۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۵
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

2 نکته مهم در مورد ترور اخیر مستشاران ایرانی در دمشق

رژیم صهیونیستی با حملات تروریستی خود علیه نیروهای کلیدی محور مقاومت نظیر آنچه که اخیرا در حمله به دمشق و شهادت شماری از مستشاران نظامی ایران شاهد بودیم، به دنبال آن است تا محور سوریه و لبنان را تا جای ممکن برای فرماندهان محور مقامت ناامن کند و از این رهگذر برای خود امنیت ایجاد کند. تئوری که تاکنون غط بودن آن بارها ثابت شده است.
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

جنگنده های رژیم اشغالگر قدس به تازگی در اقدامی تروریستی، 5 تن از مستشاران نظامی ایرانی را در شهر دمشق هدف قرار داده و به شهادت رساندند. در میان شهدا، "سردار حجت الله امیدوار"، مسئول اطلاعات مستشاران در سوریه نیز حضور دارد. این رویداد بلافاصله با واکنش های گسترده منطقه ای و بین المللی رو به رو شد و رسانه های مختلف مانور قالب توجهی را با محوریت آن انجام دادند.

با این حال، در رابطه با ترور مذکور که بسیاری آن را در ادامه تررو "سردار شهید سید رضی موسی" و البته شماری از مقام ها و فرماندهان ارشد نظامی جنبش های حماس و حزب الله لبنان در روزهای اخیر ارزیابی می‌کنند، به طور خاص توجه به 3 نکته مهم است.

اول اینکه صهیونیست ها با انجام ترورهایی از این نوع به عینه سعی دارند تا دامنه جنگ غزه را گسترده تر کرده و آن را به مناطق دیگر در خاورمیانه بکشانند. آن ها قریب به چهار ماه است که در میدان های جنگ غزه به هیچ دستاوردی نرسیده اند و این موضوع هزینه های سنگینی را برای آن ها به همراه داشته و دارد. کابینه جنگی نتانیاهو نیز هم اکنون با فشارهای گسترده ای چه از جانب افکار عمومی اراضی اشغالی، چه نخبگان سیاسی و نظامی اسرائیل و البته جامعه بین المللی به دلیل جنایاتش در نوار غزه رو به رو است و توقف جنگ می تواند زمینه ساز برکناری وی از قدرتی باشد که او را منفورتر از هر نخست وزیر دیگری در رژیم صهیونیستی کرده است.  

البته که اسرائیلی ها تاکنون نتوانسته اند جنبش حماس را تضعیف کنند و البته که رهبران ارشد این جنبش در نوار غزه نظیر "یحیی سنوار" و "محمد الضیف" نیز در سلامت هستند. در عین حال، جو منطقه ای نیز به هیچ عنوان در راستای منافع اشغالگران اسرائیلی نیست و البته که اقتصاد رژیم اشغالگر قدس نیز تاکنون بر اساس برآوردهای خودِ صهیونیست ها خسارتی بالغ بر 20 میلیارد دلار را متحمل شده است.

مسائلی که همه و همه یک رسوایی بزرگ را برای اسرائیل رقم زده اند. از این رو، اسرائیل با دست زدن به ترور فرماندهان محور مقاومت به نوعی سعی دارد تا دامنه جنگ و تنش را گسترده تر کند تا شاید از این طریق، فرصت های تازه ای را برای افزایش شانس بقای خود و کاهش سطح بحران ها علیه خودش ایجاد کند.

دوم اینکه به نظر می رسد که اسرائیل با حملات تروریستی خود علیه نیروهای کلیدی محور مقاومت نظیر آنچه اخیرا در حمله به دمشق و شهادت شماری از مستشاران نظامی ایران شاهد بودیم، به دنبال آن است تا محور سوریه و لبنان را تا جای ممکن برای فرماندهان محور مقاومت ناامن کند.

معادله ای که به زعم صهیونیست ها می تواند برای آن ها ایجاد امنیت کند. در این چهارچوب، رژیم اشغالگر قدس از اساس این تصور را دارد که محور مقاومت از حیث نظامی و امنیتی تا حد زیادی به افراد و نه ساختارها وابسته است و حذف آن ها می تواند به نفع اسرائیل باشد. این در حالی است که غلط بودن این تئوری بارها ثابت شده و البته که محور مقاومت نیز تمیهدات لازم را جهت مقابله با این تئوری و راهبرد در دستورکار داشته است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها