۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۱۸
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

اهمیت حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن

به نظر می رسد روند تحولات منطقه ای به ویژه با توجه به آنچه در میدان های جنگ غزه می گذرد، به نقطه‌ای حساس و تعیین کننده رسیده است. در این راستا، کنشگران محور مقاومت در منطقه نظیر حزب‌الله لبنان، انصار الله یمن و البته گروه های مقاومت عراقی، هر کدام در حال تشدید حملات خود علیه رژیم اشغالگر قدس و آمریکا هستند و در این رابطه جسورانه‌تر و صریح‌تر از قبل رفتار می کنند.
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-مقاومت اسلامی عراق به تازگی در قالب یک حمله پهپادی، پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن که در نزدیکی مرزِ سوریه قرار دارد را هدف قرار داده است. حمله ای که به کشته شدن 3 نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر منجر شد و البته که بازتاب های گسترده منطقه ای و بین المللی نیز پیدا کرد. تنها اندکی پس از این حمله، جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و به طور خاص آمریکایی به نحوی ویژه به پوشش این رویداد پرداختند و آن را یک ناکامی بزرگ برای آمریکا توصیف کردند.

رویدادی که به زعم آنها اعتبار بین المللی آمریکا را تا حد زیادی مخدوش کرده و پیام های معناداری را در مورد آینده قدرت و جایگاه واشینگتن در منطقه غرب آسیا مخابره می کند. از این رو، بر اساس آخرین خبرها، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فرمان داده که پاسخ لازم به حمله اخیر علیه پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن داده شود. در این رابطه برخی نخبگان سیاسی تندروی آمریکایی تاکید دارند که باید به خاک ایران به دلیل جایگاه ویژه تهران در محور مقاومت، حملاتی انجام شود. در نقطه مقابل، مقام های ارشد تیم امنیت ملی دولت بایدن تاکید دارند که ایران هیچ نقشی در سازماندهی حمله احیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن نداشته و البته که واشینگتن نباید به دنبال تشدید تنش ها با تهران باشد.

با این همه، توجه به 2 نکته در مورد حمله اخیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن مهم است.

اول اینکه به نظر می رسد روند تحولات منطقه ای به ویژه با توجه به آنچه در میدان های جنگ غزه می گذرد، به نقطه ای حساس و تعیین کننده رسیده است. در این راستا، کنشگران محور مقاومت در منطقه نظیر حزب‌الله لبنان، انصار الله یمن و البته گروه های مقاومت عراقی، هر کدام در حال تشدید حملات خود علیه رژیم اشغالگر قدس و آمریکا هستند و در این رابطه جسورانه تر و صریح تر از قبل رفتار می کنند.

در حقیقت اینطور به نظر می رسد که بازیگران مذکور به نوعی سعی دارند با تشدید تحرکات منطقه ای خود این پیام را به دولت بایدن و رژیم اسرائیل برسانند که در صورت پیگیری سناریوهای حداکثری از سوی آن ها علیه ملت و مقاومت فلسطین، صورت حساب‌های سنگینی برای آن ها در سطح منطقه صادر خواهد شد. صورت‌حساب‌هایی که می توانند پیامدهای سنگین منطقه ای و بین المللی را برای آمریکا، اسرائیل و متحدان بین‌المللی آن ها به همراه داشته باشند.

نکته دوم اینکه حمله اخیر تنها اندکی پس از صدور حکم موقت دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم اشغالگر قدس و تایید ضمنی اقدام آن در ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه صورت گرفته است. در عین حال، آمریکایی ها در مدت اخیر در چندین نوبت در قالب حمله به مواضع نیروهای مقاومت عراق، شماری از فرماندهان ارشد آن ها را هدف قرار داده و به شهادت رسانده اند.

این رویدادها در کنار هم، زمینه های مشروعی را برای مقاومت عراق ایجاد کرده بودند تا نسبت به تشدید تنش علیه نیروهای آمریکایی در منطقه اقدام کند. از این منظر، اینطور به نظر می رسد که حمله مرگبار اخیر به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن در شرایطی صورت گرفته که مقاومت عراق از حیث استدلالی و اقناعی نیز دست برتر و بالا را در انجام رویداد مذکور داشته است. معادله ای که در ادامه راه می تواند تبعات جدی‌تری را برای طرف‌های غربی و به ویژه آمریکایی‌ها تداعی کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها