۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۹۸
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

رسوایی سیاست یک بام و دو هوای غرب در بحبوحه جنگ غزه

«برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند که قدرت های غربی با هماهنگی رژیم اشغالگر قدس سعی دارند تا از طریق ارسال کمک های هوایی برای مردم غزه، به نوعی از اهمیت گذرگاه راهبردی رفح بکاهند و آن را به حاشیه برانند. در قالب این سناریو، اگر این دستورکار با موفقیت پیش رود، دیگر حتی روند امدادرسانی به مردم غزه نیز با نظارت کامل قدرت های غربی و رژیم صهیونیستی خواهد بود.»
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر؛ بیش از پنج ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد. جنگی که تاکنون موجب کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از 100 هزار فلسطینی ساکن در نوار غزه شده و البته که بر اساس نرخ کشتار غیرنظامیان، بایستی این جنگ را مرگبارترین جنگ قرن بیست و یکم جهان ارزیابی کنیم. در قالب این جنگ، رژیم اشغالگر قدس عیان ترین جلوه های نسل کشی و پاکسازی قومیتی در دوران معاصر را پیش چشم جهانیان، در نوار غزه اجرایی و عملیاتی می کند و البته که قدرت های مدعی حقوق بشر و دیگر اصول متعالی در جهان غرب نیز همه نوع همدستی را با این رژیم انجام داده و می دهند.

در قالب این جنگ، صهیونیست ها بیش از 70 درصد از ساختمان های شمال نوار غزه و همچنین بیش از 65 درصد از یرساخت های مدنی این منطقه را ویران کرده و یا با آسیب های جدی همراه کرده اند. در عین حال، بحران هایی نظیر گرسنگی و عدم امنیتی غذایی و البته احتمال بالای شیوع بیماری های واگیر دار میان مردم غزه به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و اقلام پزشکی نیز جان هزاران ساکن نوار غزه را تهدید می کنند.

با این همه، به تازگی قدرت های غربیِ حامی و متحد رژیم صهیونیستی، در بحبوحه جنگ غزه دست به یک اقدام منافقانه زده اند که با تحلیل و تفسیرهای مختلفی همراه شده است. ماجرا از این قرار است که دولت های غربی به ویژه آمریکا، فرانسه، بلژیک و هلند، اقدام به ارسال کمک های هوایی برای مردم غزه به ویژه در بخش های شمالی نوار غزه کرده اند. کمک هایی که بخشی ار آن ها به داخل دریا و بخشی دیگر نیز در شهرک های اسرائیلی مجاور با نوار غزه فرود آمده اند و تنها بخش محدودی از این کمک ها به دست مردم غزه رسیده اند. کمک هایی که به هیچ عنوان متناسب با نیاز واقعی مردم غزه در بحبوحه جنگ افروزی خونین صهیونیست‌ها علیه آن ها نیستند.

جالب اینکه همین دولت ها از ابتدای جنگ غزه تاکنون کمک های قابل توجه تسلیحاتی را به صهیونیست ها ارائه کرده اند که همگی آن ها صرفا معطوف به تقویت ماشین کشتار رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه بوده است. از این رو، این اقدام غربی ها حداقل از 4 منظر، به نمودی عینی از نفاق آن ها تبدیل شده و اساسا این دسته از بازیگران از انجام این قادام، اهداف خاصی را دنبال می کنند.

1: تلاش برای دور زدن گذرگاه رفح

برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند که قدرت های غربی با هماهنگی رژیم اشغالگر قدس سعی دارند تا از طریق ارسال کمک های هوایی برای مردم غزه، به نوعی از اهمیت گذرگاه راهبردی رفح بکاهند و آن را به حاشیه برانند. در قالب این سناریو، اگر این دستورکار با موفقیت پیش رود، دیگر حتی روند امدادرسانی به مردم غزه نیز با نظارت قدرت های غربی و  رژیم صهیونیستی خواهد بود و آن ها از این مساله نیز یک اهرم برای خود می سازند و تنها راه ارتباطی نوار غزه با جهان خارج را قطع می کنند.

دستورکاری که صرفا به دنبال تشدید فشارها علیه مردم غزه است و با به راه انداختن یک شوی تبلیغاتی در قالب ارسال کمک به مردم غزه، سعی در ضربه زدن و تحمیل هزینه های گزاف به آن ها(مردم غزه) در آینده دارد.

2: اعاده حیثیت غرب در مسئله جنگ غزه

قدرت های غربی در بحبوحه جنگ غزه به واسطه همراهی و حمایت های بی حد و مرز خود از صهیونیست ها، با فشارهای گسترده بین المللی مواجه شه و بخش قابل توجهی از آبروی ساختگی و متصور خود را به باد داده اند. جنگ غزه، جهان غرب و به طور خاص دولت آمریکا را از موقعیت ادعایی و ساختگی اش که در قالب آن، این طیف ها مدعی نمایندگی کردنِ اصول متعالی انسانی نظری حقوق بشر و اخلاق بودند خارج کرد و قدرت نرم بین‌المللی آن ها را تا حد زیادی به ورطه سقوط کشاند.

حال در این فضا، غربی ها با ارسال کمک های هوایی برای مردم غزه، به نوعی سعی در احیای آبروی از دست رفته خود نزد افکار عمومی بین المللی دارند.

3: مواجهه اسرائیل با فشارهای دیوان بین المللی دادگستری

پس از شکایت دولت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب این رژیم به نسل کشی در نوار غزه، دیوان مذکور در قالب یک حکم موقت، علاوه بر شناساییِ ضمنی نسل‌کشی صهیونیست ها در غزه، به طور خاص به این رژیم اعلام کرده که بایستی ظرف یک ماه کلیه اقدامات خود که برای جلوگیری از ارتکاب به نسل کشی و آسیب دیدن غیرنظامیان در نوار غزه انجام شده اند را در قالب یک گزارش به این نهاد ارائه کند.

در این چهارچوب، صهیونیست ها سعی دارند از طریق اقدامات نمایشی و منافقانه خود با هماهنگی قدرت های غربی، به نوعی از سطح فشارهای دیوان بین المللی علیه خودشان بکاهند و اینطور وانمود کنند که آن ها برخی اقدامات را نیز در راستای حمایت از جان غیرنظامیان غزه هم انجام می دهند.

4: رژیم صهیونیستی و هراس از اوج گیری انتقادات بین المللی علیه خود

در پایان باید گفت که کشتار بیش از 30 هزار بیگناه فلسطینی در نوار غزه و سیل قابل توجهِ دیگری از جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، همه و همه افکار عمومی بین المللی را به کنشگری فعال علیه این رژیم و توحش آن در نوار غزه واداشته است.

حال در این فضا، رژیم صهیونیستی به واسطه اعطای مجوز به قدرت های غربی جهت ارسال کمک های هوایی برای مردم غزه، به نوعی سعی دارد از سطح فشارهای بین المللی علیه خود بکاهد. البته که این رژیم از این طریق سعی دارد تا با درخواست های فزاینده از خود در زمینه ضرورت فراهم سازی زمینه های لازم جهت ارائه کمک‌های گسترده و متنوع به مردم غزه نیز مقابله کند و فشارها در این حوزه را هم علیه خود تا حدی کاهش دهد.

باید توجه داشت که نیازهای کنونی غزه به مراتب فراتر از مواد غذایی و برخی اقلام محدود پزشکی هستند. موضوعی که صهیونیست ها تاکنون قویا نسبت به آن بی اعتنایی پیشه کرده اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها