۲۰۲۴ ۱۹ September - پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۳
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱

شوک بزرگ به صهیونیست‌ها در "الکرامه"

«عملیات ضدصهیونیستی "الکرامه" در نقطه ای رخ داد که اسرائیل به هیچ عنوان تحلیلی در مورد وقوع یک حادثه امنیتی در آن نداشت. به بیان ساده تر، صهیونیست ها مرزهای مشترک با اردن را به مثابه نقاط امنی تصور می کردند که حامل هیچ تهدیدی علیه آن ها نیستند و در شرایط بحرانی کنونی می توانند روی آن حساب کنند. معادله ای که پیام های هشدار دهنده ای را برای صهیونیست ها به همراه دارد.»
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-رژیم اشغالگر قدس در وضعیت کنونی با سیلی از بحران‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و البته بین المللی دست به گریبان است. بحران‌هایی که سببب شده اند برخی از تئوریسین‌ها و مقام‌های نظامی ارشد این رژیم نظیر ژنرال اسحاق بریک از فرماندهان ارتش اسرائیل هشدار دهند که تداوم روند بحرانی کنونی رژیم اشغالگر قدس می‌تواند سناریوی فروپاشی این رژیم را به امری کاملا در دسترس و قریب الوقوع تبدیل کند.
جالب است که در وضعیت کنوین حتی متحدان غربی صهیونیست‌ها نیز شدیداً نگران سرنوشت این رژیم هستند و سعی دارند به هر نحو ممکن که شده رژیم اشغالگر قدس را از بحران‌های جدی که به آن‌ها دچار است، رها کنند. با این همه، اخیراً اراضی اشغالی شاهد یک رویداد تکان دهنده بوده که سطح بحران‌ها علیه رژیم صهیونیستی را چند برابر افزایش داده و تعمیق کرده است. ماجرا از این قرار است که یکشنبه گذشته یک راننده اردنی در گذرگاه الکرامه که مرز میان فلسطین اشغالی و اردن است، از فاصله صفر با اسلحه به نظامیان صهیونیست حمله کرد و موجب به هلاکت رسیدن ۳ تن از آن‌ها شده است.
عامل این حمله نیز خود به شهادت رسیده است. این عملیاتِ موفق سیلی از وحشت را در فلسطین اشغالی حاکم کرده و کار را به جایی رسانده که تحلیلگران سیاسی و نظامی اسرائیلی به صراحت از در پیش بودن سناریو‌های به مراتب وخیم‌تر علیه اسرائیل هشدار می‌دهند. از این رو، در تحلیل عملیات الکرامه و ابعاد راهبردی آن، توجه به ۲ نکته ضروری است.
اول اینکه این عملیات ضدصهیونیستی در نقطه‌ای رخ داد که اسرائیل به هیچ عنوان تحلیلی در مورد وقوع یک حادثه امنیتی در آن نداشت. به بیان ساده تر، صهیونیست‌ها مرز‌های مشترک با اردن را به مثابه نقاط امنی تصور می‌کردند که حامل هیچ تهدیدی علیه آن‌ها نیستند و در شرایط بحرانی کنونی می‌توانند روی آن حساب کنند.
با این حال، عملیات الکرامه خواب صهیونیست‌ها را آشفته کرد و این نکته را به آن‌ها یادآوری کرد که دیگر هیچ نقطه امنی برای آن‌ها وجود ندارد. در حقیقت، تکیه آن‌ها بر باد است و نباید در بحبوحه ارتکاب جنایات گسترده علیه مردم غزه، خود را مصون از هرگونه مجازاتی تصور کنند.
نکته دوم اینکه عملیات ضدصهیونیستی الکرامه در نوع خود پیام‌های روشنی را به رژیم‌های مرتجع و خودکامه عربی که رفتار‌هایی متفاوت از آنچه مطلوب ملت هایشان است را نشان می‌دهند هم مخابره کرد. ملت اردن از ابتدای جنگ غزه تاکنون بار‌ها و بار‌ها همبستگی خود را مردم فلسطین نشان داده اند با این حال، دولت اردن و شمار دیگری از دولت‌های عربی منطقه نظیر عربستان سعودی و امارات به شیوه‌های آشکار و پنهان و در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، یار و یاور صهیونیست‌ها بوده و هستند.
از این رو، عملیات الکرامه که توسط یک شهروند ارددنی صورت گرفت، این پیام را به ذهن متبادر می‌کند که حکام مرتجع عرب نیز بایستی انتظار این مساله را داشته باشند که همکاری‌های آن‌ها با صهیونیست‌ها در ارتکاب به جنایت علیه مردم غزه، با تبعات مهلکی برایشان همراه باشد. از این رو، بهتر است آینده‌نگر باشند و خود را از دامی که اسرائیل و متحدان غربی این رژیم برایشان پهن کرده اند، رها کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها