۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۲
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸

بررسی آخرین وضعیت رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

«با گذشت بیش از 9 ماه از آغاز جنگ غزه، رژیم اشغالگر قدس در شکننده ترین وضعیت خود قرار دارد و در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی، با گزینه های محدود و البته سناریوهای به شدت خطرناکی مواجه است. به بیان ساده‌تر، این رژیم از حالت ابتکار عمل خارج است و همین مسئله دامنه گزینه های آن را به شدت محدود کرده است.»
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر- بیش از ۹ ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد. جنگی که عنوان مرگبارترین جنگ قرن بیست و یکم جهان از منظر نرخ کشتار غیرنظامیان را به خود اختصاص داده و البته که آمار‌های رسمی حاکی از به شهادت رسیدن، مجروح و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی غیرنظامی در قالب آن هستند. البته که رژیم اشغالگر قدس علی رغم ارتکاب به همه نوع جنایتی در قالب جنگ غزه، هنوز قادر نیست که هیچ چشم انداز روشنی را با محوریت آنچه که مطلوب خودش است، ترسیم کند.
به بیان ساده تر، اسرائیل در وضعیتی وارد جنگ غزه شده که اگرچه آن را آغاز کرده، اما هیچ سناریوی معتبری را پیش روی خود برای پایان دادن به این جنگ نمی‌بیند. از این رو، در تحلیل آخرین وضعیت جنگ غزه و تحولات پیرامونی آن، توجه به ۳ نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولا، وضعیت سیاسی، اجتماعی، امنیتی، و اقتصادی اراضی اشغالی در وضعیت کنونی و تحت تاثیر جنگ غزه، به شدت ملتهب و بی‌ثبات است. اعتراضات ضد نتانیاهو ادامه دارد و البته که جریان اپوزیسیون حاضر در اراضی اشغالی به رهبری یائیر لاپید نیز در تقابل با دولت نتانیاهو صریح‌تر از هر زمان دیگری شده است. مدتی قبل نیز شاهد خروج سه عضو کابینه جنگی اسرائیل از این کابینه در اعتراض به سیاست‌های غیرمنطقی نتانیاهو بودیم.
در بُعد اقتصادی، زیان انباشته ناشی از جنگ غزه به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسیده و آمار‌های جدید حاکی از این هستند که تاکنون دست کم ۵۰ هزار شرکت اسرائیلی به کل تعطیل شده اند. بگذریم که ده‌ها هزار صهیونیست نیز از مناطق جنوبی و شمالی نوار غزه آواره شده اند و این آوارگی هزینه‌های سنگینی را به رژیم اشغالگر قدس از حیث تامین هزینه‌های آن‌ها تحمیل کرده است. بنادر راهبردی صهیونیست‌ها نظیر بندر ایلات نیز به دلیل تحرکات انصار الله یمن و دپگر گروه‌های مقاومت و حملاتشان به این بندر، تا حد زیادی از دسترس خارج شده‌اند و به طور خاص در مورد بندر ایلات شاهد تعطیلی بیش از ۹۰ درصدی فعالیت‌های این بندر و حتی تعدیل نیرو‌های آن و اعلام ورشکستگی اش بوده ایم.
مسائلی از این دست همه و همه تبعات اجتماعی منفی را برای رژیم اشغالگر قدس به همراه داشته است. موضوعی که عاری از تبعات و پیامد‌های امنیتی برای اسرائیل نیز نمی‌باشد. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که جریان مقاومت فلسطین همچنان زنده است و در عین حال دیگر گروه‌های مقاومت در اقصی نقاط اراضی اشغالی فلسطینی نیز می‌توانند تهدیدات جدی و معتبری را علیه صهیونیست‌ها مطرح سازند. از این رو، در حوزه داخلی، صهیونیست‌ها با وضعیت به شدت آشفته تری در قیاس با ماه‌های نخستین آغاز جنگ غزه رو به رو هستند. وضعیتی که سبب شده سقوط دولت نتانیاهو رویدادی کاملا محتمل و نه چندان دور به نظر برسد.
دوم اینکه در حوزه منطقه ای، شاهدیم که اسرائیل پس از پاسخ دندان شکن موشکی و پهپادی ایران به خود در قالب عملیات وعده صادق، به تازگی شاهد تحرکات معناداری از سوی محور مقاومت بوده است. در این راستا، مقاومت اسلامی یمن به تازگی یک حمله موفق پهپادی را با یک پهپاد پیشرفته خود موسوم به یافا به شهر راهبردی تل آویو انجام داده و تلفات قطعی را به دشمن اسرائیلی تحمیل کرده است. در عین حال، حزب الله لبنان نیز در جبهه شمالی با قدرت به حملات خود ادامه می‌دهد و البته که هر چه به جلوتر حرکت کرده ایم، این جنبش نیز پالس‌های معناداری را به صهیونیست‌ها در قالب انجام عملیات‌های جدید و البته رونمایی از تسلیحات مدرن‌تر مخابره کرده است.
رژیم صهیونیستی در مدت اخیر بر شدت لفاظی‌های خود مبنی بر حمله به لبنان برای متوقف کردن حملات حزب الله به اراضی اشغالی افزوده است. با این حال، ریسک جدی یکچنین اقدامی با تحرکات جدی محور مقاومت در سطح منطقه علیه صهیونیست‌ها به شدت افزایش یافته است. ریسک‌هایی که اسرائیل در شرایط کنونی حداقل توان تحمل آن‌ها را ندارد؛ و در نهایت سوم اینکه وضعیت بین المللی صهیونیست‌ها نیز وخیم‌تر از هر زمان دیگری است. اسرائیل از سوی نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد به عنوان رژیمی زن ستیز، کودک کش و البته ارتش این رژیم نیز به عنوان یک ارتش جنایتکار مورد شناسایی قرار گرفته است. جدای از این ها، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز بر تحرکات خود علیه جنایات اسرائیل در نوار غزه افزوده و البته که پرونده مرتبط با ارتکاب به نسل کشی و جنایت علیه بشریت از سوی اسرائیل در نوار غزه نیز به نحوی جدی دنبال می‌شود و بعید نیست که شاهد صدور قریب‌الوقوع حکم بازداشت بین المللی نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد نظامی صهیونیست باشیم.
حکمی که به نظر می‌رسد تاکنون نیز به دلیل فشار‌های قدرت‌های غربی صادر نشده و حتی منابع نزدیک به دیوان لاهه هم تحت فشار بودن شدیدِ کریم خان دادستان این دیوان از سوی قدرت‌های غربی و لابی‌های اسرائیلی را بر برجسته کرده اند. بگذریم که صهیونیست‌ها به واسطه کارزارا قتل و جنایت خود در نوار غزه، تا حد زیادی در میان ملل منطقه و جهان نیز به رژیمی منفور تبدیل شده اند. موضوعی که در قالب نظرسنجی‌های نهاد‌هایی نظیر مرکز افکار سنجی عربی به عینه بازتاب یافته و در مورد آن تحلیل و گزارش‌های زیادی نیز نوشته و مطرح، شده و می‌شود.

  • ارسال نظرات