۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۵۵
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

اقتصاد اسراییل قربانی قمار بزرگ نتانیاهو

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
نویسنده : دکتر توحید ورستان کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی

پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در جنگ اسرائیل و حماس مفقود، کشته یا زخمی شده‌اند. به باور کارشناسان اسرائیل در حال انجام پاکسازی قومی در غزه است. نیروهای اسرائیلی در حال انجام عملیات‌ در نوار غزه هستند و بسیاری از بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها از ۷ اکتبر توسط نیروهای اسرائیلی در غزه بمباران شده‌اند. بیش از ۱۰۰ خبرنگار نیز در این جنگ توسط نیروهای دفاعی اسرائیل کشته شده‌اند. این رژیم در بمباران و کشتار بی رویه خود در غزه حتی به جان کارگران سازمان ملل اهمیتی نداده است.

 دولت اسراییل از مدت‌ها قبل در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کانال بن گوریون برای کاهش وابستگی خود به کانال سوئز بوده است. همچنین، کشف گاز در منطقه فراساحلی غزه بر علاقه اسرائیل به نوار غزه افزوده است. علاوه بر این، رویای «اسرائیل بزرگ» صهیونیست‌ها نیز یکی از دلایل اصلی پاکسازی قومی غزه است. یکی دیگر از دلایل اصلی این جنگ که تحلیلگران به آن اشاره می‌کنند، جاه طلبی نتانیاهو برای حفظ قدرت است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دلیل اتهامات فساد مالی علیه خود، با شرایط سختی روبرو بوده است . نتانیاهو قبل از شروع این جنگ به دلیل چندین پرونده فساد محاکمه شد. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سه پرونده به رشوه، کلاهبرداری و خیانت متهم شد.

در اسرائیل، اتهامات رشوه خواری می‌تواند منجر به مجازات تا ۱۰ سال زندان شود. این اتهامات نتانیاهو را به یک رهبر جنجالی در این رژیم تبدیل کرده است. قبل از ۷ اکتبر، مردم آن تظاهرات زیادی در اسرائیل برگزار کردند و خواستار برگزاری انتخابات جدید و جایگزینی نتانیاهو شدند. با این حال، جنگ اسرائیل و غزه یک وقفه کوتاه برای این اعتراضات ایجاد کرده است. بسیاری از تحلیلگران در سراسر جهان معتقدند که نتانیاهو عمدا این جنگ را طولانی می‌کند تا اهرم سیاسی در داخل کشور به دست آورد و از محاکمه‌های فساد علیه خود فرار کند. بنیامین نتانیاهو همچنین در تلاش است تا سیستم قضایی کشور را اصلاح کند. رقبای سیاسی او را به استفاده از قانون به نفع خود متهم کرده‌اند. با این حال، نتانیاهو تمام این ادعاها را رد کرده است.

محاکمه‌های نخست وزیر اسرائیل به دلیل جنگ با حماس متوقف شد. با این حال، آنها یک بار دیگر از سر گرفته شده‌اند. نتانیاهو در داخل با چالش های متعددی روبرو است و مردم داخل کشور در مقابل او ایستاده‌اند. فشارها علیه دولت او در داخل اسرائیل به دلیل هزینه‌های بالای جنگ افزایش یافته است. خانواده‌های گروگان‌های باقی‌مانده از دولت می‌خواهند که اقدامات فوری برای آزادی آنها انجام دهد. اخیراً خانواده‌های آن‌ها در اعتراض به دولت نتانیاهو به پارلمان اسرائیل حمله کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی کابینه جنگ او نیز در مورد ادامه جنگ دچار اختلاف نظر شده است. نتانیاهو بارها اعلام کرده که قصد دارد حماس را یک بار برای همیشه از بین ببرد. با این حال، حتی وزرای کابینه جنگ او نیز می‌دانند که این غیرممکن است. گادی آیزنکوت، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، اخیراً اعلام کرده است که برنامه‌های نابودی کامل حماس غیرواقعی است.

سیاست‌های جنگی نتانیاهو در غزه با ضربه بزرگی مواجه شده است. سیاست‌های نتانیاهو همچنین اسرائیل را در سطح بین المللی منزوی می‌کند. اکثر کشورهای مسلمان، رژیم صهیونیستی را دشمن دین و انسانیت خود می‌دانند. نسل کشی مرتکب شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل نیز توسط بسیاری از کشورها و سازمان‌های حقوق بشر در سراسر جهان محکوم شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) همچنین درخواست اسرائیل مبنی بر عدم رسیدگی به پرونده آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه را رد و اعلام کرده است که بسیاری از اقدامات ادعایی اسرائیل تحت نقض کنوانسیون نسل‌کشی است. اما این موارد تنها بخشی از پیامدهای جنگ غزه و قمار نتانیاهو است و تاثیرات آن بخش مهم اقتصاد آن را بشدت متاثر کرده است.

اقتصاد اسرائیل و جنگ غزه

جنگ علیه حماس تقریبا تمام بخش‌های اقتصادی اسراییل را تحت تاثیر قرار داده است. برای نمونه، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پرواز خود را به این رژیم به حالت تعلیق درآورده‌اند که بخش گردشگری آن را در رکود فرو برده است. بخش گردشگری اسرائیل که حدود ۲.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۳.۵ درصد از کل اشتغال را تشکیل می‌دهد، به طور کامل از کاهش کسب و کار در طول همه گیری کرونا بهبود نیافته و انتظار می‌رود با ادامه جنگ، این وضعیت بهبود نیابد.

برای نمونه، خطوط هوایی امارات تمامی پروازهای خود را به تل آویو بدون ارائه چارچوب زمانی به حالت تعلیق درآورده است. ترکیش ایرلاینز و پگاسوس پروازهای خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی متوقف کردند. همچنین، شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز به طور موقت تمامی پروازهای خود به حالت تعلیق درآورده است. یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که تا زمانی که شرایط برای از سرگیری آنها فراهم شود، به تعلیق پروازهای خود به تل آویو ادامه خواهد داد. ایر کانادا پروازهای خود به مقصد و از تل آویو را تا اطلاع ثانوی لغو و اعلام کرده که به محض تثبیت وضعیت" پروازهای خود را از سر خواهد گرفت.

همچنین،  کمبود نیروی کار ناشی از جنگ تقریباً تمام بخش‌های مهم اقتصاد اسرائیل را تحت تأثیر قرار داد و کشاورزی، به‌ویژه در جنوب، در نتیجه از دست دادن ۴۰ هزار کارگر فلسطینی و خارجی متحمل خسارت‌های زیادی شد.

بسیج جنگ همچنین صنایع پیشرفته اسرائیل را تحت تأثیر قرار داد، این صنایع رشد اقتصاد را برای چندین دهه رهبری کرده‌اند و اکنون ۱۴ درصد مشاغل و نزدیک به یک پنجم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند. این بخش همچنین سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی را جذب می‌کند و منبع اصلی صادرات است. با این حال، صنایع با فناوری پیشرفته بیشترین آسیب را دیده‌اند، زیرا بخش بزرگی از نیروی کار آنها برای انجام وظیفه ذخیره نظامی فراخوانده شده‌اند.

همه عوامل اقتصادی باعث شد تا چشم انداز تیره در انتظار اقتصادی اسراییل در پیش باشد. شاخص اصلی سهام تل آویو از ۷ اکتبر، ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده و ارزش پول ملی آن به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ رسیده است. در واقع، شرایط اقتصاد اسراییل نتیجه قمار بزرگ نتانیاهو در غزه است که پیامدهای آن می‌تواند با گسترش جنگ، افزایش نیز یابد.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها