۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۲۸
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

2 نکته مهم در مورد حملات آمریکا به عراق و سوریه

«تنها اندکی پس از انجام گرفتن حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه، شمار قابل توجهی از جمهوریخواهان آمریکایی به دولت بایدن حمله کرده و حتی آن را بابت اقدامات اخیرش در عراق و سوریه تمسخر کردند. معادله ای که نشان می دهد تا چه اندازه موضع و جایگاه دولت آمریکا در قالب مسائل منطقه ای، سُست و ضعیف شده است.»
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-جنگنده های آمریکایی در روزهای گذشته در قالب چند دور حمله، اهدافی را در خاک عراق و سوریه هدف قرار داده اند. در این راستا، حملات آمریکایی‌ها عمدتا معطوف به پایگاه های گروه های مقاومت در عراق و سوریه و در چهارچوب آنچه دولت آمریکا انتقام جویی از حمله اخیر مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن اعلام کرده، انجام گرفته است.

حمله ای که موجب کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد و زلزله ای بزرگ را در راهروهای قدرت در آمریکا سبب  شد. مقاومت اسلامی عراق این حمله را در واکنش به حمایت های صریح آمریکا از رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه انجام داده و در حقیقت بر آن بوده تا سطح فشارها علیه واشینگتن را جهت خاتمه دادن به جنگ غزه، تا جای ممکن افزایش دهد. گزاره ای که البته از مشروعیت بین المللی نیز برخوردار است.

با این همه، در رابطه با حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه، توجه به 2 نکته مهم به نظر می رسد.

اول اینکه این حملات نه از موضع قدرت آمریکا، بلکه کاملاً از موضع ضعف آن انجام شده اند. اساساً همین مسئله نیز سبب شد تا تنها اندکی پس از انجام گرفتن حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه، شمار قابل توجهی از جمهوری خواهان آمریکایی به دولت بایدن حمله کرده و حتی آن را بابت اقدامات اخیرش در عراق و سوریه تمسخر کنند. در این چهارچوب، دولت بایدن که با ضربه سخت و کاری مقاومت عراق پس از حمله به پایگاه نظامی خود در اردن رو به رو شده بود، راه و چاره ای جز شان دادن واکنش نداشت و نکته قابل تامل این است که تاکنون واکنش آن در ضعیف ترین سطح ممکن بوده است.

در این رابطه، آمریکایی ها به طور خاص نگرانی های جدی از تبعات اقدامات خود در منطقه دارند و البته که دولت بایدن نیز نیم نگاهی جدی به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا دارد و نمی خواهد در بحبوحه رقابت های انتخاباتی برای خود بحران های تازه ای را خلق کند و البته که مایل نیست در قالب طرح و برنامه هایی که لابیها و جریان های حامی صهیونیست ها برای آن چیده اند، بازیگری کند. از این رو، حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه بیش از آنکه نمودی از قدرت این کشور باشد، جلوه های عینی از ضعف آن را به نمایش گذاشته است.

دوم اینکه وزارت دفاع سوریه به تازگی در بیانیه ای به صراحت اعلام کرده که آمریکایی ها مناطقی را بمباران کرده اند(شرق سوریه) که در آن ها نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در حال نبرد با گروه تروریستی داعش بوده‌اند. گروهی که هم آمریکا و هم رژیم اشغالگر قدس در بقای آن منافع ویژه و گسترده ای دارند. در این رابطه، تحلیل و تفسیرهای مختلفی مطرح شده و می شود که آمریکایی ها با حملات اخیر خود به عراق و سوریه به نوعی سعی در احیای داعش داشته اند.

موضوعی که پیشتر در قالب ناآرامی ها در استان السویدایِ سوریه و تلاش های پنهان واشینگتن و تل آویو جهت احیای داعش و دیگر گروه های افراطی در جنوب سوریه، نمودهای عینی خود را نشان داده بود. معادله ای که در کلیت خود نشان می دهد پشت پرده تجاوزات اخیر آمریکا به عراق و سوریه، اهداف کلان‌ترِ دیگری نیز قرار داشته‌اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها