۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۵
۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
رژیم صهیونیستی بر مدار تنش؛

چرا نتانیاهو به دنبال آتش‌بس در غزه نیست؟

۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

نبرد طوفان الاقصی در حالی که در آستانه یکسالگی قرار دارد، همچنان نیرو‌های ارتش اسرائیل در مرکز و جنوب نوار غزه حضور پررنگی داشته و به نظر نمی‌رسد فعلاً قصدی برای خروج از این باریکه فلسطینی نشین داشته باشند. در سه ماه گذشته بازیگران بین‌المللی به همراه دوحه- قاهره تلاش کردند تا زمینه برای برقراری آتش‌بس در غزه براساس قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت فراهم شود، اما نتانیاهو با دنبال کردن سیاستی دو ستونی سعی کرده است تا از پذیرش صلح و معامله تبادل اسرا سر باز زند. تداوم تنش‌آفرینی در جبهه‌های هفته‌گانه نبرد و مطرح کردن شروط جدید در مذاکرات آتش‌بس، سیاست نتانیاهو برای ایجاد وضعیت «بن بست» و تداوم بقای وی در پست نخست وزیری بوده است. شاید نکته جالب توجه در این روند آن است که بنیامین نتانیاهو با راه اندازی کارزار رسانه‌ای سعی دارد تا جنبش حماس را به عنوان مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات معرفی کرده و از پذیرش مسئولیت در این وضعیت ناپایدار و بحرانی شانه خالی کند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چرا رهبر حزب لیکود به دنبال تشدید تنش بوده و علاقه‌ای به برقراری آتش‌بس در غزه ندارد؟
با تشدید فشار‌های داخلی- بین‌المللی جهت به نتیجه رسیدن مذاکرات «آتش‌بس» نتانیاهو بار دیگر اقدام به تشدید تنش در جبهه‌های مختلف کرد. در یکی از این موارد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از آسمان لبنان اهداف نظامی را در شهر‌های دمشق، حمص و حماه هدف قرار دادند. یکی از اهداف صهیونیست‌ها در این حمله هدف قرار دادن مرکز تحقیقات علمی و تاسیسات دفاعی در حومه شهر مصیاف بود. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در جریان حمله حداقل ۱۶ نفر شهید و ۳۶ تن دیگر مجروح شدند. پس از این حمله «اینتل تایمز» اکانت نزدیک به سرویس موساد مدعی شد که در جریان حمله گسترده ارتش رژیم به مناطقی در سوریه، تل‌آویو سعی دارد تا شریان انتقال کمک از ایران به حزب الله را در خاک سوریه قطع نماید. گروهی دیگر، اما با رد این نظر معتقدند که با افزایش احتمال آغاز جنگ در جبهه شمالی، صهیونیست‌ها قصد داشتند تا استعداد‌های آفندی مقاومت را تضعیف کرده و این هشدار را دهند که در صورت باز شدن جبهه جدید در جولان اشغالی «مقابله به مثل» خواهند کرد.
روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مقامات آگاه در دولت بایدن مدعی شد که آمریکا قصد دارد تا با مشورت قطر و مصر طرح جدیدی به رژیم صهیونیستی و حماس ارائه دهد که آنها باید این پیشنهادات را به صورت کامل پذیرفته یا رد کنند. در این گزارش ادعا شده است که اگر طرفین این پیشنهاد را نپذیرند، مذاکرات آتش‌بس تحت هدایت آمریکایی‌ها به پایان خواهد رسید. البته به فاصله چند ساعت این ادعا رد و تداوم موضع میانجی‌گرایانه طرف آمریکایی مورد تاکید قرار گرفت. ظاهراً در جریان مذاکرات آتش‌بس نتانیاهو همچنان خواستار حضور نیرو‌های ارتش در محور فیلادفیا و کریدور نتزاریم است. نخست وزیر رژیم مدعی است که دیگر عنصر «فناوری» نمی‌تواند از انتقال سلاح به غزه جلوگیری کند و آنها چاره‌ای جز باقی ماندن در نوار مرزی مصر- غزه ندارند. شرط جدید صهیونیست‌ها نقض توافق صلح کمپ دیوید است. آمریکایی‌ها برای حل این بحران پیشنهادات مختلفی ارائه دادند که عبارت‌اند از عقب نشینی محدود رژیم از محور فیلادلفیا و کاهش تعداد نیروها، حضور نیرو‌های سازمان ملل و در نهای استقرار نیرو‌های آمریکایی- اروپایی. برخلاف روند حاکم بر مذاکرات و خوشبینی بازیگران میانجی و صحبت از پیشرفت ۹۰ درصدی (!) به نظر می‌رسد نتانیاهو با مطرح کردن شرط فوق و سایر بهانه‌های مطرح شده صرفا به دنبال خرید وقت برای باقی ماندن در قدرت و جلب مجدد اعتماد افکار عمومی است.
یکی از نشانه‌های جدی نبودن نتانیاهو در روند مذاکرات را می‌توان آغاز به کار کمپین تبلیغاتی وی برای مقصر نشان دادن حماس در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی است. به عنوان مثال در یکی از این کارزار‌های «جنگ روانی» رسانه‌های عبری به نقل از منابع آگاه در ارتش مدعی شدند که به رایانه شخصی یحیی سنوار رهبر جدید حماس دسترسی پیدا کرده و با استخراج داده‌های درون سیستم متوجه شدند که حماس قصد دارد تا به روی افکار عمومی رژیم صهیونیستی تاثیر گذاشته و زمینه شکاف میان آنها برای تشدید فشار بر کابینه راست‌گرای نتانیاهو را فراهم آورد! این ادعا مضحک درحالی مطرح می‌شود که از ماه رمضان تا کنون، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تقریبا با تمام پیشنهادات صلح مطرح شده برای پایان جنگ و تبادل اسرا موافقت کرده، اما هیچکدام از آنها از سوی هیات اسرائیلی مورد پذیرش قرار نگرفته است. نتانیاهو و متحدان وی قصد ندارند فعلاً کرسی قدرت را ترک کنند و برای همین تمام پیشنهادات آتش‌بس را رد می‌کنند. برهمین اساس به نظر نمی‌رسد چشم انداز روشنی در انتظار مذاکرات آتش‌بس باشد و احتمالاً نتانیاهو با تشدید تنش در منطقه، پافشاری بر شروط قبلی یا مطرح نمودن شروط جدید سعی خواهد کرد تا جلوی توقف جنگ را گرفته و همچنان به ماجراجویی برای ماندن در قدرت ادامه دهد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها