۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

نگرانی ناتو از حملات سایبری روسیه و چین

ناتو به طور فزاینده ای با دشمنان سایبری توانمندی چون روسیه و چین روبرو شده است که با یکدیگر همکاری داشته و از هم می­ آموزند.
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
نویسنده : هاشم قادری کارشناس مسائل بین الملل

ناتو به طور فزاینده ای با دشمنان سایبری توانمندی چون روسیه و چین روبرو شده است که با یکدیگر همکاری داشته و از هم می ­آموزند. این دو کشور، با هدف اخلال در اقتصاد، جاسوسی، تضعیف آمادگی نظامی و دستکاری افکار عمومی از طریق انتشار اطلاعات نادرست، مرتباً عملیات عمده سایبری را علیه کشورهای عضو ناتو انجام می دهند. با دیجیتالی شدن، اینترنت اشیاء (IOT)، وابستگی به خدمات الکترونیکی و آنلاین شدن تعداد بیشتری از افراد و سرویس ها، بازیگران سایبری مانند چین و روسیه دارای توانایی حملات سایبری، سرقت اطلاعات یا تحریف و سیستم های نقض و فلج کننده می شوند.

ناتو تحت فشارهای فزاینده این دو کشور است که فضای مجازی اروپا را برای ایجاد تضعیف در جوامع غربی و پیشبرد اهداف سیاسی خود مختل می کنند. هدف آنها بهره گیری از ضعف های فنی و نزاع های اجتماعی است و قصد دارند نفوذ جهانی خود را در برابر آمریکا و شرکایش گسترش دهند. از این دو، روسیه بی پرواتر است و خطر بیشتری برای آنان ایجاد می کند. چین تا حدودی در فضای مجازی کمتر تهاجمی است، اما می تواند از روسیه به عنوان تهدید اصلی سایبری جهان پیشی بگیرد.

حملات سایبری علیه کشورهای اروپایی باعث شده تا این منطقه به آزمایشگاهی برای بازیگران سایبری تبدیل شود که به دنبال آزمایش ابزارها و روش های جدید دستکاری هستند. حملات روسیه به استونی در سال 2007، حملات آن به اوکراین با BlackEnergy در سال 2015 و NotPetya در سال 2017 و ادامه فعالیت های سایبری آن، نمای کرملین از اروپا را به عنوان یک هدف اصلی برای عملیات سایبری نشان می دهد. فرانسه، لهستان، رومانی و نروژ بارها توسط هکرهای روسی هدف قرار گرفته اند.

ظهور چین به طور اساسی توازن قدرت جهانی را تغییر داد. ناتو مدت ها نگران روسیه بود و در برابر چین سکوت می کرد، اما اکنون این وضعیت تغییر یافته و سکوت ناتو می تواند هزینه های امنیتی بی شماری به بار آورد. طی دهه گذشته، شرکت های چینی میلیاردها دلار در سراسر اروپا سرمایه گذاری کرده اند که منجر به افزایش نفوذ سیاسی پکن در سراسر این قاره شده است. جاسوسی و حملات سایبری، نفوذ به زیرساخت های حیاتی و دستکاری اطلاعاتی از نمونه های بارز توانایی چین علیه ناتو است و به دنبال "نفوذ در احزاب سیاسی و سیاستمداران" و وابستگی بیشتر قاره به فناوری چین است. علاوه بر این، از ابتدای بحران ویروس کرونا، چین اطلاعات بیشتری راجع به Covid خنثی کرده و رهبران ارشد اتحادیه اروپا، ارتباط بین چین و اقدام به هک شدن بیمارستان های اروپا را پیشنهاد داده اند. حضور شرکت Huawei در زیرساخت های ارتباطات از راه دور اروپا بیشتر نگران کننده امنیت طولانی مدت اروپا شده است.

این عوامل سبب شده تا همکاری فعالانه میان اعضای ناتو به ویژه در تحقیقات مشترک، تمرینات سایبری، آموزش و تلاش برای درک مشترک از اهداف خصمانه سایبری شکل بگیرد که در عین حال، برای تأمین منافع مشترک سیاسی، اقتصادی و نظامی اعضاء بسیار مهم تلقی شود. 

نگرانی های ناتو از حملات سایبری چین و روسیه از چند جهت دارای اهمیت است: در بُعد اجتماعی، جلب اعتماد مردم از نظام سیاسی ناتو و فاش نشدن اطلاعات کشور برای آنان حیاتی است. در بٌعد سیاسی، گام های مهمی را برای تقویت دفاع سایبری خود برداشته اند تا اطمینان حاصل کنند که بحران سیاسی مانند اتهام دخالت در انتخابات به وجود نخواهد آمد و دولت های عضو تنها نیستند. در سطح بین­المللی، حفظ نظم موجود برای کشورهای عضو ناتو اولویت دارد. در سطح اقتصادی نیز، حضور چین می­تواند مانع اصلی برای توازن اقتصادی جهان باشد و ساختار اقتصاد جهان را تغییر دهد. 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها