۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۳
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
حملات روزافزون به نیروهای آمریکایی در عراق

هزینه حضور

طی چند وقت اخیر عملیات های زیادی علیه پایگاه ها ی نظامی آمریکا در سطح عراق و سوریه صورت گرفته است. لیکن تمرکز عملیاتی بیشتر در عراق بوده است.
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
نویسنده : یاسر سعید نژاد تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

طی چند وقت اخیر عملیات های زیادی علیه پایگاه ها ی نظامی آمریکا در سطح عراق و سوریه صورت گرفته است. تمرکز عملیاتی بیشتر در عراق بوده است. در رابطه با انجام این عملیات ها و اقدامات صورت گرفته ذکر چند نکته ضروری است:

  • براساس مصوبه پارلمان عراق نیروهای آمریکایی باید از این کشور اخراج شوند و ماندن آنها خلاف قانون است. این مصوبه اکنون توسط نیروهای آمریکایی مورد توجه قرار نگرفته و همچنان شاهد حضور این نیروها در عراق هستیم. البته اراده کاملی در دولت عراق برای اجرای این قانون وجود ندارد.
  • آمریکا قصد دارد در صورت خروج از عراق با ترفندهای دیگری در عراق حضور داشته باشد. در مقطع فعلی آمریکا برای ماندن دو گزاره را مدنظر قرار داده است: الف) حضور در قالب ناتو؛ ب) انجام های مذاکراتی امنیتی با دولت عراق در جهت رشسیدن به یک توافق جامع برای تثبیت حضور خود در عراق است. این عوامل بیشتر یک ترفند در جهت دورزدن قانون مصوب پارلمان عراق و در جهت ماندن نیروهای آمریکایی در عراق است.
  • نگاهی به گذشته و تحولات موجود نشان می دهد که آمریکا تنها با رویکرد هزینه- فایده وارد معادلات منطقه ای می شود. واشنگتن برای جلوگیری از تلفات نیروی انسانی و ایجاد یک موازنه قوا به حضور نظامی و مستقیم ورود پیدا می کند. حال اگر این معادلات بهم بخورد، مطمئناً واشنگتن در راهبردهای خود تغییر راهبرد خواهد داد. چنانچه هزینه حضور برای آمریکا بیشتر از فایده آن باشد، سریعاً تغییر راهبرد خواهد داد. اکنون در عراق، گروه های مقاومت براساس همین رویکرد به دنبال ایجاد هزینه برای نیروهای آمریکایی است تا از این طریق بتوان به مرحله خروج نیروها رسید.
  • گروه های مقاومت در یک صبراستراتژیک مدت زمان طولانی برای عمل کردن به مصوبه مجلس صبر کردند. اما در عمل مشاهده شد که آمریکا نه تنها نیروهای خود را از عراق خارج نکرد، بلکه به دنبال بسط نیروها در قالب های جدید همچون نیروهای آموزشی بود. این عمل نشان داد که آمریکا نه تنها قصدی برای خروج از عراق ندارد، بلکه به دنبال تثبیت حضور نظامی خود در عراق در قالب های دیگر است.
  • عملیات های ایذایی که آمریکا در برخی مناطق عراق و سوریه انجام می دهد یک سری اقدامات واکنشی است. برخی این حملات را اقداماتی کنشی قلمداد می کنند که کاملا اشتباه است. زیرا آمریکا در واکنش به حملاتی که علیه پایگاه های نظامی اش صورت می گیرد، دست به چنین عملیات هایی می زند. این گزاره نشان می دهد که یک نوع استیصال و درماندگی در اتخاذ راهبرد از سوی آمریکا اجرایی می شود.
  • گروه های مقاومت به خوبی می دانند که راهبرد آمریکا برای عراق بی ثبات سازی دولت در این کشور و ایجاد شرایطی مشابه افغانستان است. در این راهبرد آمریکا به دنبال ایجاد خلا امنیتی و امنیتی کردن عراق از طریق نیروهای تروریستی همچون داعش است. بنابراین برای جلوگیری از چنین اقداماتی و همچنین عدم هزینه های امنیتی باید هرچه زودتر به حضور نیورهای آمریکایی پایان داد تا از وقوع مشکلات امنیتی گسترده که تاثیرگذار بر سایر سطوح است، جلوگیری شود.

 

  • ارسال نظرات