۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۳
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

دلایل چهارگانه کنارکشیدن بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا

ناتوانی بایدن تحت تاثیر افزایش شمار دموکرات‌های مخالف وی در کاخ سفید و کنگره آمریکا بود که به مرور زمان هم بر تعدادشان افزوده می شد، به مرور بیشتر عیان شد. در این میان بدون شک، برگزاری جلسات خصوصی با چند تن از مقامات دموکرات ارشد سابق آمریکا مانند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق این کشور و یا نانسی پلوسی، رئیس‌ سابق مجلس نمایندگان آمریکا در تصمیم گیری نهایی بایدن برای کنار رفتن از رقابت‌ها نقش مهمی در تصمیم نهایی بایدن ایفا کرد.
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از گذشت هفته‌ها از زمان مناظره انتخاباتی بسیار ضعیفش با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در این کشور در نهایت از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داده و با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی پایان کارش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرد.
با وجود آنکه فشار‌های بسیاری از جانب شمار قابل توجه قانونگذاران حزب دموکرات بر رئیس‌جمهور آمریکا جهت کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی وارد می‌شد، با این حال بایدن مدام در سخنرانی‌ها و گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش حرف از ماندن زده و حتی در یکی از سخنرانی‌هایش به شوخی به هوادارانش گفته بود، تنها در صورتی که قطار به وی بزند از این رقابت‌ها کنار می‌رود.
اکنون کناره‌گیری ناگهانی وی از قدرت به همراه اقدام حمایت‌آمیزش برای معرفی کاملا هریس، معاون کنونی‌اش به عنوان گزینه جایگزین خود برای نامزدی نهایی حزب دموکرات با، اما و اگر‌های بسیاری همراه شده است. اینکه چرا بایدن با وجود پیروزی در جریان رقابت‌های انتخابات مقدماتی آمریکا و با وجود اصرارش برای ماندن در نهایت بیرون رفتن از این رقابت‌ها را انتخاب کرد، می‌تواند چند دلیل اصلی داشته باشد:
۱. بایدن توان مقاومت بیشتر در برابر فشار‌های درون حزبی نداشت
بر خلاف تلاش‌های بایدن برای مقاومت در برابر درخواست‌های ارائه شده از سوی قانونگذاران ارشد دموکرات مبنی بر کناره‌گیری‌اش از قدرت، وی در نهایت نتوانست در برابر موجب گسترده مخالفت‌های مطرح شده علیه خود مقاومت کند. ناتوانی بایدن تحت تاثیر افزایش شمار دموکرات‌های مخالف وی در کاخ سفید و کنگره آمریکا بود که به مرور زمان هم بر تعدادشان افزوده می‌شد، به مرور بیشتر عیان شد. در این میان بدون شک، برگزاری جلسات خصوصی با چند تن از مقامات دموکرات ارشد سابق آمریکا مانند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق این کشور و یا نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در تصمیم گیری نهایی بایدن برای کنار رفتن از رقابت‌ها نقش مهمی در تصمیم نهایی بایدن ایفا کرد.
۲. بایدن راهکار جدیدی برای حل مسائل جهانی نداشت
شکل‌گیری دو جنگ بسیار مهم در زمان مربوط به دوران ریاست‌جمهوری بایدن، اهمیت سیاست‌های وی ومواضعش در قبال مسائل و مشکلات جامعه جهانی را بیش از پیش پررنگ ساخته بود. بایدن از فوریه سال ۲۰۲۲ در جریان جنگ اوکراین مقابل روسیه قرار گرفت و در جریان جنگ ۷ اکتبر حماس و رژیم صهیونیستی نیز به موجب سیاست‌های ضدفلسطینی که اتخاذ کرد، وجهه بین‌المللی خودش را به عنوان رئیس‌جمهوری که چندان در قید و بند پایبندی به اصول حقوق بشر نیست تا حد زیادی از دست داد. به رغم تمامی اتفاقات ناخوشایندی که نسبت به وجهه بین‌المللی شخص بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دو جنگ مذکور حادث شد، وی نتوانست راهکار جامعی برای حل مناقشات ایجاد شده میان طرفین درگیر در هر دو جنگ ارائه دهد و به نظر می‌رسید ناتوانی‌اش در ارائه راه‌حل در جریان دوره دوم حضورش در کاخ سفید هم ادامه دار می‌بود.
۳. بایدن توان رهبری آمریکا را نداشت
بایدن در حال حاضر با ۸۱ سال سن سال‌خورده‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا عنوان می‌شود. سن بالای بایدن میزان توانش را برای اعلام مواضع و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در باب موضوعات مهم داخلی و خارجی به حد زیادی کاهش داده بود. همانطور که بار‌ها و بار‌ها در جریان سخنرانی‌هایش در باب موضوعات مختلف، گاف‌های بسیار بزرگی داده بود و این روند طی ماه‌های اخیر شدت و سرعت بیشتری پیدا کرده بود. طوری که این رفتارها، نگرانی اعضای حزب دموکرات و بی‌میلی رای‌دهندگان آمریکایی را برای انتخاب مجدد وی جهت بازگشت به کاخ سفید به همراه داشت. حتی پیش از بسیاری از کارشناسان با اشاره به سن بالای رئیس‌جمهور برای دوران دوم ریاست‌جمهوری‌اش در کاخ سفید، مطمئن شده بودند که مقامات دولتی و اعضای حزب دموکرات در صورت ماندن بایدن در قدرت و پیروزی احتمالی‌اش در انتخابات ۲۰۲۴ با مشکلات بسیار بزرگ‌تری دست و پنجه نرم خواهند کرد. مشکلاتی که قطعا راهکار آنها به دست رئیس‌جمهور سالخورده و ناتوان آمریکا نبود.
۴. بایدن هوشیاری و محبوبیت معاونش را نداشت
از جمله موضوعات دیگری که بایدن را برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور مصمم‌تر کرد، وجود گزینه قابل اعتماد بایدن برای در دست گرفتن مشعل ریاست‌جمهوری پس از وی بود. بایدن بار‌ها و بار‌ها از هریس به عنوان بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری یاد کرده و حتی چندی پیش در جریان یکی از سخنرانی‌هایش به صراحت عنوان کرد که هریس نه فقط یک معاون بسیار خوب، بلکه می‌تواند یک رئیس‌جمهور عالی برای آمریکا باشد. آمار‌های مربوط به نظرسنجی‌های انجام گرفته شده و افزایش میزان محبوبیت هریس در چندین نظرسنجی اخیر، نه فقط نسبت به بایدن بلکه حتی نسبت به دونالد ترامپ می‌تواند از جمله عوامل دیگری بوده باشد که پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا را برای اجرایی کردن تصمیمش جهت ترک کردن کاخ سفید مصمم ساخت.

  • ارسال نظرات