۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۵۳
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
رصد (507)

رسانه های داخلی

۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

پاسخ محکم تهران به برلین

- ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از اخراج دو دیپلمات آلمانی به عنوان عنصر نامطلوب در پی اقدامات مداخله جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضائی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال زیاده خواهی‌ها، مقتدرانه عمل خواهد کرد. اولویت جمهوری اسلامی ایران همواره حفظ تعامل در فضای احترام است، اما چنانچه برخی طرف‌ها بخواهند موازین اصولی و حاکمیت ملی کشورمان را نادیده بگیرند، تعریف گزینه‌های جایگزین اجتناب ناپذیر است.

- وزارت امور خارجه آلمان: پس از اخراج کارمندان سفارت ایران در برلین در ۲۲ فوریه، انتظار این واکنش می‌رفت اما دولت آلمان در هر حال، این اقدام را تصدیق نمی‌کند و آن را اقدامی «بی‌مورد» تلقی می‌کند.

دو ایرانی متوفی در لیست ۴۳ نفره تحریمی آمریکا

دولت جو بایدن در گزارشی به کنگره این کشور، فهرستی از ۴۳ مقام ارشد فعلی و سابق جمهوری اسلامی ایران را که شامل محدودیت‌های مهاجرتی ایالات متحده می شوند، اعلام کرد. این گزارش، سالانه از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر می شود که بیشتر جنبه نمادین دارد. در فهرست افرادی که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است، نام افرادی مانند حسن فیروزآبادی و حسن ایرلو دیده می شود که اکنون در قید حیات نیستند./ فارس

اولیانوف: بایدن و ترامپ عامل پیشروی برنامه هسته‌ای ایران هستند

میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، با طعنه به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در حین خروج از برجام مبنی بر دستیابی به توافق بهتر نوشت: سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران محرک اصلی توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران است./ ایرنا

مورا: برجام تنها راه رسیدگی به مسئله برنامه هسته‌ای ایران

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این که احیای برجام تنها راه اتحادیه اروپا برای رسیدگی به مسئله برنامه هسته‌ای ایران است، گفت که فعلا چارچوبی برای این کار وجود ندارد./ ایسنا

عبور ناوگروه ارتش از قلب قاره آمریکا

- پس از صدور مجوز از سوی دولت برزیل به ناوهای ایرانی برای پهلوگیری در بنادر برزیل، تد کروز عضو سنای آمریکا با انتقاد از این رفتار دولت برزیل گفت: پهلوگیری ناوهای ایران در برزیل تحولی خطرناک و تهدیدی مستقیم علیه ایمنی و امنیت آمریکایی‌ها است. این کشتی‌ها تحریم‌شده بودند و این به معنی آن است که بندری که ناوهای ایرانی وارد آن شدند اکنون در معرض تحریم است.

- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ما با برزیل درباره پهلوگیری کشتی‌های ایران در حال گفت وگو هستیم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌طور کلی ایران قادر نخواهد بود جای پایی پیدا کرده و در این نیمکره از دیگران سود ببرد.

پی نوشت: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ملقب به ناوگروه ۳۶۰ با عبور از کانال پاناما و پهلوگیری در بندر ریودژانیرو برزیل نخستین حضور نظامی ایران در قاره آمریکا را رقم زد.

آچمز معاون وزیر دفاع آمریکا در برابر پیشرفت هسته‌ای ایران

کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در یک جلسه مجلس نمایندگان این کشور مدعی شد که پیشرفت هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است. ایران می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک‌ بمب هسته‌ای را ظرف مدت «۱۲ روز» تولید کند. این مدت زمان در زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران[برجام]، یک سال تخمین زده شده بود. بنابراین، من فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوانیم  این مسئله را حل کنیم و محدودیت‌ها را برای برنامه هسته‌ای آن‌ها بازگردانیم، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر،‌ برجام دچار وقفه شده است.

واکنش به ادعای واگذاری مذاکرات احیای برجام به لاریجانی، خرازی و عراقچی

حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  ایلنا، در رابطه برخی اخبار مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر واگذاری مذاکرات احیای برجام به علی لاریجانی، کمال خرازی و عباس عراقچی (رئیس و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی)، گفت: شورای راهبردی روابط خارجی یکی از شوراهای مشورتی رهبر انقلاب هستند و حتما در بحث‌های کلان ملی و مسائل بین المللی می‌توانند صاحب نقش باشند به این معنا که نظر مشورتی ارائه داده و همفکری کنند در مسائلی که به آن محول می‌شود و یا اینکه در توسعه روابط راهبری کمک کنند. مساله برجام و احیای توافق برای رفع تحریم‌ها هم می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که این عزیزان به آن بپردازند یا از آن‌ها نظر مشورتی و کمک گرفته شود. بالاخره این یک ظرفیت دیپلماتیک است که در کشور ما وجود دارد و افرادی هم که در این شورا عضو هستند، افراد باتجربه، مجرب و صالحی هستند و می‌توانند کمک کنند.

مطهری: مشکلات برجام و جنگ اوکراین را حل کنیم، گشایش اقتصادی ایجاد خواهد شد!

علی مطهری در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این که با توجه به شرایط موجود در وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور، راهکار جدی شما برای برون رفت از مشکلات فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما باید در سیاست خارجی خود یک مقداری تغییراتی ایجاد کنیم. بالاخره غربی‌ها بر سر همین که ما در موضوع اوکراین، غیرمستقیم به روسیه کمک کردیم حساس هستند. وی در پاسخ به این سوال، در جریان اعتراضات اخیر اصلاح قوانین در برخی موارد مانند موضوع حجاب مطرح شد؛ به نظر شما ظرفیت این کار وجود دارد، گفت: خیر. مردم دیگر خودشان رعایت می‌کنند. این مقداری هم که اخیرا در گاهی موارد دیده می‌شود که درست رعایت نمی‌کنند، به مرور زمان خود به خود اصلاح خواهد شد و اقدام جدیدی لازم نیست.

محمدتقی رهبر: همه مشکلات زیر سر دلار آمریکایی است

محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در واکنش به مشکلات معیشتی مردم اظهار داشت: متاًسفانه مردم این روز‌ها زیر فشار هستند. به همین دلیل همِ و غم دولت باید این باشد که فشار معیشتی را از روی مردم بردارد. البته همه مشکلات زیر سرِ دلار لعنتیِ آمریکایی است. مسئولین باید تلاش‌شان را به کار بگیرند تا مردمی که در ۲۲ بهمن آن راهپیمایی عظیم را برگزار کردند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. البته دولت سعی می‌کند، اما کافی نیست. در واقع دولتی‌ها باید با کارشناسان مشورت کند تا راهکار‌های حل معیشت مردم پیدا شود. شئون اسلامی باید رعایت شود، مادران شهدا و همسران شهدا از دهان‌کجی عده‌ای ناراحت می‌شوند و باید راهی برای حل این مشکل پیدا کرد و هرچه سریع‌تر مشکل مالی مردم رفع شود. معتقدم اگر مساًله اقتصادی حل شود، مشکل بی بند و باری هم حل خواهد شد.

افزایش تجارت دوجانبه میان روسیه و ایران

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه: تجارت دوجانبه میان روسیه و ایران در سال ۲۰۲۲ با ۲۰ درصد افزایش به ۴.۹ میلیارد دلار رسید. با این حال، انتظار داریم که در سال‌های آینده این تجارت به ۴۰ میلیارد دلار افزایش یابد./ خراسان

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها