۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۹۰
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1196)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

واکنش‌ها به انفجار پیجر‌ها در لبنان
- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به مجروح شدن سفیر ایران در لبنان در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی، تلاش کرد در شرایط تشدید تنش‌ها در منطقه به دلیل این اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، توپ را به زمین ایران بیندازد و گفت: از ایران می‌خواهیم که به تنش‌ها دامن نزند.
- وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون): ما به شکل گسترده بر تضمین عدم تشدید تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از تبدیل به نزاع گسترده تمرکز کرده‌ایم. بهترین راه برای کاهش تنش در مرز‌های فلسطین اشغالی و لبنان، دیپلماسی است.
- وزارت خارجه اردن: هر اقدامی را که تهدید کننده امنیت و ثبات لبنان و سلامت شهروندانش باشد، محکوم می‌کنیم.
- نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اظهار داشت: از بیان حجم این حادثه عاجز هستیم.
- جنبش «امل» به ریاست نبیه بری رئیس پارلمان لبنان: این جنایت بزرگی را که رژیم صهیونیستی مرتکب شد و منجر به شهید و زخمی شدن شمار زیادی از لبنانی‌ها شد، محکوم می‌کنیم.
- جریان ملی آزاد به ریاست جبران باسیل از مهمترین متحدان مسیحی لبنان، جنایت رژیم صهیونیستی در حمله سایبری به لبنان را که به شهید و زخمی شدن صد‌ها نفر منجر شده، محکوم کرد.
- برخی منابع به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که پیجر‌های وارداتی به لبنان، توسط عوامل رژیم صهیونیستی دستکاری شده بودند. آخرین محموله پیجر‌ها بین اعضای حزب‌الله لبنان و برخی از متحدان آنها در سوریه و ایران توزیع شد. پیجر‌های درخواستی حزب‌الله قبل از ورود به لبنان دستکاری شدند. یک مادۀ منفجرۀ کوچک در کنار باتری هر پیجری که اخیراً به حزب‌الله رسیده بود، کار گذاشته شده بود. این مواد منفجره، به وزن یک تا دو اونس، در کنار باتری در هر پیجر جاسازی شده بود. یک سوئیچ هم تعبیه شده بود که می‌توانست از راه دور برای منفجر کردن مواد منفجره فعال شود.
- سی ان ان: انفجار پیجرها، عملیات مشترک موساد و ارتش اسرائیل بوده است.
- به گفته برخی منابع به رویترز، آژانس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی ماه‌ها قبل در داخل ۵۰۰۰ پیجر متعلق به حزب‌الله لبنان مواد منفجره کار گذاشته بود. این پیجر‌ها متعلق به شرکت گلد آپولو مستقر در تایوان هستند، اما این شرکت مدعی است این دستگاه‌ها را تولید نکرده، بلکه توسط یک شرکت اروپایی با حق استفاده از این برند ساخته شده است. موساد یک برد داخل دستگاه جاسازی کرد که مواد منفجره‌ای دارد که کد دریافت می‌کند. تشخیص آن از هر طریقی بسیار سخت است، حتی با هر دستگاه یا اسکنری. حداکثر سه گرم مواد منفجره در پیجر‌های جدید پنهان شده بود و برای ماه‌ها ناشناخته مانده بود.
- به گفته برخی از مقامات، پیجر‌هایی که حزب‌الله به شرکت «گلد آپولو» در تایوان سفارش داده بود، قبل از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند. اکثر این پیجر‌ها مدل AR ۹۲۴ این شرکت بودند، گرچه سه مدل گلد آپولوی دیگر هم در این محموله گنجانده شدند.
- «میکو هیپونن» متخصص تحقیقات در شرکت نرم‌افزار WithSecure و مشاور جرایم سایبری یوروپل، گفت: این پیجر‌ها احتمالاً به نحوی اصلاح شده‌اند تا این نوع انفجار‌ها را ایجاد کنند و اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که فقط باتری نبوده است.
- ABC به نقل از یک مقام آمریکایی: احتمالاً ایران و حزب‌الله به این حمله پاسخ خواهند داد.
جایگاه نامناسب مکرون در نظرسنجی‌ها
شبکه خبری BFMTV فرانسه گزارش کرد که بر اساس یک نظرسنجی جدید توسط Ifop و Fiducial مشخص شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور از نظر محبوبیت در میان سیاستمداران فرانسوی رتبه ۴۴ است. همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که میزان محبوبیت ماکرون تنها ۳۱ درصد است و میشل بارنیه که اخیرا در سمت نخست‌وزیری منصوب شده، ۵۷ درصد است. رتبه‌بندی دیگر مقام‌های ارشد سیاسی مشخص کرد که ۵۵ درصد فرانسوی‌ها نظری مثبت نسبت به «ادوار فیلیپ» نخست‌وزیر سابق فرانسه دارند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها