۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۱
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1183)

رسانه های داخلی

۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تکذیب ارسال موشک به روسیه
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار فضل الله نوذری جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا درباره ادعای اوکراینی‌ها مبنی بر تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه عنوان کرد: هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است. موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست.
نقد روزنامه دولت به قرائت‌های آسیب‌زا از وفاق ملی
روزنامه ایران نوشت: رجوعی به مواضع بعضی سیاسیون جناح‌های مختلف در همین مدت کوتاه حکایت از آن دارد که این گفتمان در معرض آسیب برخی حاشیه‌سازی‌ها و آسیب ناشی از قرائت‌های حداقلی و حداکثری قرار دارد. وفاق ملی اگر چه در مقام بیان با تعریف و تمجید و استقبال اکثریت قریب به اتفاق سیاست‌ورزان کشور مواجه شده، اما در مرحله عمل با تعبیر و تفسیر‌های مختلفی همراه است. در چنین وضعیتی است که اگر چه معدودی از چهره‌ها و نمایندگان مجلس که به تعبیری در جناح مخالف دولت معرفی می‌شوند و با توجه به تفکرات سیاسی متبوع‌شان می‌توانستند بر کرسی مخالفت با دولت بنشینند اینک از حامیان آن به شمار می‌روند، اما در هر دو جناح سیاسی همچنان هستند کسانی که وفاق را تا آنجا که به حضور وزرای هم‌گرایش خودشان در کابینه بینجامد قبول داشته‌اند و درست از روز معرفی فهرست همکاران کابینه چهاردهم به بهانه‌جویی و زیر سؤال بردن این گفتمان مشغول‌اند.
تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی
مشرق نوشت: بهزاد نبوی، فعال ستادی اصلاح‌طلب اخیراً گفته بود: "دولت باید به مسئله حجاب توجه ویژه‌ای داشته باشد. همچنین رفع فیلترینگ یک اولویت جدی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. رفع حصر هم مطالبه و خواسته بسیاری از ایرانیان است. منتها من کماکان اولویت بنیادین و فراگیر کشور را تجدید نظر در حوزه سیاست خارجی برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی می‌دانم. " بهزاد نبوی مدت مدیدی است که به پارادایم پیشرفتگی سیاسی تغییر گفتمانی انجام داده و این امر بسیار مغتنم است. از تأکید وی بر حضور در انتخابات و رأی دادن در حین عزم هسته سخت اصلاحات برای تحریم انتخابات تا واقع‌بینی نبوی برای اولویت حل مشکلات اقتصادی به جای مقوله حصر؛ همگی نشان از پختگی سیاسی نبوی به عنوان یک چهره معمّر اصلاح‌طلب دارد. جدای از پیشرفته شدن گفتمان سیاسی بهزاد نبوی؛ واقع‌بینی او نسبت به مقوله فک حصر عملاً یک نقطه عطف در تاریخ گفتمان سیاسی جریان چپ محسوب می‌شود که مداقه‌کنندگان بر مسئله حصر را به راه حل اصلی نزدیک‌تر می‌کند.
حمایت روزنامه اصولگرا از برنامه احتمالی دولت برای بنزین
جوان نوشت: دولت نشانه‌هایی از یک برنامه عقلانی در موضوع قیمت بنزین از خود نشان داده است. اکنون یک باک بنزین از پول آبی که در رادیاتور ریخته می‌شود، ارزان‌تر است و تقریباً با قیمت تنظیم باد برابر! به‌نظر می‌رسد اظهارات رئیس‌جمهور و معاون‌اول به‌نوعی آماده‌کردن اذهان عمومی برای یک کار بزرگ است. اول باید با مردم واقعیت‌ها را گفت. مردم متین و پذیرای واقعیت‌ها هستند. کنش‌گری «صبح جمعه باخبر شدم» یک افتضاح تاریخی بود. می‌توان بنزین وارداتی را از بنزین داخلی جدا و با نرخ متفاوت عرضه کرد. حتی می‌توان همین بنزین سهمیه‌ای را با همین قیمت یا اندکی بیشتر یا دوبرابر کردن حفظ کرد و مصرف بیشتر را که بر گردن پولدار‌ها می‌افتد. یکی از جلوه‌های وفاق باید همراهی در همین جراحی‌های اقتصادی باشد.
اصلاحات دوره خاتمی موجب چندپارگی جامعه گردید
شرق نوشت: تجربه «اصلاحات قدرت‌محور» در دولت آقای خاتمی راه به جایی نبرد، هر چند گفتمان جامعه مدنی نهادینه شد، اما منجر به چندپارگی اجتماعی، سرخوردگی نخبگان سیاسی، فرار مغز‌ها و ... شد که دلیل آن حلقه تنگ نخبگانی قومی قبیله‌ای از بالا به پایین بود. با طرح وفاق ملی این‌بار اصلاحات جامعه محور را باید در دستور کار خویش قرار دهد و نه از بالا به پایین، بلکه از پایین به بالا و تمرکززدایی در مرکز. اما شاید یکی از مهم‌ترین محور‌های وفاق ملی در سطح کلان چگونگی امکان تحقق حقوق اساسی حاکمیت ملت از طریق احیای قانون اساسی و بازگشت به پیش‌نویس قانون اساسی آن است و در سطح خرد نگاه ویژه به توسعه سیاسی منطقه‌ای است که متأسفانه در تمامی دولت‌ها مغفول واقع شده است.
دیدگاه ربیعی درخصوص وفاق ملی
علی ربیعی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد وفاق را به مثابه نظریه‌ای برای خروج از آنچه بن بست‌های فعلی خواند، دانست و نوشت، تفاهم نظری و گذر از کینه‌های بی‌اساس و دیدن جناح مقابل به عنوان یک تفکر دیگر و نه به عنوان دشمن می‌تواند پایه وفاق شود. ما به وفاق جامعه با جامعه و بین مردم با مردم به صورت نوعی همدلی، پشت هم بودن، زمان بیشتری را در کنار هم گذراندن و... نیازمندیم. بدون تردید، توسعه بدون وفاق و همراهی مردم صورت نمی‌گیرد. بدون اجتماعی کردن هر برنامه‌ای حتی یک کارخانه در یک سطح کوچک، توسعه با مانع مواجه می‌شود. به طور کلی تصمیمات سختی که امروز کشور ما به آن نیازمند است (که تنها یک فرصت ۱۰ یا ۱۵ ساله برای اخذ آنها را داریم و بعد از آن ناممکن است) که بتواند ما از گذرگاه‌های سخت به سمت توسعه عبور بدهد. ما بدون نظریه وفاق، چه افقی با گروه‌های سیاسی، چه وفاق عمودی با جامعه امکان برون‌رفت از پیچیدگی‌ها و بحران‌های پیش رو و امروز ایران را نداریم و به توسعه نمی‌رسیم و این یک نظریه برای آینده ایران است.
هشدار به سبک عبدی
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر دولت بپذیرد که افراد و گروه‌هایی با استفاده از منابع عمومی (مستقیم یا غیرمستقیم) علیه دولت کارشکنی کنند و همچنین از مصونیت رسیدگی برخوردار باشند، بدون تردید در ماجرای وفاق بازنده است.
انتقاد از اصلاح‌طلبان برای ندیدن تغییرات مثبت در کشور
محمدرضا جلائی پور، فعال اصلاحات و عضو شورای راهبری کابینه دولت چهاردهم در روزنامه هم‌میهن نوشت: برخی اصلاحات اسیر الگو‌های تغییر برد- باختی و ستیزمحورند و با معیارشان هر آنچه متضمن برد نظام سیاسی و رهبر معظم انقلاب باشد، لاجرم به معنای باخت خودشان است. این درحالی است که آنچه در این ماه‌ها محقق شده و در آینده می‌تواند محقق شود با معیار‌های اصلاح‌گرانه و تدریجی‌گرا مغتنم و قابل اعتنا و مایه خرسندی است، ولی با معیار‌های دفعی‌گرایانه به چشم نمی‌آید و راضی نمی‌کند. نمی‌شود مدعی تدریجی‌گرایی بود ولی در ارزیابی دستاورد‌ها معیار‌های دفعی‌گرا و از اصلاح، انتظارِ انقلاب داشت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها