۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

جنگ 12روزه و راهبرد رژیم صهیونیستی در مواجهه با حماس

طی 12سال اخیر 4جنگ اصلی و شدید میان گروه های مقاومت و اسرائیل در نوار غزه رخ داده است و طی این جنگ ها آمار "میزان پرتاب موشک در روز" یکی از شاخص های مهم بیانگر تقویت قدرت نظامی گروه های مقاومت است ...
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
نویسنده : علیرضا عرب کارشناس مسائل فلسطین
طی 12سال اخیر 4جنگ اصلی و شدید میان گروه های مقاومت و اسرائیل در نوار غزه رخ داده است و طی این جنگ ها آمار "میزان پرتاب موشک در روز" یکی از شاخص های مهم بیانگر تقویت قدرت نظامی گروه های مقاومت طی سال های اخیر در نوار غزه و در مواجهه با اسرائیل محسوب می شود :
 1-جنگ 22روزه /2008 و 2009م و تقریبا 650 موشک شلیک شده در طی 22 روز / 29موشک در روز
 2-جنگ 8روزه /2012م و 1500موشک در طی هشت روز/187موشک در روز
 3-جنگ 51روزه /2014م و 4500موشک در طول پنجاه و یک روز / 90موشک در روز
 4-جنگ 12روزه/2021م و 4300 موشک در طول 12روز پرتاب شد/ حدود 390موشک در روز
 زرادخانه های حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه طی این سال ها گسترده تر شده و برد موشک های آن افزایش یافته است به نحوی که در جنگ51روزه در سال 2014م برد آنها به 70الی 100KM محدود بود و در جنگ 12روزه 2021م این برد در موشک های عیاش و قاسم به 250KM افزایش یافته و دقت آنها نیز بیشتر شده است.
 طبق برآورد خود اسرائیلی ها حدود 15000موشک و راکت در زرادخانه های گروه های مقاومت در غزه موجود است . و این در حالی است که در جنگ 12روزه فقط 4300موشک از جانب غزه رژیم صهیونیستی را نشانه رفت. 
 بر اساس برآورد خود صهیونیست ها، اکثر موشک ها و راکت های موجود در خود نوار غزه تولید شده و تولید خارج نیستند و از مواد اولیه موجود و در دسترس در ساخت آنها استفاده شده است. به عبارتی گروه های مقاومت در غزه به دانش ساخت موشک های گوناگون دست یافته و آن را حتی المقدور ارتقاء می دهند.
 گروه های مقاومت توانستند به وسیله شلیک رگباری ده ها موشک در یک زمان( تاکتیک اشباع) از سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل عبور کنند.
طی سال های اخیر شبکه تونل های حماس در غزه نیز طولانی تر و موثر تر شده است. علی رغم اصرار اسرائیل طی جنگ 12روزه بر تخریب شبکه تونل ها موسوم به مترو، شبکه تونل های حماس که به عنوان یک توانایی راهبردی که امکان دفاع از نوار غزه و نیز حمله به شهرها و شهرک های صهیونیستی اطراف نوار غزه را افزایش می دهد و به شدت هزینه ورود نیروی زمینی اسرائیل را به غزه را افزایش داده است طی جنگ 12روزه به نحو موثری تخریب نشد و ضربات اسرائیل به آن راهبردی و تعیین کننده نبود. 
توسعه تواناییهای هوایی (هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها) ، زیر دریایی های بدون سرنشین و قابلیت های سایبری و اطلاعاتی حماس طی جنگ 12روزه نسبت به جنگ های قبل ارتقاء پیدا کرده بود. و گروه های مقاومت از پهباد ها و زیر دریایی های بدون سرنشین به نحو موثری در جنگ اخیر سود بردند. و حتی زیر ساخت های اسرائیل مثل خط لوله انتقال گاز اشکلون به ایلات را مورد هدف قرار دهند. در موردی دیگر با استفاده از اطلاعات و گرا بدست امده از طریق پهباد ها یکی از لانچر های گنبد آهنین توسط موشک های مقاومت مورد اصابت قرار گرفت. 
 لذا طبق برآورد خود صهیونیست ها، طی سال های اخیر و علی رغم حملات شدید چهارگانه اسرائیل به نوار غزه توان نظامی گروه های مقاومت نه تنها از بین نرفته و بلکه تقویت هم شده است.
علاوه بر این دستاوردها ، در تحولات اخیر فلسطین اشغالی حماس با انتخاب درست زمان ( شب های قدر در ماه مبارک رمضان) و مکان( در دفاع از مسجد الاقصی و حقوق ملت فلسطین) به اسرائیل اولتیماتوم موشکی داده و آن را اجرایی کرد. حماس بازدارندگی در غزه را به قدس گسترش داد و فرمول (قدس-غزه) را به اسرائیل تحمیل کرد و توانست مقاومت در غزه را به اعتراضات فلسطینیان در سراسر سرزمین های اشغالی اعم از قدس ، کرانه باختری و حتی سرزمین های اشغالی 1948م پیوند دهد و از این رهگذر اعتبار حماس نزد فلسطینیان در سراسر مناطق اشغالی به شدت افزایش یافت وگفتمان مقاومت تقویت شد و رهبری خود را در میان فلسطینیان به اثبات رساند.در آینده  این تحول پیامدهای مهم و راهبردی سیاسی ، نظامی و شناختی مثبت در مواجهه با اسرائیل برای حماس و سایر گروه های مقاومت خواهد داشت.
راهبرد احتمالی رژیم صهیونیستی در مواجهه با حماس بعد از جنگ 12روزه غزه
با توجه به تجارب سال های گذشته و به ویژه جنگ 12روزه،  اسرائیلی ها به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند جلوی موشکباران حماس را بگیرند و از جانبی دیگر به علت هزینه بسیار بالا قادر به ورود نیروی زمینی به غزه و اشغال آن نیز نخواهند بود. از جانبی دیگرثبات قدم حماس و سایر گروه های مبارز فلسطینی در نوار غزه بر گفتمان و راهبرد مقاومت که دارای جنبه مبارزه مسلحانه و غیر مسلحانه با رژیم صهیونیستی بوده و تاکید بر آزادی کل فلسطین اشغالی از بحر تا نهر دارد ، رژیم صهیونیستی را از استحاله حماس نا امید کرده است.  لذا اسرائیل در صدد تضعیف اقتدار حماس در غزه از روش های مستقیم و غیر مستقیم است. 
 بنابراین اسرائیل بعد از جنگ 12روزه تمام سعی و تلاش خود را خواهد کرد تا به کمک متحدین منطقه ای و غربی اش ، واقعیت سیاسی ، نظامی، امنیتی و اقتصادی را در نوار غزه تغییر دهد تا به تضعیف حماس و سایر گروه های مقاومت منجر شود و دیگر امنیت اسرائیل از جانب غزه مورد تهدید قرار نگیرد. به عبارتی بازسازی نوار غزه و بهبود سطح رفاهی مردم غزه باید منوط به حفظ امنیت اسرائیل شود.
در این راستا تشدید محاصره نوار غزه و هدفمند کردن بیش از پیش آن و نیز ایجاد سازوکار پیچیده بین المللی جهت نظارت و اجرا در خصوص ارسال کمک های مالی و غیر مالی بین المللی به غزه و همینطور روند بازسازی نوار غزه، امکان تضعیف اقتدارحماس را به نحو غیر مستقیم افزایش خواهد داد و در دستور کار رژیم صهیونیستی و متحدین آن قرار خواهد داشت.
از نظر رژیم صهیونیستی فرایند تقویت قابلیت های نظامی حماس باید متوقف شود لذا محاصره نوار غزه باید شدید تر و هدفمند تر شود تا حماس و مردم غزه در مقابل یک دو قطبی قرار گیرند:
 یا بازسازی اقتصادی و زیر ساخت های رفاهی غزه باید انجام شود و یا ذخایر تسلیحاتی و زیر ساخت های نظامی گروه های مقاومت باید بازسازی و تقویت شود و تونل ها گسترش یابند و این دو مانع الجمع هستند.
 از نظر اسرائیلی ها بازسازی نوار غزه این بار صرفا بعد اقتصادی و رفاهی نخواهد داشت بلکه به ابعاد سیاسی، امنیتی نیز گسترش خواهد یافت. 
در این راستا سعی خواهد شد تا فرایند سازش میان طرف فلسطینی و اسرائیلی احیاء شود و به فرایند عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل متصل شود تا فرصت مشارکت کشورهای عربی سازشکار در فرایند بازسازی غزه و تامین امنیت اسرائیل فراهم گردد و ضمنا اعتبار تشکیلات خودگردان فلسطین و ابومازن نیز احیاء و تقویت شود.
به عبارتی "حل مسئله غزه باید بخشی از راه حل کلی نزاع اسرائیلی و فلسطینی( فرایند سازش موسوم به صلح خاورمیانه) و حرکت به سمت راه حل دو کشوری باشد."
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها