۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۷
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
رصد (1018)

اندیشکده ها و رسانه های خارجی

۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

آخرین اخبار تحولات منطقه و فلسطین
- شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در پاسخ به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: صهیونیست‌هایی که [پیش از عملیات طوفان الاقصی]در شمال [فلسطین اشغالی]ساکن بوده‌اند، شاید هیچ گاه نتوانند به منازل خود بازگردند. گالانت اخیراً ادعا کرده بود که هدف اصلی صهیونیست‌ها ازحمله به جنوب لبنان و مواضع حزب الله، بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال فلسطین است.
- هزاران اسرائیلی در تل آویو تظاهرات کرده و خواستار براندازی دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام و توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه شدند. منابع عبری تعداد تظاهرات کنندگان مقابل مقر وزارت جنگ در تل آویو را حدود ۱۰ هزار نفر برآورد کردند. شمار زیادی از آنها علاوه بر بستن خیابان‌ها به روشن کردن آتش برای نشان دادن مخالفت خود با نتانیاهو هم متوسل شدند.
- وزیر خارجه رژیم صهیونسیتی: اگر به توافق مبادله اسرا برسیم، عملیات رفح را متوقف خواهیم کرد.
- شبکه عبری زبان کان به نقل از یک منبع در کابینه دولت رژیم صهیونیستی بیان کرد که نتانیاهو هیچ تصمیمی برای دستیابی به توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه ندارد.
- شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: احتمال دارد که «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش در دوره آینده استعفا دهد و بحث‌هایی درباره یافتن جایگزین برای او آغاز شده است.
- روزنامه گاردین: جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ۳۷ میلیون تن آوار در این باریکه بر جای گذاشته است. پاکسازی بخش زیادی از بمب‌ها و موشک‌های منفجر نشده در نوار غزه ۱۴ سال زمان خواهد برد. ۱۰ درصد از مهمات شلیک شده در جریان جنگ منفجر نشده و همین مسئله پاکسازی آن را پیچیده‌تر خواهد کرد. ۶۵ درصد ساختمان‌های ویران شده در غزه مسکونی بوده است.
- رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بیش از ۶۰۰ نفر در جریان اعتراض‌های حمایت از فلسطین در دست کم ۱۵ دانشگاه سراسر آمریکا دستگیر شدند. طبق تصویری که تارنمای اکسیوس از نقاط برگزاری اعتراض‌های دانشجویی حمایت از فلسطین منتشر کرده، این جنبش بیشتر از ساحل شرقی آمریکا متمرکز است.
- بر اساس گزارش میدل ایست نیوز، توافق امنیتی آمریکا و عربستان به مراحل نهایی خود رسیده و طرفین بر سر مسئله فلسطین و عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل به توافق رسیده‌اند. این توافق ابعاد گوناگونی دارد، اما سه محور اصلی آن شامل دفاع مشترک میان عربستان و آمریکا در برابر تهدیدات خارجی، تسهیل دستیابی عربستان به تسلیحات پیشرفته آمریکا و برنامه هسته‌ای غیرنظامی تحت نظارت شدید است. همچنین عربستان متعهد شده که سرمایه گذاری چینی‌ها در خاک عربستان و روابط نظامی با این کشور را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملاً با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند. عربستان در ازای امتیازات آمریکا، روابط خود را با اسرائیل را به شرط تعهد بنیامین نتانیاهو به همکاری برای برقراری راه حل دو کشوری با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین برقرار خواهد کرد.
- روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد خودروی حاییم بیتون وزیر اسرائیلی در قدس اشغالی واژگون شده و پدر او در این حادثه به شدت آسیب دیده است. اخیراً نیز خودروی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در شهر رمله واژگون شد و او برای مداوا به بیمارستان هداسا عین کارم در قدس انتقال داده شد.
- دو اسیر اسرائیلی نزد حماس در سخنانی در این ویدئو از بمباران‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی و احتمال کشته شدنشان می‌گویند و ابراز امیدواری می‌کنند به زودی توافقی حاصل شده و آزاد شده و به میان خانواده‌های خود بازگردند.
- یک منبع آمریکایی به نیویورک تایمز گفت: اسرائیل معتقد بود که رهبران حماس از جمله یحیی سنوار در خان یونس هستند و در جستجوی آنها شهر را ویران کردند، اما آن‌ها را پیدا نکردند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها