۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
روند تحولات افغانستان

تغییر تاکتیک

تصرفات طالبان در مناطق شمالی و غربی افغانستان ادامه پیدا کرده است. در تازه ترین تحول میدانی،  طالبان زرنج مرکز استان نیمروز را به تصرف خود درآورد. این اولین بار از سال ۲۰۱۶ میلادی به این سمت است که طالبان یک مرکز استانی را تصرف می کند.
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
نویسنده : یاسر سعید نژاد تحلیلگر ارشد مسائل منطقه
روند تحولات افغانستان بار دیگر وارد ابعاد جدیدی شده است. تصرفات طالبان در مناطق شمالی و غربی افغانستان ادامه پیدا کرده است. در تازه ترین تحول میدانی،  طالبان زرنج مرکز استان نیمروز را به تصرف خود درآورد. این اولین بار از سال ۲۰۱۶ میلادی به این سمت است که طالبان یک مرکز استانی را تصرف می کند. همچنین این تصرف برخلاف توافق دوحه است که طالبان قول داده بود مراکز استانی را تصرف نکند. اکنون چیزی نزدیک به ۱۵ مرکز استانی از افغانستان تحت محاصره طالبان است. 
در خصوص تحولات کنونی و تغییر تاکتیک طالبان در تصرف مراکز استانی ذکر چند نکته قابل تامل است: 
 
۱. طالبان در راستای راهبرد قطع شریان های اقتصادی و لجستیکی به دولت افغانستان اقدام به تصرفات جدید کرده است. تصرف شهر زرنج در مرز با ایران و قبل از آن گذرگاه اسلام قلعه و شیرخان در شمال افغانستان و هم مرز با تاجیکستان نشان از راهبرد در محصور نگه داشتن دولت و ارتش افغانستان در جهت تضعیف هرچه بیشتر آن برای ضربه پذیری بیشتر است.
 
۲. طالبان در یک تغییر تاکتیک عملیاتی،  به تصرف مراکز استانی اقدام کرده است. این عمل نشان می دهد که این گروه یک برنامه ریزی منسجم برای تصرفات بعدی دارد. این تصرفات استانی به معنای حرکت طالبان به سمت تشکیل دولت یا امارت اسلامی است. البته طالبان در مقطع فعلی به دنبال تشکیل امارت اسلامی نخواهد رفت، زیرا طرح این موضوع موجبات واکنش سایر بازیگران همچون ایران و روسیه خواهد شد. اما در درازمدت چنانچه طالبان به سمت تصرف مراکز استانی برود، باید ایده تشکیل امارت اسلامی را نیز برای این گروه متصور شد.
 
۳. طالبان برخلاف تحولات چند ماه گذشته که تمرکز عملیاتی اش بر روی مناطق شمالی بود، اکنون گستره عملیاتی خود را در سایر جبهه ها نیز قرار داده است. این روند نشان از دو حالت دارد: الف) طالبان  به ضعف ارتش افغانستان پی برده و می داند که ارتش توان مقابله با عملیات های آن را ندارد و به همین منظور تا سرحد ممکن به دنبال تصرفات جدید است.
ب) گشودن جبهه های جدید تمرکز عملیاتی ارتش افغانستان را مختل می کند و همین امر به مراتب ضربه پذیری ارتش را بیشتر خواهدکرد.
  • ارسال نظرات