۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۷۳
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

اهداف و دستاوردهای عملیات وعده صادق علیه جنایات رژیم صهیونیستی

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

مقدمه
عملیات قاطع جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان وعده صادق علیه جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق، به عنوان دومین شکست غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الأقصی محسوب می‌گردد که این اقدام یکی از مهم ترین ضربات را به این رژیم پس از هفت دهه از تأسیس آن تحمیل کرده است. از طرفی باید گفت که عملیات وعده صادق یک عملیات برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود که در آن جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را سطوح مختلف برنامه ریزی کرده بود. در گزارش پیش رو به بررسی کامل عملیات وعده صادق و نوع کنش و واکنش های جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در برهه کنونی پرداخته خواهد شد.
عملیات وعده صادق در بعد میدانی
عملیات وعده صادق در بامداد 26 فروردین ماه 1403 در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا گردید. تسلیحات مورد استفاده ایران در این عملیات پهپاد و موشک‌ بود. پهپادهای ایرانی به مدت 6 ساعت ، مناطق دفاعی8 گانه( (اربیل عراق، مرز عراق و اردن، زاگرس، قفقاز، ترکیه، دریای مدیترانه، دریای سرخ و دور تا دور رژیم صهیونیستی) را درگیر کردند. لذا پهپادهایی که وارد عملیات شدند ۱۰۰ درصد به اهداف خود دست یافتند چراکه هیچ کدام برای انهدام نرفته بودند و صرفاً برای درگیر کردن سامانه های پدافندی دشمن اقدام شده بود که عملکرد بسیار موفقی داشتند. بعد از پهپادها، موشک‌های بارشی و خوشه‌ای که در آسمان منفجر و به صدها موشک تبدیل شدند، به عنوان سپر دوم برای درگیر کردن سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی شامل گنبد آهنین، داوود فلاخن، پیکان و پاتریوت وارد عمل شدند که عملکرد چشمگیری داشتند و در نهایت نیز سایر موشک های قدرتمند ایران به اهداف خود اصابت کردند. دشمن در این عملیات امکانات زیادی را به کار برد و هیچ دستاوردی کسب نکرد اما در مقابل، شکستن سپر موشکی رژیم صهیونسیتی ازجمله دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این عملیات بود.
دلایل و اهداف عملیات وعده صادق
درخصوص دلایل عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی باید گفت که:
1- اولاً در چندسال اخیر رژیم صهیونیستی راهبرد جنگ بین جنگ‌ها یا جنگ در منطقه خاکستری را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته بود. عملیات های تروریستی در داخل، شهادت برخی مستشاران نظامی و حمله به کنسولگری ایران در دمشق، ذیل همین دکترین با هدف امنیت زدایی از ایران پیگیری می شد. از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا کنون ۱۸ نفر از فرماندهان سپاه و کارشناسان و مستشاران ایران در سوریه توسط رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسیدند. تصور صهیونیست ها این بود که با تکرار چنین اقداماتی می توانند ضمن ترمیم بازدارندگی مخدوش شده خود و سر و سامان دادن به اختلافات داخلی، در سایه تصاعد بحران به بحران غزه نیز پایان دهند. لذا تداوم این امر با سیاست صبر استراتژیک موجب جری‌تر شدن رژیم کودک کش صهیونیستی و به خطر افتادن امنیت ملی ایران می شد.
2- از طرفی عملیات «وعده صادق» در شرایطی برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شد که آمریکا، انگلستان، فرانسه و دیگر حامیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی، با حمایت تمام از این رژیم، از صدور قطعنامه و حتی بیانیه شورای امنیت در برابر جرم علنی و حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق جلوگیری کردند.
در این راستا جمهوری اسلامی ایران در قالب دفاع مشروع مبتنی بر اصل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در عملیات افتخارآفرین وعده صادق، این رژیم را تنبیه کردند. این عملیات با تدبیر، مدیریت، اجرای دقیق و به صورت محدود اجرا گردید لذا جمهوری اسلامی ایران در این عملیات به دنبال حمله گسترده به رژیم صهیونیستی نبود. در این راستا جمهوری اسلامی ایران صرفاً اهداف نظامی را هدف گرفته و برخلاف رژیم صهیونیستی، هیچ منزل مسکونی غیرنظامی، بیمارستان، مدرسه و... را مورد هدف قرار نداد و حتی غیرنظامیان را به عنوان «تلفات جانبی» قربانی نکرد. لذا اهداف تعیین شده ایران در عملیات وعده صادق علیه جنایات رژیم صهیونیستی شامل پایگاه های ذیل بوده است:
1- پایگاه هوایی نواتیم در جنوب سرزمین های اشغالی «نقب»؛ این پایگاه هوایی علاوه بر استقرار اسکادران‌های اف۳۵ رژیم صهیونیستی،آشیانه هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونسیتی نیز بود و همچنین تعداد زیادی از افسران اطلاعاتی و عناصر ارشد موساد نیز به‌طور دائم در این پایگاه حضور داشتند. لازم به ذکر است بررسی تصاویر ماهواره‌ای تأیید می‌کند که باند فرودگاه، اقامتگاه‌ها و انبارهای پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل مورد اصابت موشک‌های ایرانی قرار گرفته است. دلیل مورد هدف قرار گرفتن این پایگاه از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز این بود که رژیم صهیونیستی در ترور های یک سال اخیر علیه مستشاران ایرانی از جنگنده، پهپادها و موشک های این پایگاه استفاده کرده بود و این پایگاه نقش حیاتی برای رژیم صهیونیستی داشت. در این راستا اسکات ریتر افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا اخیراً گفته بود:" پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت‌شده‌ترین نقطه زمین دربرابر حملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد."
2- پایگاه اطلاعاتی سری رژیم صهیونیستی در شمال بلندی های جولان اشغالی واقع در جبل الشیخ؛ میزان اهمیت و حساسیت این پایگاه اطلاعاتی به اندازه‌ای است که ارتش رژیم صهیونیستی، سانسور و ممنوعیت کامل رسانه‌ای برای این منطقه ایجاد کرده است و اجازه هرگونه ارزیابی خسارت و اعلام عمومی آن داده نمی‌شود. لازم به ذکر است این پایگاه اطلاعاتی جاسوسی در حمله اخیر رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق نقش داشت و به‌صورت کلی در طول سال های اخیر نیز نقش بسیار مهم و پررنگی در عملیات های اطلاعاتی علیه سوریه و ایران ایفا کرده است.
بنابراین اگر جمهوری اسلامی ایران اراده می کرد و اصل عدم توسعه جنگ نبود، قطعاً به راحتی می توانست ضربات بزرگتری به رژیم صهیونیستی وارد کند و مورد هدف قرار دادن مهم ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی و پایگاه اطلاعاتی سری رژیم صهیونیستی، نشانه ای بود که ایران ظرفیت مورد هدف قرار دادن تمامی پایگاه های رژیم صهیونیستی در کوتاه‌ترین زمان را دارد.
ویژگی های ممتاز عملیات وعده صادق
1- نخستین حمله نظامی از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی؛
2- بزرگترین عملیات ترکیبی شامل صدها موشک و پهپاد؛
3- بزرگترین حمله پهپادی جهان علیه یک هدف؛
4- بزرگترین حمله موشکی علیه رژیم صهیونیستی؛
5- عدم استفاده از عامل انسانی در میدان عملیات.
پیامدها و دستاوردهای عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه جنایات رژیم صهیونیستی را نباید به آمار و ارقام موشکی و پهپادی محدود کرد چراکه این عملیات حاوی پیامدها و اثرات بزرگی است که در ذیل به آن ها می پردازیم:
1- توانایی در طراحی و مدیریت جنگ
هیچکدام از جنگ‌ها علیه رژیم صهیونیستی از نظر حجم و هزینه تهاجم به اندازه اقدام جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق گسترده نبوده است. از طرفی در عملیات وعده صادق، ایران با اعلام قبلی و با پذیرش مسئولیت این اقدام را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده است که این اقدام در نوع خود یک اتفاق جدید و بی سابقه در این مقطع محسوب می گردد که نمایانگر اوج آمادگی و قدرت نیروهای مسلح ایران در طراحی و مدیریت جنگ در راستای مقابله با دشمنان نظام است.
جمهوری اسلامی ایران در این عملیات، توانایی خود در قدرت فرماندهی، مدیریت، طراحی، دقت، برنامه ریزی، اشراف و آمادگی خود را در این صحنه نشان داد. لذا این عملیات ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران از حیث طراحی و مقابله با دشمن به تنهایی می تواند اقدام کند. این درحالی است که حداقل20 کشور به رژیم صهیونیستی در این عملیات کمک کردند ولی اهداف ایران محقق شد و در سطح راهبردی دشمن نتوانست مانع اقدام ایران شود که دستاورد بسیار بزرگی است.
2- تحمیل اراده به دشمن
جمهوری اسلامی ایران پس از جنایت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن مستشارن ایرانی در کنسولگری دمشق، به صورت رسمی اعلام کرد که پاسخ این جنایت را خواهد داد. در این راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی به دست رژیم غاصب صهیونیستی، تأکید کردند: "آن‌ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی." همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز عید سعید فطر نیز بار دیگر فرمودند" رژیم صهیونیستی اشتباه کرد و باید تنبیه شود و تنبیه می شود." لذا موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص پاسخ قاطعانه به جنایات رژیم صهیونیستی از همان ابتدا روشن و مشخص بود و در این مدت، پیام های متعددی ازسوی کشورهای خارجی مبنی بر صرف نظر کردن ایران از پاسخ به جتایت رژیم صهیونیستی ارسال گردید اما جمهوری اسلامی ایران مصمم بر تنبیه رژیم کودک کش صهیونیستی بود و عملیات غرور آفرین وعده صادق را رقم زد. تصور دشمنان بر این بود که احتمالاً پاسخ جمهوری اسلامی ایران به صورت نیابتی خواهد بود و ایران ورود مستقیمی به درگیری با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت اما این اراده بر دشمنان تحمیل شد و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران سرزمین های اشغالی را از خاک خود مورد هدف قرار داد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران در این عملیات ثابت کرد که هر کشور و یا گروهی به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، در هر کجای دنیا مورد هدف قرار خواهد گرفت.
از طرفی موضع مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور آن پس از این عملیات، طی کردن مسیر دیپلماسی برای جلوگیری از گسترش جنگ بود. همچنین مقامات رژیم غاصب صهیونیستی نیز که در شوک این عملیات قرار گرفته بود، با سردرگمی تمام مدعی رهگیری اکثر پرتابه های ایران شدند که این موضع گیری ها بیانگر موارد ذیل است:
1- ضربات به دشمن کاری بوده و آن ها را دچار رعب کرده بود که بعد از این اقدام مسیر دیپلماسی را درپیش گرفتند.
2- توان دشمن برای مقابله و استمرار درگیری ضعیف بود و برای اقناع افکار عمومی ضمن سانسور واقعیت‌ها، با فرار رو به جلو دستاوردهای خیالی برای خود ساختند.
3- معادله جدید در قالب قدرت بازدارندگی
عملیات غرور آفرین «وعده صادق» در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق آن هم به صورت مستقیم و از خاک ایران، به مثابه نقطه عطفی در تاریخ قلمداد می شود که تحکیم بخش قدرت ملی و بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی است. این عملیات به منظور تنبیه رژیم متجاوز و با اقتدار حداکثری در مقابل تجاوز مسلحانه خارجی صورت گرفت. این عملیات نشان داد که توانایی نظامی و دفاعی ایران علاوه بر دارا شدن قدرت بازدارندگی، به مرحله توان اقدام ابتدایی رسیده است. در این راستا عملیات ایران علیه جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، معادله جدید و بازدارندگی جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده و ریسک حملات سابق رژیم صهیونیستی به مواضع ایران را بالابرده است. به عبارتی دیگر رژیم صهیونیستی مرتکب هرگونه جنایتی علیه ایران شود، با پاسخ مستقیم جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
4- ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل
رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار با مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: "ما از بخش زیادی از مسیر با وجود شیب‌ تند عبور کرده و به قله‌ها نزدیک شده‌ایم بنابراین امروز روز خسته شدن و نا امیدی نیست بلکه روز شوق و امید و حرکت است و مسئولان کشور باید با این روحیه حرکت کنند." (بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران 26/05/1402) در این راستا ضمن آینده بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی باید گفت که ازجمله دستاوردهای عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران در سرزمین های اشغالی را باید ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل و نشان دادن قدرت ایران در سطح جهانی دانست. در این راستا جمهوری اسلامی ایران به قله‌هایی دست یافته است که بسیاری از قدرت های جهانی را حیرت زده کرده است. طراحی های ترکیبی، فناوری‌ها، نوآوری ها، رکوردها و اشراف اطلاعاتی، عبور از سامانه‌ها و فریب سامانه ای، تقسیم کار شبکه مقاومت در عملیات، اقدامات سایبری و ... در این عملیات گوشه ای از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه تقابل با دشمن است. لذا عملیات وعده صادق بر تقویت و ارتقاء جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای ایران به خصوص در میان ملت‌های منطقه و جبهه مقاومت تأثیر مستقیم و جدی داشته است.
5- هماهنگی میدان و دیپلماسی
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حماسه وعده صادق، هماهنگی کامل میان دیپلماسی و میدان و هم افزایی وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح ایران بوده است. فعالیت سازنده، هوشمندانه و همچنین حداکثری وزارت امورخارجه در حوزه روشنگری و تببین جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین اشاره به حق قانونی ایران در دفاع مشروع و پاسخ به رژیم اشغالگر قدس در کنار همراه سازی دیگر کشورها و بالأخص قدرت‌های جهانی همچون روسیه و چین، منجر به این گشت که شورای امنیت سازمان ملل به رغم فشار وقیحانه طرفین غربی، به صحنه پیروزی دیپلماتیک ایران و مفتضح شدن رژیم صهیونیستی تبدیل گردد. لذا ثمره این اتحاد را می توان پیروزی توأمان جمهوری اسلامی ایران چه در حوزه نظامی و بازدارندگی و چه در صحنه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل در برابر دشمنان دانست.
از طرفی اصل هماهنگی با دولت های مسیر عملیات از جمله عراق و سوریه باعث گردید تا این عملیات انتقامی، در فضای تعاملی رسمی منطقه‌ای اتفاق بیفتد. یکی از نشانه های تغییر معادله و توازن قدرت این است که نه تنها در سطح نهضت ها بلکه در سطح دولت ها، هماهنگی هایی انجام گیرد و جبهه تحت مالکیت آمریکا را در منطقه منفعل و از صحنه خارج کند که این اقدامات همگی در راستای هماهنگی موثر میدان و دیپلماسی روی داده است.
6- انسجام درونی در کنار همراهی افکار عمومی منطقه با ایران
عملیات گسترده ایران علیه رژیم صهیونیستی فراتر از تصور تمامی طرف‌های داخلی و خارجی بود. این عملیات از سطح بسیار بالایی از کامیابی در همراه‌سازی افکار عمومی و موفقیت در عملیات روانی برخوردار بود. در این راستا در همان ابتدای عملیات، بسیاری از مردم سراسر کشور به جشن و شادی پرداختند. رضایت عمومی مردم از عملیات وعده صادق از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمایت تمام قد مردم از آن بیانگر آن است که عملیات مذکور در تقویت انسجام ملی، اعتماد به نفس عمومی و افزایش غرور ملی نقش مهمی را ایفا کرده است. از طرفی در بعد اقتصادی نیز باید گفت درحالی با پاسخ نظامی ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی برخی پیش بینی رشد غیرمنتظره نرخ ارز را می کردند، ولی نمایش اقتدار نظامی ایران نه تنها قیمت‌های تخیلی ارز را محقق نکرد، بلکه قیمت‌ها کاهشی شد لذا درصورتی که سایه تهدیدات برداشته شود، می توان شاهد آرامش و ثبات اقتصادی در کشور بود.
از طرفی این رضایت و شادی مردم تنها مختص ایرانی ها نبود بلکه بسیاری از مسلمانان منطقه و حتی مردم جهان از تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی به دلیل جنایات آن در غزه بسیار خرسند شدند. چراکه افکار عمومی جهانیان پس از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه غزه به شدت علیه این رژیم است و این قبیل اقدامات علیه جنایات رژیم صهیونیستی مورد اقبال جهانی قرار می گیرد.
7- آسیب پذیر بودن رژیم صهیونیستی
ساختار جدید پدافند هوایی اسرائیل که پس از جنگ ۳۳روزه در سال ۲۰۰۶ و با تغییر رویکرد در دکترین‌های نظامی اسرائیل بنیان گذاشته شد، با هدف مقابله با حملات راکتی مقاومت و مقابله با موشک‌های بالستیک میان‌برد ایرانی طراحی شد. در این ساختار جدید رژیم صهیونیستی با یکپارچه‌سازی ساختار پدافندی و طراحی و تولید انواع سامانه‌های جدید سعی بر آن داشت تا بتواند با طیف متنوعی از تهدیدات هوایی مقابله کند. اما این طراحی جدید که پس از ۵ سال از آغاز آن در سال ۲۰۱۱ به ثمر نشست، در عملیات اخیر سپاه نشان داد بر‌خلاف تبلیغات طراحان آن بسیار آسیب‌پذیر است و تنها یارای مقابله با راکت‌های ساده را دارد نه در مقابله با تهدیدات پیشرفته و انبوه.
در این راستا موشک ها و پهپادهای ایرانی از 8 لایه ظرفیت پدافندی آمریکا، فرانسه، اردن و انگلیس با همکاری کشورهای عربی عبور کرده و پس از عبور از جنگنده های پیشرفته رژیم صهیونیستی در خارج از سرزمین های اشغالی، به لایه های پدافندی رژیم صهیونیستی شامل گنبد آهنین، فلاخن داود، پیکان و پاتریوت رسیده و اهداف خود را در سرزمین های اشغالی مورد هدف قرار دادند. این امر بیانگر آن است که در سطح راهبردی، رژیم صهیونیستی تا چه اندازه و به طور مطلق وابسته به لایه‌های حفاظتی بین‌المللی و منطقه‌ای است لذا این فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در جهت اقدام های آتی در صورت هر گونه تخطی این رژیم در آینده خواهد بود که عملیات اخیر حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی که منجر به تلفات زیادی از نظامیان این رژیم شد، در این راستا برآورد می‌شود.
8- افزایش شکاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا
آمریکا در تنش های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی نقش نامه رسان به رژیم صهیونیستی را ایفا می کرد که این خود دلیلی بر افول آمریکا در کنار اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. از طرفی این برهه، صحنه امتحانی برای آمریکا (که بخشی از حیات و مماتش در منطقه وابسته به رژیم صهیونیستی است ) و اسرائیل (که حیات و مماتش دست آمریکاست) بوده است تا در چشم جهانیان نشان داده شود که آیا آمریکا در این شرایط سخت به دفاع از رژیم صهیونیستی وارد جنگ می شود؟ در پاسخ باید گفت که آمریکا در طول 7 ماه جنگ غزه، سعی در کنترل جنگ برای عدم گسترش جنگ در منطقه داشته است. بیش از 200 بار پایگاه آمریکا در عراق مورد هدف قرار گرفت ولی آمریکا تنها دوبار و نه چندان قوی پاسخ داد چراکه مانع از بالا رفتن سطح تقابل شود. آمریکا در طول جنگ غزه تمام توان خود را برای دفاع از رژیم صهیونیستی پای کار آورده است اما به رژیم صهیونیستی هم هشدار داده است که این حمایت تا یک سطحی انجام می گیرد و اگر رژیم صهیونیستی از خط قرمز ( گستراندن جنگ در منطقه) عبور کند، مورد حمایت نخواهد بود. در جنایت رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران نیز آمریکایی ها به مقامات رژیم صهیونیستی تذکر دادند که ملاحظات راهبردی آمریکا را رعایت نکردند. لذا پس از عملیات طوفان الاقصی نیز شاهد افزایش اختلافات میان مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده ایم که این اختلافات در برهه فعلی و به ویژه در پاسخ رژیم صهیونیستی به عملیات وعده صادق به اوج خود رسیده است چراکه نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ برای حفظ حیات سیاسی خود و بازگرداندن اقتدار فروریخته رژیم صهیونیستی است ولی بایدن مخالف گسترش جنگ منطقه ای با توجه به وجود قدرت ایران، جنگ اوکراین، انتخابات پیش روی آمریکا و فضای رقابتی با چین است.
پیام های منطقه ای و بین المللی عملیات وعده صادق
1- عملیات "وعده صادق" این پیام را رساند که جمهوری اسلامی بر سر مسئله امنیت هیچ ملاحظه‌ای ندارد و برخورد خواهد کرد و این برخورد را در عمل نشان خواهد داد.
2- عملیات وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت و ثابت کرد این رژیم توانایی دفاع از خود را به‌رغم تمام کمک های حامیان غربی خود ازجمله آمریکا نخواهد داشت.
3- این عملیات جایگاه قدرتی و نقش محوری جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری توانمند و تأثیر گذار در معادلات نظم نوین جهانی همگام با توسعه روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی عزتمندانه در عرصه روابط بین‌المللی ارتقاء و نشان داد.
4- این عملیات در واقع صف‌آرایی جدید کشورهای جهان در قالب دو جبهه حق و باطل در مقابله با رژیم کودک کش و خون‌ریز صهیونیستی در عرصه معادلات سیاسی و نظامی جهانی را به نمایش گذاشت. لذا شاهد افول هژمونی آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای او در برابر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه و جهان بودیم.
5- بی توجهی و سیاست دوگانه غرب در قبال حمله رژیم صهیونیستی به سرکنسولگری ایران در دمشق باعث شد تهران تصمیم قاطع برای پاسخ به این تهاجم بگیرد. لذا این عملیات باعث شکل گیری آرایش جدید در شورای امنیت بر پایه اقدام متقابل قدرتمندانه جمهوری اسلامي ایران مبتنی بر اصول منشور سازمان ملل (بند۵۱) و حقوق بین‌الملل برای اولین بار در شورای امنیت شد.
6- این عملیات سبب ارتقاء محبوبیت جمهوری اسلامي ايران در بین کشورهای آزاده و ملت‌های بیدار جهان و معرفی رژیم کودک کش صهيونيستي و حامیان او به عنوان منفورترین رژیم‌ها و کشورهای جهان شد.
7- با این عملیات، معادلات غرب آسیا تغییر یافت و ایران نشان داد که می‌تواند پایه و کانون سازه‌های امنیتی و دفاعی در منطقه باشد، امروز نیازی به حضور بیگانگان در منطقه غرب آسیا نیست و کشورهای منطقه می‌توانند یک ترکیب امنیتی ایجاد کنند و ایران می‌تواند از کشورهای مسلمان در برابر تهدیدات و شرارت‌های دشمنان حفاظت و پاسداری کند.
8- پیام دیگر این عملیات به کشورهای غربی بود چراکه در اکثر کشورهای دنیا، مردم علیه جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند و حقایق جنایت های زيیم صهیونیستی آشکار گردیده است لذا هر آنچه این دولت ها بیشتر به رژیم صهیونیستی کمک کنند، در واقع از جوامع و خواسته های آنان دور شده اند.
شکست های رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق برای رژیم صهیونیستی همراه شکست هایی بود که در ذیل به آن خواهیم پرداخت:
1- شکست صهیونیست ها از بعد تاریخی
این عملیات در فاصله 1352 ش/1973 م تا کنون، یعنی بیش از 50 سال اخیر و پس از عملیات 1973 مصر، قوی ترین واکنش نظامی یک دولت به رژیم غاصی صهیونیستی بود که توسط جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی تحمیل شد.
2- شکست صهیونیست ها از بعد میدانی
1- شکست با وجود حمایت همه جانبه دولت های غربی و برخی دولت های خود فروخته منطقه.
2- شکست عملیات پیشگیرانه و پدافندی صهیونیست ها و غربی ها با وجود 12 لایه دفاعی، سامانه های جنگ الکترونیک و به کارگیری جنگنده های پیشرفته.
3- شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر ایران با ایجاد بازدارندگی جدید ایران در عملیات وعده صادق.
3- شکست ماهیتی و گفتمانی صهیونیست ها
1- تئودور هرتزل، بنیانگذار جنبش صهیونیسم در کتاب "دولت یهود" خود استدلال می کند که دولت یهود در فلسطین، قلعه اروپا دربرابر آسیا است. حال بعد از گذشت بیش از 76 سال از تأسیس رژیم صهیونیستی، روندها تغییر کرده و بیش از 4 کشور غربی برای دفاع هوایی از رژیم صهیونیستی کل توان ممکن خود را پای کار آوردند و در نهایت هم موفق نشدند.
2- رژیم اسرائیل که بر اساس ذات خود باید مدافع غرب باشد، معکوس شده و حالا غرب باید با هزینه های گزاف سیاسی، اجتماعی، نظامی، راهبردی و مالی از موجودیت این رژیم دفاع کند.
3- جنایات رژیم صهیونیستی برای مردم جهان دیگر پنهان نیست و به نوعی ماهیت این رژیم کودک کش برای جهانیان آشکار شده است. در این راستا شاهد افزایش تظاهرات علیه جنایات رژیم صهیونیستی در اقصی نقاط دنیا هستیم. در روزهای اخیر نیز خیزش دانشگاهیان جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی که از آمریکا نیز کلید خورد، در حال گسترش است همگی بیانگر منفور شدن این رژیم در چشم جهانیان است.
4- شکست راهبردی صهیونیست ها
با شکل گیری محور مقاومت در غرب آسیا، رژیم صهیونیستی از "راهبرد نیل تا فرات" به راهبرد" حصار در حصار" به معنای کشیدن دیوارهای بتنی در چهار طرف مرز خود تقلیل یافت و با عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023، این راهبرد هم شکست خورد و در عملیات وعده صادق، رژیم صهیونیستی نشان داد که دیگر قائل به تأمین امنیت خود به تنهایی نیز نخواهد بود.
ارزیابی نهایی
رژیم اشغالگر صهیونیستی که از زمان تأسیس خود تا کنون جنایات زیادی را به ویژه علیه مردم بی گناه فلسطین مرتکب شده است، در ماه های اخیر و در جنگ غزه، به شدت به حجم این جنایات افزوده است و بیش از 40 هزار نفر از مردم بی گناه غزه اعم از زن و کودک را به شهادت رسانده است. این جنایات رژیم صهیونیستی در حالی است که مجامع بین المللی ازجمله سازمان ملل و شورای امنیت به دلیل حمایت های آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر نظیر انگلیس از رژیم صهیونیستی تا کنون نتوانسته است بر پایان این جنگ اقدامی عملی بردارد. در این برهه نیز رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی مردم بی گناه فلسطین جنایات متعددی را مرتکب شد و تعدادی از مستشاران ایرانی را به ویژه پس از عملیات طوفان الاقصی به شهادت رساند که آخرین این جنایت، حمله به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت 7 تن از مستشاران ایرانی بود که مطابق قوانین بین المللی، کنسولگری جزئی از خاک ایران محسوب می‌شود. لذا جمهوری اسلامی ایران در قالب دفاع مشروع مبتنی بر اصل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در عملیات افتخارآفرین وعده صادق، جنایات این رژیم را در در قالب تنبیه پاسخ داد و معادله جدیدی را در منطقه غرب آسیا رقم زد. این عملیات محدود، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست و نشان داد که این رژیم حتی با کمک متحدان غربی خود ازجمله آمریکا هم توانایی دفاع از خود را ندارد. از طرفی ماهیت جنایات این رژیم برای مردم جهان آشکار گردیده است و تظاهرات متعدد در اقصی نقاط دنیا بیانگر منفور شدن رژیم صهیونیستی در کنار تضعیف قدرت آن است و همچنین چالش های متعدد داخلی آن نظیر مهاجرت معکوس نیز در حال افزایش است تا همگی بر افزایش سرعت فروپاشی رژیم صهیونیستی تأکید کنند.

برچسب ها: ایران اسراییل
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها