۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۸
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1187)

رسانه های داخلی

۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

ماجرای نامه فائزه هاشمی از زندان اوین چیست؟
به گزارش مشرق، فائزه هاشمی در یک نامه سرگشاده از درون زندان نوشته است: به دلیل تلاش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری توسط برخی افراد تهدید به قتل شدم. گروه فشار در زندان با ایجاد هیاهو و فحاشی و شعار مانع رأی دادن برخی از زندانیان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شدند. برخی بعد از انتخابات نسبت به افراد غیرهمراه با خود و یا منتقد خود با انگ‌های نادرستی، چون مزدور، دارای مأموریت، آدم‌فروش، جاسوس، حکومتی، کارمند دولت در اینجا و ... واردشده و مشابه گروه‌های فشار با ایجاد فضای وحشت و خفقان سعی در ساکت کردن آنها کرده و بعضاً موفق هم می‌شوند. این باند‌های وابسته به نفاق گزارش‌های دروغین به بیرون از اندرزگاه می‌فرستند که با واقعیت کیلومتر‌ها فاصله دارد. این گروه حتی برخلاف ادعا‌های بیرونی حتی به رأی‌گیری‌های ساده در درون بند نیز پایبند نبوده و با هوچی گری و داد و فریاد و نیز تهدید آن را ساکت می‌کنند!»
باطل بودن دوقطبی روس‌هراسی و روس‌ستایی
فرهیختگان نوشت: «در فضایی که برخی دچار افراط شده و هرگونه کنشی را که مسکو در تقابل با منافع ملی ایران نشان می‌دهد، نیز توجیه می‌کنند، در سوی مقابل برخی طیف‌های سیاسی نزدیک شدن به مسکو را به معنی دور شدن از غرب دانسته و با نگاهی مطلقا منفی به روابط با روسیه نگریسته‌اند. این طیف مترصد فرصتی‌اند تا هرگونه اظهارنظر مقامات روسی را که خلاف رویکرد ایران تلقی می‌شود به دست‌آویزی برای روس‌هراسی تبدیل کنند. نمونه نزدیک‌تر از این تقابل را نیز در چند روز اخیر پس از آنکه روسیه از احداث کریدور زنگزور در خاک ارمنستان حمایت کرد، مشاهده کردیم. اگرچه این موضع برخلاف رویکرد تاکیدی تهران مبنی‌بر مخالفت با تغییر مرز‌های جغرافیایی است، اما نمی‌توان توقع داشت که مسکو نیز مواضعش را کاملا منطبق با ایران مطرح کند. مسیر درست در این دوگانه مخرب این است که از دریچه منافع ملی و غیرایدئولوژیک روابط تهران و مسکو را تحلیل کرده و راهکار‌هایی را پیشنهاد داد که قدرت تقویت اشتراکات و کاهش اختلافات دیدگاهی را داشته باشد. این امر نیز کاملاً نسبی بوده و با نگاه صفر و صدی نباید به ارزیابی آن نشست.»
اظهارات فعال اصلاحات از وفاق ملی
محسن میردامادی، از فعالان ستادی اصلاح‌طلب و از زندانیان فتنه ۸۸ گفت: شعار وفاق ملی که آقای پزشکیان در انتخابات اخیر مطرح کرده و مورد اقبال نسبی قرار گرفته است، در صورت عدم توقف در ظواهر، می‌تواند شروع فصل جدیدی در عرصه سیاسی کشور باشد. شرط لازم موفقیت چنین رویکردی تبیین و تعریف وفاق ملی و همچنین انعطاف‌پذیری بازیگران سیاسی و اجتماعی و به‌خصوص همراهی همه قوا و کانون‌های قدرت با آن است. البته، نفس رئیس‌جمهور شدن آقای پزشکیان را می‌توان گام اول در همراهی کانون‌های قدرت تلقی کرد. شاید این رویکرد جدیدِ در حال تجربه از آخرین فرصت‌های نظام برای عبور از بحران‌های داخلی و خارجی باشد.
استراتژی اصلاح‌طلبان رادیکال در برابر دولت تغییر کرده است؟
عباس عبدی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به پزشکیان نوشت: ورود به مسئله اینترنت، زنان (حجاب اختیاری) و... موجب شگل گیری وفاق خواهد شد! قابل تصور نیست که کشوری، چون ایران همچنان در حل این چند مسئله درمانده باشد. حل این مسائل نه تنها هیچ هزینه‌ای ندارد، بلکه موجب کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد. مساله اینترنت، مساله زنان، مساله رسانه، مساله روابط خارجی، مساله گزینش‌ها. اینها شکاف‌های مهم در جامعه ماست که به سهولت قابل برطرف شدن است. البته نگاه صفر و صد هم ندارم. همین که به نحو ملموسی در مسیر حل قرار گیرد کافی است.
پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟
محمد قوچانی سردبیر مجله «آگاهی نو» نوشت: «مسعود پزشکیان، تقریبا جزء آخرین گزینه‌هایی بود که مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار داشت. یکی از موضوعاتی که منجر شد مسعود پزشکیان در میان گزینه‌های پیشنهادی قرار گیرد، صحبت‌ها و اظهارات او در ماجرای مهسا امینی در تلویزیون و پس از آن کنش او در دانشگاه در جریان اتفاقات سال ۱۴۰۱ بود. لاریجانی، محمدجواد ظریف را مهم‌ترین شانس جبهه اصلاح_ اعتدال می‌دانست، که البته ظریف در پاسخ جواب منفی داده و گفته بود که «سیاست داخلی را نمی‌شناسد.» ظریف البته اختلافاتی هم با جبهه اصلاحات داشت که یکی از آنها اجتناب از حمایت از نامزد نیابتی بود.»
پی نوشت: به گزارش فرهیختگان، قوچانی پزشکیان را شخصیتی معرفی می‌کند که به‌رغم اینکه احترام زیادی برای خاتمی قائل بود، اما اظهارات و نظراتی هم‌راستا با تمام مواضع جبهه اصلاحات و حتی با سیدمحمد خاتمی نداشته است. امری که بعداً برخی از اصلاح‌طلبان به آن اشاره کردند. تأکید قوچانی بر اینکه پزشکیان خود را پیش از اصلاح‌طلبی، چهره‌ای اصولگرا می‌دانست، این گزاره را پررنگ می‌کند که قوچانی تلاش دارد، فاصله‌ای میان پزشکیان و اصلاح‌طلبان بگذارد تا درصورتی‌که دولت در مسیر مطلوب حرکت نکرد و نتوانست رضایت عمومی را جلب کند تا حد ممکن بار هزینه بر دوش اصلاح‌طلبان کمتر شده و بخشی متوجه اصولگرایان شود؛ اقدامی که البته آذر منصوری نیز در روز‌های ابتدایی بعد از پیروزی پزشکیان، تلاش‌هایی برای بیان آن کرد که البته با نقد‌های زیادی مواجه شد.
چه متغیر‌هایی در مذاکرات هسته‌ای موثرند؟
خراسان نوشت: «به نظر می‌رسد نبود امکان احیای برجام یک واقعیت مسلم است و باید در مسیر یک توافق جدید گام برداشت. سه متغیر جنگ غزه، جنگ اوکراین و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آینده پرونده هسته‌ای ایران را تحت الشعاع قرار می‌دهد و اگرچه تیم مذاکره کننده ایرانی باید تلاش کنند از گره خوردن این پرونده‌ها به مسئله هسته‌ای جلوگیری کنند، اما واقعیت مهم این است که طرف مقابل، تمایل دارد این متغیر‌ها را وارد پرونده هسته‌ای ایران کند. به همین دلیل، باید گفت حتی شکل گرفتن مذاکرات نیز موضوع دشواری به نظر می‌رسد. رسیدن به توافق نیز کاری بس دشوار و پر مانع است و نمی‌توان خوش‌بینانه به مسیر پیش روی مذاکرات هسته‌ای نگریست.»
یک یادآوری مهم به همتی
تابناک نوشت: وزیر اقتصاد، در زمانی که مسئولیتی نداشت و در دانشگاه تهران مشغول تدریس بود نیز نسبت به سیاست‌های ارزی فرزین در بانک مرکزی تحت عنوان سیاست تثبیت ارزی با محوریت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی انتقادات جدی داشت و معتقد بود این مسیر به افزایش تورم و خلق پول می‌انجامد و باید جلوی رانت ارزی گرفته شود. در دولت چهاردهم نیز به نظر می‌رسد در بستر تغییر ریل سیاست ارزی، چالش سیاست‌گذار بر سر ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی است. ارزی که حذف یا ماندنش تبعات خاص خود را به دنبال دارد و دولت باید تمام ابعاد آن را در نظر بگیرد. اگر همتی به دنبال تغییر سیاست تثبیت ارزی و احتمالاً محدودیت بیشتر برای ارز ترجیحی است، بهتر است با درس گرفتن از تجربه دولت‌های روحانی و شهید رئیسی رئیسی، به دنبال راهکار حمایتی واقعی از سفره و معیشت مردم باشد. چراکه نمی‌توان به یکباره به سراغ تغییر سیاست‌های پولی و ارزی رفت و آسیبی که به قدرت خرید مردم وارد می‌کند را نادیده گرفت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها