۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۱۹
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

واکاوی 3 نکته مهم در جریان سفر رئیس جمهور ایران به عربستان

سفر رئیس جمهور کشورمان به ریاضِ عربستان و ابتکار طرح 10 پیشنهاد جهت متوقف سازی فوری جنگ غزه، خود گامی جدید و قابل توجه در عرصه دیپلماتیک با هدف تشدید فشارهای سیاسی به رژیم صهیونیستی جهت متوقف کردن جنایاتش علیه ملت مردم نوار غزه به حساب می آید. موضوعی که عملا تلاش ها در این حوزه را یک پله جلوتر برده و می تواند حامل دستاوردهای خوبی برای ملت فلسطین باشد.
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

"ابراهیم رئیسی"، رئیس جمهور کشورمان به تازگی در سفری، جهت شرکت در نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی با محوریت جنگ غزه، عازم ریاض عربستان شد. سفری که در نوع خود نخستین سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عربستان در طی 11 سال اخیر به شمار می رود و توجهات گسترده منطقه ای و بین المللی را نیز به سمت خود جلب کرده است. با این حال، این سفر به طور خاص حامل 3 نکته و پیام مهم و محوری بوده است.

1: تشدید تحرکات دیپلماتیک ایران با محوریت مساله غزه

جمهوری اسلامی ایران در مقام بازیگر اصلی محور مقاومت در منطقه و همچنین دیگر اعضای این جریان، از زمان آغاز کارزار نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، موضع گیری های فعال و هدفمندی را در این رابطه اتخاذ و سعی داشته و دارند تا مانع از اوج گیری خشونت ها علیه ملت فلسطین شوند.

در این رابطه، شاهد بوده‌ایم که وزیر خارجه کشورمان در طی  ماه گذشته، به واسطه گسترش رایزنی های منطقه‌ای و فرامنطقه ای و همچنین بازیگران محور مقاومت نظیر حزب الله لبنان، انصار الله یمن و گروه های مقاومت عراقی و سوری به صورت میدانی، همه و همه سعی داشته اند تا زمینه های لازم جهت تحقق هدف مذکور را فراهم سازند. با این حال، سفر رئیس جمهور کشورمان به ریاض عربستان و ابتکار طرح 10 پیشنهاد جهت متوقف سازی فوری جنگ غزه، خود گامی جدید و قابل توجه در عرصه دیپلماتیک جهت تشدید فشارهای سیاسی به رژیم‌صهیونیستی جهت متوقف کردن جنایاتش علیه ملت فلسطین در نوار غزه به حساب می آید.

موضوعی که عملا تلاش ها در این حوزه را یک پله جلوتر برده و می تواند حامل دستاوردهای خوبی برای ملت فلسطین باشد. توجه داشته باشیم که ایران از یک ماه قبل جهت نشست سران کشورهای اسلامی تلاش های زیادی را انجام داده بود، با این حال، هر مرتبه به دلایلی این نشست تشکیل نمی شد.

2: تقویت پیوندهای ایران و دولت های منطقه غرب آسیا

رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به عربستان، با طیف های مختلفی از رهبران و مقام های ارشد سیاسی کشورهای غرب آسیا نظیر ولیعهد عربستان، رئیس جمهور مصر، نخست وزیر لبنان و رئیس جمهور سوریه، دیدار و رایزنی کرد. موضوعی که خود موجب تقویت پیوندها و نزدیکیِ دیدگاه های ایران با کشورهای منطقه مذکور در حوزه مسائل مختلف و به طور خاص مساله غزه خواهد شد.

توجه داشته باشیم که دولت سیزدهم از ابتدای حضور در قدرت، همواره بر توسعه روابط با دولت های منطقه غرب آسیا تاکید داشته و سفر رئیس جمهور کشورمان به عربستان جدای از اینکه می تواند برای مساله جنگ غزه حامل دستاوردهای خوبی باشد، در عین حال، در قالب روابط ایران با برخی دولت های مهم منطقه نظیر عربستان و مصر نیز حامل دستاوردهای قابل توجهی است.

کما اینکه از ماه ها قبل از سفر رئیس جمهور ایران به عربستان، شاهد اوج گیری روند های تنش زدایانه در قالب روابط تهران-ریاض و همچنین تهران-قاهره بوده ایم. معادله ای که می تواند وزن راهبردی ایران در سطح منطقه را به ضرر دولت های غربی و صهیونیست ها بالا ببرد.

3: تشدید فشارها علیه دولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس

در نهایت باید گفت که حضور رئیس جمهور ایران به همراه شمار قالب توجهی از سران کشورهای اسلامی در نشست ریاض، عملا دنباله و نمود عینی اوج گیری موضع گیری های صریح افکار عمومی ملت های مختلف در سطح منطقه جهت برخورد با رویه های جنایتکارانه صهیونیست ها علیه نوار غزه است.

معادله ای که البته در روزهای گذشته ابعاد گسترده تری را نیز به خود گرفته و در این زمینه شاهد برگزاری راهپیمایی های بی سابقه در قلب کشورهای غربی و در حمایت از فلسطین نیز بوده ایم. از این رو، این نشست و حضور رئیس جمهور کشورمان در قالب آن را بایستی در قالب پازل کلان‌ترِ اوج گیری جو ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در عرصه بین المللی دانست که در سال ها و حتی دهه های گذشته، کمتر نمونه و مشابه آن را شاهد بوده ایم.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها