۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
آینده سیاسی لبنان در پرده ای از ابهام

قدرت های خارجی و فروپاشی لبنان

بحرانی که این کشور کوچک را در آستانه فروپاشی اقتصادی، پولی و اجتماعی قرار داده است و در عرصه سیاسی هم پس از گذشت سه ماه دیگر موضوع معرفی سعد حریری برای تشکیل دولت جدید و ناتوانی او در این موضوع خواهد شد.
۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

بحرانی که کشور لبنان اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند مورد جدیدی نیست؛ سپتامبر آینده این بحران می تواند دو ساله شود.بحرانی که این کشور کوچک را در آستانه فروپاشی اقتصادی، پولی و اجتماعی قرار داده است و در عرصه سیاسی هم پس از گذشت سه ماه دیگر موضوع معرفی سعد حریری برای تشکیل دولت جدید و ناتوانی او در این امر، یک ساله خواهد شد.

با این حال در هفته های اخیر این بحران بیش از پیش تشدید شده است به گونه ای که برخی از احتمال فروپاشی حکومت، نهادها، سازمان ها، دستگاه های امنیتی و نظامی و سازمان های خدماتی سخن می گویند و اینکه این کشور را هرج و مرج فراخواهد گرفت.
درخصوص چرایی تشدید بحران لبنان و گسترش اعتراضات در این کشور لازم به ذکر است که کاهش شدید ارزش لیره لبنان، افزایش شدید قیمت کالاها، وضعیت بحرانی در خدمات اساسی مثل برق، بنزین و گازوئیل و همزمان افزایش شدید دمای هوا باعث خشم عمومی و سرخوردگی مردمی نسبت به مقامات این کشور شود که نتوانسته اند در کاهش شدت مشکلات پیش روی مردم حرکتی انجام دهند و همچنان درگیر اختلافات سیاسی بین خود هستند و گروه های سیاسی حاضر نیستند که برای حل مشکلات مردم از خواسته های خود عقب نشسته و به توافقی دست یابند که علاوه بر کنترل بحران سیاسی به حل مشکلات مردم کمک کند.
اما تردیدی نیست بحران سیاسی لبنان تحت تاثیر عملکرد قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای است که همیشه در این کشور اعمال نفوذ می کرده اند؛ فرانسه ی ماکرون از ابتدای بحران ابتکار عملی برای حل بحران سیاسی لبنان ارائه کرد. در شرایط کنونی به نظر می رسد پاریس که از نگاه طیفی از جامعه و گروه های سیاسی لبنانی، نقش مادری مهربان را دارد اجازه ندهد این کشور بحران زده به مرحله فروپاشی برسد؛ چرا که در این صورت ممکن است خود نیز دیگر جای پایی در آن نداشته باشد.
اما ایالات متحده آمریکا و برخی از قدرت های منطقه ای مثل عربستان سعودی مدعی اند که لبنان از طریق حزب الله تحت سیطره جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل هم تلاش آنها بر این خواهد بود تا جلوی رسیدن کمک های اقتصادی که لبنان به شدت به آن نیازمند است را بگیرند و این کشور را ضعیف تر کنند. با این حال این گروه نیز تمایلی به فروپاشی اوضاع در لبنان نخواهند داشت؛ چرا که در این صورت تاثیری منفی بر پرونده های دیگری مثل سوریه و اسرائیل خواهد داشت.
در این میان، این تنها رژیم صهیونیستی است که منافعش را در فروپاشی لبنان می بیند. اما مشکل این رژیم در این است که قدرتی برای این کار ندارد؛ چرا که اساسا توان نفوذ در داخل لبنان را ندارد و لبنانی ها به رغم اینکه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، اما همچنان بر دشمنی خود با صهیونیست ها ثابت قدم هستند.
علی ای حال، وضعیت کنونی لبنان و تداوم بحران های مختلف در این کشور ممکن است در راستای منافع برخی از طرف های داخلی و خارجی باشد، ولی به نظر نمی رسد که این کشور را به مرحله فروپاشی برساند. چرا که در چنین حالتی اوضاع از کنترل همه خارج خواهد شد.

  • ارسال نظرات