۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۶۲
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

دلایل جنایت رژیم صهیونیستی در اردوگاه نصیرات

جنایات رژیم صهیونیستی که اخیراً در حمله وحشیانه به اردوگاه النصیرات خود را نشان داد، به مثابه آخرین اقدامات مذبوحانه این رژیم در سایه بحران مشروعیت خارجی و شکاف های داخلی محسوب می شود و با توجه به عدم تحقق اهداف اولیه جنگ می توان پیش بینی کرد این رژیم فرجامی جز شکست و تن دادن به آتش بس نخواهد داشت.
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

رژیم صهیونیستی در ادامه حملات وحشیانه خود علیه نوار غزه جنایت جدیدی را در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه رقم زد. به گفته منابع پزشکی فلسطینی شمار شهدای جنایت روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در النصیرات در مرکز نوار غزه تا این لحظه به ۲۷۴ نفر و شمار مجروحان نیز به ۶۹۸ نفر رسیده است. ارتش متجاوز اسرائیل با مشارکت ده‌ها جنگنده و پهپاد در النصیرات ۸۹ خانه و ساختمان مسکونی را بمباران کرده است.
همزمان مقامات اسرائیلی از آزادی چهار فرد به گروگان‌گرفته شده توسط حماس در غزه طی عملیاتی سخت و دشوار در النصیرات خبر دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آزادی این چهار اسیر با مشارکت آمریکا انجام شده است.
در اولین واکنش به این موضوع، یکی از مسئولان حماس تاکید کرد آزادی ۴ اسیر در غزه پس از ۹ ماه جنگ دستاورد نیست، بلکه دلیلی بر شکست و ناتوانی دشمن است.
سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس نیز اعلام کرد دشمن صهیونیستی از طریق ارتکاب جنایتی هولناک و وحشیانه توانست تعدادی از اسرای خود را آزاد کند، اما همزمان برخی دیگر از گروگان‌ها را به قتل رساند.
کشور‌های غربی، اما از عملیات اسرائیل برای آزادسازی گروگان‌ها استقبال کردند. دقایقی پس از انتشار خبر آزادسازی چهار گروگان اسرائیلی در غزه توسط ارتش اسرائیل امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از این عملیات و نتجه حاصل از آن استقبال کرد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز با ابراز خرسندی از آزادی چهار گروگان اسرائیل اعلام کرد که نشانه مهمی از امید در آن می‌بیند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که به فرانسه سفر کرده نیز تاکید کرد تا زمان بازگشت همه گروگان‌ها به خانه از تلاش فروگذار نخواهیم کرد.
این در حالی است که جو بایدن رییس جمهور آمریکا چندی پیش طرح سه مرحله‌ای خود را به منظور ایجاد آتش بس در نوار غزه مطرح کرده و خواهان پایان جنگ شده بود. در مرحله اول این طرح علاوه بر توافق جنگ، زمینه برای تبادل اسرا غیرنظامی و اجساد کشته شده فراهم خواهد شد. همچنین روزانه ۶۰۰ کامیون اجازه عبور از مرز با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه پیدا خواهند کرد.
در مرحله دوم آمریکایی‌ها بدون ارائه تضمینی برای پایان جنگ خواستار تبادل تمامی اسرا در ازای عقب نشینی ارتش اسرائیل از غزه شدند. در مرحله سوم نیز قرار است تا طرفین بر سر طرحی جامع جهت بازسازی نوار غزه مذاکره کرده و به تفاهم برسند.
طرح آتش بس بایدن همانند طرح‌های پیشین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، زیرا از یک سو مورد توافق تندرو‌های جنگ طلب اسرائیل نیست و از دیگر سو، این طرح در تحقق مطالبات حماس مبنی بر عقب نشینی اسرائیل از غزه و بازگشت آوارگان، فاقد ضمات اجرایی می‌باشد.
واقعیت میدانی حاکی از آن است که تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا به همراه سایر میانجیگران همچون مصر و قطر ره به جایی نمی‌برد، زیرا هدف اصلی بایدن اعاده اعتبار خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر آمریکا بوده و اقدامات دیپلماتیک و اعمال فشار او بر اسرائیل چندان جدی و نتیجه بخش نیست.
از طرفی، دولت جنگی بنیامین نتانیاهو که در محاصره تندرو‌های مذهبی قرار دارد هر گونه طرح آتش بس را رد کرده و قائل به ادامه جنگ تا تحقق اهدافی، چون نابودی حماس و آزادی گروگان‌های می‌باشد، هر چند ادامه جنگ مستلزم جنایات تازه و قربانیان بی شمار فلسطینی باشد.
جنایت نصیرات از این واقعیت تلخ پرده برداشت و در میانه انفعال جهانی، اسرائیل بدون توجه به هیچ یک از موازین حقوقی بین الملل، همچنان در غزه مشغول ارتکاب جنایات جنگی است. اکنون در داخل اسرائیل به خاطر آزادی چهار گروگان جشن برپا شده و دولت و ارتش رژیم غاصب روحیه تازه‌ای جهت ادامه جنگ یافته اند؛ این مساله نگرانی‌هایی را نسبت به اوضاع آینده غزه برانگیخته است؛ به ویژه آنکه این اقدام بااستقبال برخی کشور‌های غربی مواجه شده است.
به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که کشور‌های جهان و منطقه خصوصا دولت‌هایی که همچنان نظاره گر جنایات اسرائیل بوده و هیچ واکنش قاطعی نشان نمی‌دهند باید با ایجاد یک جبهه مشترک بر اسرائیل فشار آورند تا این رژیم تن به توافق آتش بس بدهد.
در داخل غزه، اما گروه‌های مقاومت به ویژه حماس که در معرض حملات سخت رژیم اشغالگر است، همچنان از امادگی برای دفاع و مقابله با حملات اسرائیل برخوردار بوده و کماکان از مزیت تونل‌ها در جنگ نامتقارن بهره می‌برند. تداوم حملات ایذایی حزب الله در شمال و انصارالله یمن در جنوب و در دریای سرخ نیز حالت بازدارنده ایجاد خواهد کرد.
با این حال به توجه به حملات بیرحمانه اسرائیل با ادعاهایی، چون سنگر گرفتن عناصر حماس در میان مردم غیرنظامی، اقدام به حملات کور همانند کشتار النصیرات می‌نماید که نتیجه اش قربانی شدن مردم غزه به ویژه کودکان و زنان است.
از طرفی، جنایات رژیم صهیونیستی به مثابه آخرین اقدامات مذبوحانه این رژیم در سایه بحران مشروعیت خارجی و شکاف‌های داخلی محسوب می‌شود و با توجه به عدم تحقق اهداف اولیه جنگ می‌توان پیش بینی کرد تلاش‌های بیهوده این رژیم فرجامی جز شکست و تن دادن به آتش بس نخواهد داشت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها