عملیات اخیر نیروهای حماس علیه نظامیان صهیونیست بار دیگر اشراف دقیق این جنبش و رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین بر نوار غزه را نشان داد. این عملیات همانطور که بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی نیز گفته اند، حاکی از این بود که رژیم اشغالگر قدس در طرح این ادعا که به دنبال نابودی حماس است، صرفا در رویا و توهم سیر می کند.
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-21 افسر و سرباز ارتش رژیم صهیونیستی، صبح روز دوشنبه 2 بهمن ماه سال جاری، در جریان یک حمله رزمندگان حماس در خان یونس، به هلاکت رسیدند. رویدادی که بازتاب های گسترده ای در اراضی اشغالی و همچنین منطقه و محیط بین المللی پیدا کرد و بدترین روز صهیونیست ها از زمان آغاز جنگ غزه را رقم زد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و یوآف گالانت وزیر جنگ این رژیم، هر کدام در موضع‌گیری‌های خود به این مساله اشاره کردند که اسرائیل به واسطه رویداد مذکور، شرایط و زمانِ بسیار سخت و دردناکی را سپری می کند.

در این میان، برخی رسانه ها و نشریات اسرائیلی به صراحت روایت های ادعایی ارتش اسرائیل را زیر سوال می‌برند و تاکید دارند که دست کم 50 نظامی صهیونیست در حمله رزمندگان مقاومت به هلاکت رسیده اند. با این همه، آنچه اخیرا در خان یونس مشاهده کردیم، حداقل حامل دو پیام عمده و محوری است.

اول اینکه عملیات اخیر نیروهای حماس علیه نظامیان صهیونیست بار دیگر اشراف دقیق این جنبش و رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین بر نوار غزه را نشان داد. این عملیات همانطور که بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی نیز گفته اند، حاکی از این بود که رژیم اشغالگر قدس در طرح این ادعا که به دنبال نابودی حماس است، صرفا در رویا و توهم سیر می کند و هنوز راه طولانی برای تضعیف کردن جنبش‌ مقاومت اسلامی فلسطین در پیش دارد.

پیش از این، برخی تحلیلگران و منابع آگاه گفته بودند که اسرائیل حتی نیمی از ظرفیت و توانمندی های حماس را نیز از بین نبرده و تضعیف نکرده است و این مساله یک بحران جدی برای ارتش اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه است. در عین حال، باید توجه داشته باشیم که حماس پیش از این نیز شوک های نظیر آنچه اخیرا در خان یونس به رژیم صهیونیستی وارد کرد را به نظامیان صهیونیست تحمیل کرده است.

در این رابطه به طور خاص می توان به هلاکت 10 نظامی اسرائیلی در محله شجاعیه غزه و یا هلاکت 9 نظامی دیگر در غزه اشاره کرد که فرمانده آن ها از وحشت مقابله با رزمندگان مقاومت و وضعیت وخیم سربازان تحت امرش، سکته قلبی کرد. معادلاتی که همه و همه حاکی از این هستند که اسرائیل به هیچ عنوان در قالب جنگ غزه، از ابتکار عمل برخوردار نیست.

دوم اینکه عملیات اخیر جنبش حماس علیه نظامیان صهیونیست در خان یونس که به هلاکت 21 نفر انجامید، سطح فشارها علیه نتانیاهو و کابینه جنگی وی را به نحو ی بی‌سابقه ای افزایش خواهد داد. به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، اسرائیل در شرایطی که بیش از 500 نظامی آن در جریان جنگ غزه و عملیات هفتم اکتبر کشته شده اند و البته که گزارش های مختلفی از مجروح و معلول شدن هزاران تنِ دیگر از نظامیان اسرائیلی حکایت دارند و مهمتر از همه اینکه هیچ چشم انداز روشنی نیز در مورد آینده جنگ غزه وجود ندارد، به هیچ عنوان در وضعیتی نیست که بتواند جنگ غزه را برای مدت نامحدودی ادامه دهد.

با این حال، اصرارهای نتانیاهو و کابینه جنگی وی جهت ادامه جنگ، صرفا معطوف به کسب تضمین های حقوقی و سیاسی برای آینده شان است. از این منظر، جنگ غزه نه جنگ ساکنان اراضی اشغالی بلکه جنگ نتانیاهو و طیف افراط‌گرایان متحد وی است. این در حالی است که وقوع رویدادهایی نظری آنچه اخیرا در خان یونس مشاهده کردیم، تا حد زیادی می تواند ورق را برگرداند و اوج گیری قابل ملاحظه فشارها بر نتانیاهو و دولتش را به دنبال داشته باشد و روند پایان جنگ غزه را به نحو قابل ملاحظه ای تسریع کند. معادله ای که به هیچ عنوان مطلوب رژیم اشغالگر قدس نیست و خود می تواند سرآغاز شکست های بزرگتر برای این رژیم باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها